Eksport do Chin
|
Co eksportować do Chin
Przewodniki branżowe z rynku chińskiego potrzebne polskim eksporterom.
Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi przewodnikami Chiny jako rynek dla eksporterów - potencjał chińskiego rynku. Dlaczego Chiny? Budowanie własnej marki jako marki ekskluzywnej. Specyfika funkcjonowania przedsiębiorstwa zagranicznego w Chinach. Nieznane możliwości rozwoju ( China EXPO Poland 2014 ) Leszek Ślazyk, Chiny24.pl POBIERZ Co eksportować do Chin Eksport mięsa Eksport produktów mlecznych Eksport produktów cukierniczych i słodyczy Eksport świeżych owoców do Chin Eksport napojów Przewodniki GoChina.gov.pl
Przewodniki i poradniki Alibaba Group Poniżej linki do wybranych informacji, wiadomości, raportów, statystyk, analiz rynkowych i stron, które mogą być przydatne w realizacji eksportu i importu na rynkach zagranicznych. Alibaba Seller Community. Strona prezentująca informacje dla sprzedających, analizy, statystyki, trendy, odpowiedzi i inne. Alibaba Buyer Community. Strona prezentująca informacje dla kupców, analizy, statystyki i trendy z rynku chińskiego i rynków zagranicznych. Alibaba Buyers Forum. Fora dyskusyjne kupców i sprzedawców. Interesujące wątki na forach: Jak odnieśli sukces sprzedawcy w Australii Trendy w światowej modzie w 2014 roku Alibaba Business Reports. Raporty branżowe i produktowe Alibaba Industry Reports Raporty branżowe Przykładowy raport branży odzieżowej Alibaba Fashion Trends 2014 Trendy branży odzieżowej 2014 Beneath the Fashion Industry Prezentacja branży odzieżowej w Chinach China Convenience Market Report Raport o sieciach handlowych w Chinach The Most Useful Guide to Doing Business in Asia Przewodniki tematyczne dotyczące biznesu w Chinach i Azji Alibaba.com Wholesale Kanał hurtowy Alibaba.com Hot Search in Poland Polski kanał na Alibaba.com Poland Poland is located in Northern Europe and has a rich cultural history. Exports from Poland include food, live animals, machinery, transport products and manufactured goods. Look through the categories below to find more Polish products. Targi i imprezy targowe Rynki zagraniczne Raporty GlobalSources Raporty branżowe Global Sources od wielu lat są inspiracją dla przedsiębiorców i importerów z całego świata. Produkty dopuszczone do rynku chińskiego
Owoce mrożone:
Warzywa mrożone:
Owoce świeże:
Inne towary pochodzenia roślinnego:
Towary w fazie procedowania:
Jednocześnie trwają prace nad:
http://old.wetgiw.gov.pl/index.php?action=art&a_id=2810 Przewodnik targowy w Chinach
Przewodnik po rynku targów w Chinach
[pobierz] Oprócz ogólnej charakterystyki rynku targów w Chinach, opisu różnego rodzaju targów oraz zawartych w nim praktycznych wskazówek, jak wybrać targi w Chinach i jak się do nich przygotować, przewodnik zawiera również listę rekomendowanych targów w Chinach w różnych branżach, listę działań WPHI w Pekinie towarzyszących targom w 2017 r. oraz zasady doboru wydarzeń, rekrutacji uczestników itp., które są prowadzone przez WPHI w Pekinie. Więcej: http://www.gochina.gov.pl/przewodniki |
Misje gospodarcze do Chin
W dniach 9-12 czerwca 2017 r. w mieście Ningbo odbędzie się kolejna edycja targów China-CEEC Expo. Przy ponad 3000 produktów prezentowanych na 281 stoiskach, ubiegłoroczna edycja zgromadziło 260 firm z 16 krajów Europy Środkowo-Wschodniej i przyciągnęła tysiące chińskich profesjonalnych nabywców (importerzy, sprzedawcy detaliczni i supermarkety) oraz delegacje gości.Celem tegorocznej edycji targów jest zwiększenie dostępności do rynku chińskiego kolejnych grup produktowych z sektora spożywczego, w tym produktów pochodzenia zwierzęcego (mięso i produkty mleczarskie), świeżych owoców i warzyw, przetwórstwa rybnego, miodów oraz produktów ziołowych.
