Burza mózgów. Tworzenie modeli biznesowych
Co to jest model biznesowy
Model biznesowy to przyjęta przez firmę długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów w celu przedstawienia klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu organizacji dochodowości. Dobry model biznesowy ma na celu uzyskanie, a w późniejszym etapie utrzymanie, przewagi konkurencyjnej. Model biznesowy stanowi jedną z trzech głównych determinantów efektywności gospodarczej (pozostałe to otoczenie i czynniki zmiany).
Pojęcie modelu biznesowego zostało zapoczątkowane przez innowacje w sektorze IT i w zamyśle model ten jest mniej formalny niż strategia ujęta w formie planu strategicznego. Na przestrzeni doświadczeń kilku minionych lat pojawia się świadomość konieczności przestawienia modeli biznesowych na zrównoważone i społecznie odpowiedzialne dla wszystkich branż.
Model biznesowy to plan działania
Model biznesowy jest to plan, który tworzy przedsiębiorstwo w celu wygenerowania przychodu i maksymalizacji zysku operacyjnego. Określa relacje pomiędzy uczestnikami rynku, informuje jak przedsiębiorstwa działają, tj. w jaki sposób tworzą wartość dla klientów, towary i usługi oraz z czego czerpią zyski.
Model biznesowy - definicje
Jak podaje Timmers, model biznesowy to struktura produktu, usługi i przepływu informacji, zawierająca wyszczególnienie tzw. aktorów biznesowych wraz z ich rolami i opisem potencjalnych korzyści jakie odnoszą. Innymi słowy, jest to definicja źródeł przychodów.
Amit i Zott określają model biznesowy jako zawartość, strukturę i kierowanie transakcjami zaprojektowany w taki sposób, aby tworzyć wartość poprzez wykorzystywanie szans biznesowych. Inne definicje podają, że model biznesowy to odpowiednie wyjaśnienie, jak działają przedsiębiorstwa.
Według Portera model biznesowy jest opisem działalności przedsiębiorstwa, które zapewniają mu zyski. Sprowadza się to do określenia roli organizacji w łańcuchu wartości, w jakim działa. W kompleksowym ujęciu chodzi o metodę przyjętą przez firmę, przez realizację której będzie ona powiększać i wykorzystywać zasoby tak, aby oferować klientom większą wartość od konkurencji. Dzięki temu przedsiębiorstwo osiągnie wyższe zyski, a może nawet uzyska i utrzyma trwałą przewagę konkurencyjną.
Obłój definiuje model biznesowy jako "połączenie koncepcji strategicznej firmy i technologii jej praktycznej realizacji, rozumianej jako budowa łańcucha wartości pozwalającego na skuteczną eksploatację oraz odnowę zasobów i umiejętności”. Wskazuje, że model biznesowy powinien odpowiadać na pytania:
Zasady budowy modeli biznesowych
Zbudowanie dobrego modelu biznesowego nie jest łatwym zajęciem i wymaga od osób zaangażowanych w projekt szerokiej wiedzy o specyfice branży, kluczowych czynnikach tworzących postrzeganą przez klientów wartość oraz cenionych przez nich korzyściach. Na tym etapie trzeba znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
Skorzystanie z tego schematu pozwala na:
Klasyfikacja modeli biznesowych
Modele biznesowe ulegają ciągłym przeobrażeniom. To, co stanowiło dobre rozwiązanie kilka lat temu, może nie sprawdzić się w obecnych realiach, dlatego tak ważne jest, aby na bieżąco śledzić zmiany i trendy panujące na danym rynku. Należy pamiętać, że każdy nowo powstawały model obarczony jest mniejszymi lub większymi wadami, co jest szybko wyłapywane przez jego przeciwników.
W Internecie można znaleźć wiele propozycji podziału modeli biznesowych. Michael Rappa jest autorem jednej z popularniejszej próby sklasyfikowania modeli biznesowych - podział ten jest na bieżąco modyfikowany, a jego główna klasyfikacja jest następująca:
Kategorie modeli biznesowych
Modele biznesowe można skategoryzować w odniesieniu o zależności rynkowe. Wyróżnia się pięć podstawowych typów:
Czynniki wypływające na modele biznesowe
Modele biznesowe powinny spełniać szereg warunków. Głównym ich zadaniem jest dostarczenie klientom unikatowych wartości, dlatego też, należy tak dopasować model, aby można go było jak najefektywniej wykorzystać. Ponadto, ponieważ skuteczny model jest szybko imitowany przez inne firmy, powinien być trudny do skopiowania, aby konkurenci go nie mogli od razu wykorzystać. Modele biznesowe bywają zmieniane, a z czasem ewoluują, dlatego powinny być łatwe do redefiniowania.