Podczas wystawy zapewnione zostaną specjalne procedury w portach wjazdowych w celu zapewnienia preferencyjnej i priorytetowej odprawy podczas przeprowadzania procedury inspekcji i kwarantanny. Lotniska, Beilun, Daxie i Meishan oraz inne oddziały CIQ Ningbo będą odpowiedzialne za przyjmowanie deklaracji, rejestrowanie, inspekcję, kwarantannę i nadzór nad artykułami, które mają być wystawiane podczas targów. W kompleksie wystawienniczym Ningbo International Convention and Exhibition Center zostanie utworzone tymczasowe Biuro CIQ. Jego zadaniem będzie świadczenie usług doradczych w zakresie inspekcji i kwarantanny. Biuro będzie otwarte 24 godziny na dobę podczas całego okresu trwania wystawy. Podczas targów odbędzie się również „China-CEEC Cooperation for Quality Supervision, Dialogue on QS, Inspection and Quarantine of Food and Agricultural Products Forum” organizowane przez General Administration of Quality Supervision (CIQ). Celem powyższego forum jest zwiększenie dopuszczonych do rynku chińskiego produktów żywnościowych z Europy Środkowej i Wschodniej oraz ułatwienie handlu produktami importowanymi z tego sektora. Wysocy przedstawiciele CIQ będą mieli okazję odwiedzenia pawilonów wystawienniczych, a prezentowane produkty prawdopodobnie będą miały pierwszeństwo w dopuszczeniu do rynku chińskiego. Kategorie preferowanych produktów:
Produkty zwolnione z zatwierdzenia i kwarantanny:
Rekrutacją eksporterów i zgłoszeniami do udziału w ekspozycji zajmuje się Polska Agencja Inwestycji i Handlu, która służy także szeregiem praktycznych uwag i wskazówek związanych z przygotowaniem się do tej imprezy (w tym ważne formalności dotyczące dostaw próbek towarów, aranżacji stoisk itp.) Zgłoszenia należy składać do 26 kwietnia 2017 roku poprzez formularz elektroniczny pod adresem: www.gochina.gov.pl/Ningbo_2017 Ilość bezpłatnych stoisk jest ograniczona, wyłącznie dla wyselekcjonowanych firm. W ramach organizacji misji gospodarczej Polską Agencję Inwestycji i Handlu wspiera Zagraniczne Biuro Handlowe w Szanghaju. Więcej: http://www.gochina.gov.pl Katalog polskich eksporterów w Chinach
Katalog Polskich Eksporterów Polish Merchants ma na celu prezentację oferty polskich firm, eksporterów i wystawców zainteresowanych promocją swoich produktów i usług na rynkach zagranicznych i jest dystrybuowany podczas wybranych imprez wystawienniczych oraz bezpośrednio do wybranych firm i instytucji na wybranych rynkach zagranicznych.
Katalog polskich firm i produktów przetłumaczony na lokalny język to jedno z podstawowych narzędzi prowadzących do nawiązania realnych relacji biznesowych z partnerami na danym rynku zagranicznym. Katalog zawiera prezentację firmy i oferty produktowej w kilku formach: - wpis w katalogu firm skrócony ( dane firmy, adres email, adres strony www, kategoria, krótki opis działalności ) - wpis w katalogu firm wersja pełna ( dane firmy, adres email. adres www, opis zakresu działalności, oferta produktowa ) - artykuł sponsorowany - wycena indywidualna - inna forma prezentacji wg indywidualnych ustaleń Katalog przygotowany jest w wersjach dwujęzycznych dla danego rynku: jęz. angielski oraz jęz. lokalny. Katalog jest wydawany z przeznaczeniem na konkretne branżowe imprezy targowe m.in. w Niemczech, Danii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Czechach, Bułgarii, Rumunii i w Chinach. Dystrybucja Katalogu na wybranych imprezach targowych na stoisku wydawcy lub poprzez Partnerów. Główne branże prezentowane w katalogu: przetwórstwo spożywcze, branża rolno-spożywcza, branża meblarska i wyposażenia wnętrz, branża maszynowa, opakowalnictwo i inne. Wielkość nakładu realizowana jest w zależności od charakteru imprezy, branży i regionu. Minimalny nakład 2000 egz. Strony www Polish Merchants stanowią uzupełnienie katalogu i będą prezentowały online ofertę firm występujących w Katalogu. Sprzedawaj online w Chinach
Rynek m-commerce i e-commerce to jeden z najprężniej rozwijających się segmentów rynku konsumenckiego w Chinach.
Sprzedaż online to także najszybszy kanał promocji i sprzedaży produktów firm zagranicznych. Aby zacząć sprzedawać w Chinach online można wybrać współpracę z należącą do Grupy Alibaba platformą B2C Tmall, stworzyć we współpracy z chińskim partnerem stronę internetową w jęz. chińskim przystosowaną do chińskiego internetu, podjąć współpracę z lokalnym chińskim partnerem handlowym. Koszty wejścia na chiński rynek sprzedaży online nie są niskie ( od około 100 000 złotych ), ale przy prawidłowo przygotowanej strategii wejścia na rynek chiński inwestycja zwrócić może się bardzo szybko, o czym piszą zagraniczni sprzedawcy. Więcej: Sprzedaż online w Chinach |
Eksport do Chin 2014. Raport WPHI w Pekinie
Co eksportujemy i dokąd? Dane dotyczące polskiego eksportu do Chin z podziałem na prowincje.
Opracowanie WPHI w Pekinie na podstawie China Customs Statistics
Od wielu lat głównym produktem polskiego eksportu do Chin pozostaje miedź oraz wyroby z niej. Łączna wielkość eksportu tego surowca do Chin w 2014 roku wyniosła 536,6 mln USD, co stanowiło 35% całego polskiego eksportu do Państwa Środka. Ponad połowa polskiej miedzi - o wartości 311,7 mln USD - trafiła do Szanghaju, trzeciego pod względem wielkości poru morskiego na świecie, a także najludniejszego miasta w Chinach, który posiada prawa prowincji. Szanghaj uważany jest powszechnie za największy chiński ośrodek gospodarczy, finansowy i komunikacyjny. Stąd też nie może dziwić znaczący import miedzi, która używana jest m.in. do produkcji urządzeń elektrycznych i mechanicznych, w jubilerstwie, a także jako biostatyczna powierzchnia pokrycia statków. Kolejnym istotnym importerem miedzi w Chinach jest Pekin - stolica i drugie pod względem ludności miasto kraju. Pekin, podobnie jak Szanghaj, posiada status prowincji. Miasto to pełni funkcję największego ośrodka politycznego, oświatowego i kulturalnego kraju. Ma rozwinięty przemysł maszynowy, samochodowy i taboru kolejowego, elektroniczny, chemiczny, rafineryjny, spożywczy, włókienniczy oraz hutnictwa żelaza. W 2014 roku stołeczne przedsiębiorstwa importowały miedź wartą 68 mln USD, czyli 13% łącznego importu polskiej miedzi do Chin. Do prowincji, które są dużymi odbiorcami polskiej miedzi należy zaliczyć także prowincje Shandong – 50,3 mln USD i udział 9% w imporcie oraz Zhejiang (odpowiednio 40,3 mln USD i 8%). W przypadku tych prowincji przyczyną większego importu miedzi jest fakt, że ulokowane są tam liczne strefy rozwoju ekonomiczno-technologicznego.