Laudon i Traver wyróżniają osiem kluczowych elementów, które wpływają na modele biznesowe:
Źródła: Wikipedia, Mfiles.pl
Model biznesowy to przyjęta przez firmę długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów w celu przedstawienia klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu organizacji dochodowości. Dobry model biznesowy ma na celu uzyskanie, a w późniejszym etapie utrzymanie, przewagi konkurencyjnej. Model biznesowy stanowi jedną z trzech głównych determinantów efektywności gospodarczej (pozostałe to otoczenie i czynniki zmiany).
Pojęcie modelu biznesowego zostało zapoczątkowane przez innowacje w sektorze IT i w zamyśle model ten jest mniej formalny niż strategia ujęta w formie planu strategicznego. Na przestrzeni doświadczeń kilku minionych lat pojawia się świadomość konieczności przestawienia modeli biznesowych na zrównoważone i społecznie odpowiedzialne dla wszystkich branż.
Model biznesowy to plan działania
Model biznesowy jest to plan, który tworzy przedsiębiorstwo w celu wygenerowania przychodu i maksymalizacji zysku operacyjnego. Określa relacje pomiędzy uczestnikami rynku, informuje jak przedsiębiorstwa działają, tj. w jaki sposób tworzą wartość dla klientów, towary i usługi oraz z czego czerpią zyski.
Model biznesowy - definicje
Jak podaje Timmers, model biznesowy to struktura produktu, usługi i przepływu informacji, zawierająca wyszczególnienie tzw. aktorów biznesowych wraz z ich rolami i opisem potencjalnych korzyści jakie odnoszą. Innymi słowy, jest to definicja źródeł przychodów.
Amit i Zott określają model biznesowy jako zawartość, strukturę i kierowanie transakcjami zaprojektowany w taki sposób, aby tworzyć wartość poprzez wykorzystywanie szans biznesowych. Inne definicje podają, że model biznesowy to odpowiednie wyjaśnienie, jak działają przedsiębiorstwa.
Według Portera model biznesowy jest opisem działalności przedsiębiorstwa, które zapewniają mu zyski. Sprowadza się to do określenia roli organizacji w łańcuchu wartości, w jakim działa. W kompleksowym ujęciu chodzi o metodę przyjętą przez firmę, przez realizację której będzie ona powiększać i wykorzystywać zasoby tak, aby oferować klientom większą wartość od konkurencji. Dzięki temu przedsiębiorstwo osiągnie wyższe zyski, a może nawet uzyska i utrzyma trwałą przewagę konkurencyjną.
Obłój definiuje model biznesowy jako "połączenie koncepcji strategicznej firmy i technologii jej praktycznej realizacji, rozumianej jako budowa łańcucha wartości pozwalającego na skuteczną eksploatację oraz odnowę zasobów i umiejętności”. Wskazuje, że model biznesowy powinien odpowiadać na pytania:
- Co firma będzie robić?
- Jaki są jej podstawowe zasoby i kompetencje?
- W jaki sposób zasoby i kompetencje są skonfigurowane w praktyce codziennego działania?
Zasady budowy modeli biznesowych
Zbudowanie dobrego modelu biznesowego nie jest łatwym zajęciem i wymaga od osób zaangażowanych w projekt szerokiej wiedzy o specyfice branży, kluczowych czynnikach tworzących postrzeganą przez klientów wartość oraz cenionych przez nich korzyściach. Na tym etapie trzeba znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
- do jakiej grupy docelowej produkt jest kierowany,
- jakie wartości (korzyści) produkt ma oferować klientom,
- jakie mają być strategie dostarczania tych wartości,
- w jaki sposób owa wartość ma być wytworzona,
- jak należy kształtować cenę produktu,
Skorzystanie z tego schematu pozwala na:
- dokładne określenie kluczowych obszarów biznesu,
- możliwość zlokalizowania słabych punktów jeszcze przed przejściem do realizacji biznesu,
- przygotowanie klarownej prezentacji pomysłu,
- opracowanie wiarygodnej i dokładnej strategii promocji biznesu
Klasyfikacja modeli biznesowych
Modele biznesowe ulegają ciągłym przeobrażeniom. To, co stanowiło dobre rozwiązanie kilka lat temu, może nie sprawdzić się w obecnych realiach, dlatego tak ważne jest, aby na bieżąco śledzić zmiany i trendy panujące na danym rynku. Należy pamiętać, że każdy nowo powstawały model obarczony jest mniejszymi lub większymi wadami, co jest szybko wyłapywane przez jego przeciwników.