Drugą ważną grupą towarową w polskim eksporcie do Chin są maszyny, urządzenia elektroniczne, rejestratory i odtwarzacze dźwięku, obrazu i ich części. Ich łączny eksport w 2014 r. wyniósł 201,3 mln USD i stanowił 13% łącznego polskiego eksportu do Chin. W tej kategorii produktowej największymi importerami w 2014 r. były przedsiębiorstwa z Szanghaju i z sąsiadującej z nim prowincji Jiangsu. Obie prowincje sprowadziły po 1/3 całego importu tych produktów, przy czym przedsiębiorstwa z Jiangsu zakupiły nieznacznie droższe urządzenia z tej grupy, bo za sumę 64,3 mln USD. Przedsiębiorstwa z Szanghaju wydały na nie 63,9 mln USD. Aktywnością z imporcie tych produktów wykazali się także importerzy z prowincji Guangdong, gdzie trafiło ok. 14% wartości tych produktów z Polski na kwotę 29,2 mln USD oraz Pekinu – 10% wartości importu o wartości 11,9 mln USD.
Kolejna ważna grupa towarową, która odpowiada 10% polskiego eksportu do Chin, to kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części. Eksport tych produktów do Chin wyniósł w zeszłym roku 154 mln USD. Towary z tej grupy trafiły głównie do Szanghaju (37 mln USD i 24% łącznego eksportu tej grupy), prowincji Jiangsu i Shandong (po 14% i 21 mln USD), Pekinu (13% i 19 mln USD) i prowincji Guangdong (9% i 14 mln USD). W tej kategorii po raz pierwszy znaczącym importem mogły się pochwalić prowincje Liaoning i Fujian, które przeznaczyły na te towary odpowiednio 11,8 mln USD i 8 mld USD.
96,5 mln USD wyniosła wartość eksportu do Chin pojazdów nieszynowych polskiej produkcji oraz ich części i akcesoriów. Ta grupa towarowa odpowiadała 6% polskiego eksportu do Państwa Środka. Kolejny raz największym eksporterem okazał się Szanghaj, z 18 procentowym udziałem w imporcie i łączną kwotą 17,3 mln USD wydaną na te produkty. Niewiele niższe zakupy zrealizowały przedsiębiorstwa z prowincji Jilin (18% udział w imporcie i $17 mln USD). Ważną gałęzią gospodarki w tej prowincji jest przemysł produkcji samochodów i wagonów, co może tłumaczyć, dlaczego ta prowincja dokonuje tak dużych zakupów w tej kategorii produktów. Z kolei prowincja Liaoning wydała na import polskich produktów z tej kategorii 15,6 mln USD (16% udziału w imporcie), prowincja Jiangsu 8,7 mln USD (9%), prowincji Guangdong 7,1 mln USD (7%), a prowincja Hunan 6,7 mln USD (7%).
Szanghaj pozostaje niekwestionowanym liderem w imporcie mebli, pościeli, materacy i innych akcesoriów domowych z Polski. Importerzy z tej prowincji przeznaczyli w zeszłym roku na te produkty 58 mln USD, co odpowiadało 77% polskiego eksportu do Chin (74,8 mln USD). Importerzy z prowincji Jiangsu przeznaczyli na import tych produktów 8,5 mln USD, a z prowincji Liaoning - 5,8 mln USD.
W kolejnej grupy towarowej Szanghaj nie tylko nie dominuje, ale nie odgrywa praktycznie żadnej roli. Chodzi o rudy metali, żużlu i popiołu, których eksport z Polski do Chin wyniósł w 2014 r. 70,5 mln USD. Ponad połowa (54%) eksportu trafiła do prowincji Yunnan, stosunkowo słabo rozwiniętej, ale odgrywającej dużą rolę w produkcji miedzi, ołowiu, cynku, cyny i aluminium oraz produkcji elektryczności, która potem trafia do prowincji Guangdong. Guangdong to od wielu lat lider w produkcji PKB pośród wszystkich prowincji. $6,6 mln USD przeznaczyły na te produkty z Polski importerzy z prowincji Zhejiang, a 6 mln USD z prowincji Jiangsu.
Na mięso i podroby jadalne z Polski chińscy importerzy wydali łącznie $53,8 mln USD. Największą aktywnością wykazały się przedsiębiorstwa z prowincji Jiangsu i Tianjin. 9 mln USD przeznaczyła na ten cel prowincja Guangdong, 6,8 mln USD – Pekin, a 5,2 mln USD - Szanghaj. Towary o wartości 6% ogółu trafiają do prowincji Shandong i Liaoning.
Na kauczuk i wyroby z niego Szanghaj i prowincja Liaoning przeznaczyły odpowiednio 8,7 mln USD i 8,8 mln USD, co stanowiło 36% ogółu importu tego surowca z Polski do Chin. Importerzy z prowincji Zhejiang wydajli na import kauczuku 7 mln USD, z prowincji Shandong 6,5 mln USD, z prowincji Fujian 3,9 mln USD, z Guangdong 3,4 mln USD, a z Jilin 2,7 mln USD.
37,3 mln USD przeznaczyli chińscy importerzy na zakup polskich aparatów optycznych, fotograficznych, pomiarowych, medycznych i ich części. W tej kategorii po raz kolejny na pierwszym miejscu pojawił się Szanghaj z 18% udziałem w ogólnym imporcie, wydając 6,8 mln USD. Nieco mniej przeznaczyłi na ten cel importerzy z prowincji Guangdong – 6 mln USD. Po 15% udziału w ogóle importu tej kategorii posiadały prowincje Jinagsu i Jilin. 5 mln USD wydała prowincja Shandong a Pekin - $4,5 mln USD.
Większość, bo aż 66% ogólnej wartości eksportu polskich produktów mlecznych, jaj ptasich, miodu naturalnego i jadalnych produktów pochodzenia zwierzęcego trafia do Pekinu. Przedsiębiorstwa zarejestrowane w stolicy Chin przeznaczyły w zeszłym roku na te produkty 20,5 mln USD. 4,8 mln USD wydały firmy z kolejnego miasta na prawach prowincji położonego północy Chin - Tianjinu. Szanghaj importował „jedynie” 9% polskich produktów mlecznych, których wartość wyniosła 2,7 mln USD. Importerzy z prowincji Zhejiang przeznaczyli na ten produkty 1,6 mln USD. Całe Chiny przeznaczyły na import produktów z tej grupy 31 mln USD
Wartość eksportu z Polski do Chin tworzyw sztucznych i artykułów z nich wyniosła 30,1 mln USD, co stanowi 2% ogólnego eksportu do Chin. Najwięcej importowały przedsiębiorstwa z Szanghaju – 5,5 mln USD (18% ogólnego improtu), prowincji Jiangsu – 3,6 mln USD, Zhejiang – 3,6 mln USD. Warto wyróżnić Heibei i Jinagxi, które nie pojawiły się wcześniej w zestawieniach z importu tych produktów. Do prowincji Guangdong trafiły towary o wartości 2,5 mln USD, a do prowincji Shandong - 2,2 mln USD.