W Internecie można znaleźć wiele propozycji podziału modeli biznesowych. Michael Rappa jest autorem jednej z popularniejszej próby sklasyfikowania modeli biznesowych - podział ten jest na bieżąco modyfikowany, a jego główna klasyfikacja jest następująca:
- Model pośrednika (Brokerage)
- Model reklamowy (Advertising)
- Model pośrednika informacyjnego (Infomediary)
- Model kupca (Merchant)
- Model producenta (Manufacturer)
- Model partnerski (Affiliate)
- Model wirtualnej wspólnoty (Community)
- Model abonencki (Subscription)
- Model taryfowy (Utility)
Kategorie modeli biznesowych
Modele biznesowe można skategoryzować w odniesieniu o zależności rynkowe. Wyróżnia się pięć podstawowych typów:
- B2C (Business-to-Customer) – jest najczęściej spotykanym typem. W tym przypadku przedsiębiorstwa usiłują zyskać klientów indywidualnych. Od 1995 roku jest to najbardziej rozwijający się model.
- B2B (Business-to-Business) – przedsiębiorstwa kierują swoje towary i usługi do innych przedsiębiorstw. Ten typ generuje największe przepływy pieniężne.
- C2C (Customer-to-Customer) – w tym przypadku organizuje się możliwość wymiany dóbr pomiędzy konsumentami, np. poprzez aukcje internetowe.
- P2P (Peer-to-Peer) – polega na wykorzystaniu Internetu w taki sposób, aby użytkownicy bezpośrednio dzielili się plikami, bez konieczności przesyłania ich przez główny serwer.
- M-commerce (Mobile Commerce) – odnosi się do urządzeń bezprzewodowych, za pomocą których możemy dokonywać transakcji. Wykorzystuje się przy tym połączenie bezprzewodowe w laptopach, telefonach itd.
Czynniki wypływające na modele biznesowe
Modele biznesowe powinny spełniać szereg warunków. Głównym ich zadaniem jest dostarczenie klientom unikatowych wartości, dlatego też, należy tak dopasować model, aby można go było jak najefektywniej wykorzystać. Ponadto, ponieważ skuteczny model jest szybko imitowany przez inne firmy, powinien być trudny do skopiowania, aby konkurenci go nie mogli od razu wykorzystać. Modele biznesowe bywają zmieniane, a z czasem ewoluują, dlatego powinny być łatwe do redefiniowania.
Laudon i Traver wyróżniają osiem kluczowych elementów, które wpływają na modele biznesowe:
- Propozycja wartości - dlaczego klienci powinni kupić od ciebie?
- Model przychodów - jak będziesz zarabiał pieniądze?
- Możliwość wejścia na rynek - na jakim rynku będziesz działał i jaka jest jego wielkość?
- Konkurencja - kto jeszcze działa na tym rynku?
- Przewaga konkurencyjna - jakie korzyści twoja firma wniesie na rynek?
- Strategia rynkowa - jak masz zamiar wypromować swoje produkty, żeby przyciągnąć uwagę klientów?
- Rozwój organizacyjny - jaki typ struktury organizacyjnej jest konieczny, aby zrealizować biznes plan?
- Zespół kierowniczy - jakiego doświadczenia i umiejętności potrzebują liderzy w przedsiębiorstwie?
Źródła: Wikipedia, Mfiles.pl
Automatyzacja marketingu
Automatyzacja marketingu (marketing automation) wpływa na poprawę wydajności pracy zespołów, zajmujących się w przedsiębiorstwie tworzeniem kampanii reklamowych. Odpowiada za podział klientów na grupy o podobnych zainteresowaniach zakupowych i automatyczne wysyłanie im wiadomości, które zawierają najnowsze informacje marketingowe. Automatyzacja marketingu wykorzystuje przy tym integrację systemu z różnymi formami komunikacji (wliczając w to także media społecznościowe). Dzięki temu system może sam wybrać najlepszą formę dystrybucji informacji do potencjalnych klientów.
|
Automatyzacja sprzedaży
Automatyzacja sprzedaży (Sales Force Automation) zapewnia wsparcia procesów biznesowych, które odnoszą się do sprzedaży towarów i usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Zajmuje się śledzeniem informacji o klientach. Dotyczą one przede wszystkim wykonywanych przez nich zamówień. Wszystko jest przy tym zorganizowane w taki sposób, aby dane zawsze były dostępne dla pracowników. Dzięki temu mogą oni śledzić na bieżąco historię zakupów danego klienta. Na jej podstawie możliwe staje się poznanie jego preferencji oraz potrzeb, co wpływa na tworzenie prognoz sprzedażowych, mających poprawić wyniki sprzedaży przedsiębiorstwa.
|
Automatyzacja obsługi klienta
Automatyzacja obsługi klienta (service automation) odpowiada za usprawnienie wszystkich form komunikacji z klientem celem poprawy relacji z nim i zapewniania najlepszej obsługi w przypadku występowania jakichkolwiek problemów z oferowanym przez przedsiębiorstwo produktem. Składają się na to mechanizmy organizacji połączeń poprzez automatyzację zbierania od klienta wstępnych informacji (np. wybieranie odpowiednich kategorii problemów przed połączeniem z konsultantem w call center). System może również monitorować i analizować przebieg rozmów, informując użytkowników o potencjalnych sposobach polepszenia jakości obsługi klienta.
|