Opracowanie WPHI w Pekinie na podstawie China Customs Statistics
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014
Opracowanie WPHI w Pekinie na podstawie China Customs Statistics
Od wielu lat głównym produktem polskiego eksportu do Chin pozostaje miedź oraz wyroby z niej. Łączna wielkość eksportu tego surowca do Chin w 2014 roku wyniosła 536,6 mln USD, co stanowiło 35% całego polskiego eksportu do Państwa Środka. Ponad połowa polskiej miedzi - o wartości 311,7 mln USD - trafiła do Szanghaju, trzeciego pod względem wielkości poru morskiego na świecie, a także najludniejszego miasta w Chinach, który posiada prawa prowincji. Szanghaj uważany jest powszechnie za największy chiński ośrodek gospodarczy, finansowy i komunikacyjny. Stąd też nie może dziwić znaczący import miedzi, która używana jest m.in. do produkcji urządzeń elektrycznych i mechanicznych, w jubilerstwie, a także jako biostatyczna powierzchnia pokrycia statków. Kolejnym istotnym importerem miedzi w Chinach jest Pekin - stolica i drugie pod względem ludności miasto kraju. Pekin, podobnie jak Szanghaj, posiada status prowincji. Miasto to pełni funkcję największego ośrodka politycznego, oświatowego i kulturalnego kraju. Ma rozwinięty przemysł maszynowy, samochodowy i taboru kolejowego, elektroniczny, chemiczny, rafineryjny, spożywczy, włókienniczy oraz hutnictwa żelaza. W 2014 roku stołeczne przedsiębiorstwa importowały miedź wartą 68 mln USD, czyli 13% łącznego importu polskiej miedzi do Chin. Do prowincji, które są dużymi odbiorcami polskiej miedzi należy zaliczyć także prowincje Shandong – 50,3 mln USD i udział 9% w imporcie oraz Zhejiang (odpowiednio 40,3 mln USD i 8%). W przypadku tych prowincji przyczyną większego importu miedzi jest fakt, że ulokowane są tam liczne strefy rozwoju ekonomiczno-technologicznego.
Drugą ważną grupą towarową w polskim eksporcie do Chin są maszyny, urządzenia elektroniczne, rejestratory i odtwarzacze dźwięku, obrazu i ich części. Ich łączny eksport w 2014 r. wyniósł 201,3 mln USD i stanowił 13% łącznego polskiego eksportu do Chin. W tej kategorii produktowej największymi importerami w 2014 r. były przedsiębiorstwa z Szanghaju i z sąsiadującej z nim prowincji Jiangsu. Obie prowincje sprowadziły po 1/3 całego importu tych produktów, przy czym przedsiębiorstwa z Jiangsu zakupiły nieznacznie droższe urządzenia z tej grupy, bo za sumę 64,3 mln USD. Przedsiębiorstwa z Szanghaju wydały na nie 63,9 mln USD. Aktywnością z imporcie tych produktów wykazali się także importerzy z prowincji Guangdong, gdzie trafiło ok. 14% wartości tych produktów z Polski na kwotę 29,2 mln USD oraz Pekinu – 10% wartości importu o wartości 11,9 mln USD.
Kolejna ważna grupa towarową, która odpowiada 10% polskiego eksportu do Chin, to kotły, maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części. Eksport tych produktów do Chin wyniósł w zeszłym roku 154 mln USD. Towary z tej grupy trafiły głównie do Szanghaju (37 mln USD i 24% łącznego eksportu tej grupy), prowincji Jiangsu i Shandong (po 14% i 21 mln USD), Pekinu (13% i 19 mln USD) i prowincji Guangdong (9% i 14 mln USD). W tej kategorii po raz pierwszy znaczącym importem mogły się pochwalić prowincje Liaoning i Fujian, które przeznaczyły na te towary odpowiednio 11,8 mln USD i 8 mld USD.
96,5 mln USD wyniosła wartość eksportu do Chin pojazdów nieszynowych polskiej produkcji oraz ich części i akcesoriów. Ta grupa towarowa odpowiadała 6% polskiego eksportu do Państwa Środka. Kolejny raz największym eksporterem okazał się Szanghaj, z 18 procentowym udziałem w imporcie i łączną kwotą 17,3 mln USD wydaną na te produkty. Niewiele niższe zakupy zrealizowały przedsiębiorstwa z prowincji Jilin (18% udział w imporcie i $17 mln USD). Ważną gałęzią gospodarki w tej prowincji jest przemysł produkcji samochodów i wagonów, co może tłumaczyć, dlaczego ta prowincja dokonuje tak dużych zakupów w tej kategorii produktów. Z kolei prowincja Liaoning wydała na import polskich produktów z tej kategorii 15,6 mln USD (16% udziału w imporcie), prowincja Jiangsu 8,7 mln USD (9%), prowincji Guangdong 7,1 mln USD (7%), a prowincja Hunan 6,7 mln USD (7%).
Szanghaj pozostaje niekwestionowanym liderem w imporcie mebli, pościeli, materacy i innych akcesoriów domowych z Polski. Importerzy z tej prowincji przeznaczyli w zeszłym roku na te produkty 58 mln USD, co odpowiadało 77% polskiego eksportu do Chin (74,8 mln USD). Importerzy z prowincji Jiangsu przeznaczyli na import tych produktów 8,5 mln USD, a z prowincji Liaoning - 5,8 mln USD.
W kolejnej grupy towarowej Szanghaj nie tylko nie dominuje, ale nie odgrywa praktycznie żadnej roli. Chodzi o rudy metali, żużlu i popiołu, których eksport z Polski do Chin wyniósł w 2014 r. 70,5 mln USD. Ponad połowa (54%) eksportu trafiła do prowincji Yunnan, stosunkowo słabo rozwiniętej, ale odgrywającej dużą rolę w produkcji miedzi, ołowiu, cynku, cyny i aluminium oraz produkcji elektryczności, która potem trafia do prowincji Guangdong. Guangdong to od wielu lat lider w produkcji PKB pośród wszystkich prowincji. $6,6 mln USD przeznaczyły na te produkty z Polski importerzy z prowincji Zhejiang, a 6 mln USD z prowincji Jiangsu.
Na mięso i podroby jadalne z Polski chińscy importerzy wydali łącznie $53,8 mln USD. Największą aktywnością wykazały się przedsiębiorstwa z prowincji Jiangsu i Tianjin. 9 mln USD przeznaczyła na ten cel prowincja Guangdong, 6,8 mln USD – Pekin, a 5,2 mln USD - Szanghaj. Towary o wartości 6% ogółu trafiają do prowincji Shandong i Liaoning.
Na kauczuk i wyroby z niego Szanghaj i prowincja Liaoning przeznaczyły odpowiednio 8,7 mln USD i 8,8 mln USD, co stanowiło 36% ogółu importu tego surowca z Polski do Chin. Importerzy z prowincji Zhejiang wydajli na import kauczuku 7 mln USD, z prowincji Shandong 6,5 mln USD, z prowincji Fujian 3,9 mln USD, z Guangdong 3,4 mln USD, a z Jilin 2,7 mln USD.
37,3 mln USD przeznaczyli chińscy importerzy na zakup polskich aparatów optycznych, fotograficznych, pomiarowych, medycznych i ich części. W tej kategorii po raz kolejny na pierwszym miejscu pojawił się Szanghaj z 18% udziałem w ogólnym imporcie, wydając 6,8 mln USD. Nieco mniej przeznaczyłi na ten cel importerzy z prowincji Guangdong – 6 mln USD. Po 15% udziału w ogóle importu tej kategorii posiadały prowincje Jinagsu i Jilin. 5 mln USD wydała prowincja Shandong a Pekin - $4,5 mln USD.
Większość, bo aż 66% ogólnej wartości eksportu polskich produktów mlecznych, jaj ptasich, miodu naturalnego i jadalnych produktów pochodzenia zwierzęcego trafia do Pekinu. Przedsiębiorstwa zarejestrowane w stolicy Chin przeznaczyły w zeszłym roku na te produkty 20,5 mln USD. 4,8 mln USD wydały firmy z kolejnego miasta na prawach prowincji położonego północy Chin - Tianjinu. Szanghaj importował „jedynie” 9% polskich produktów mlecznych, których wartość wyniosła 2,7 mln USD. Importerzy z prowincji Zhejiang przeznaczyli na ten produkty 1,6 mln USD. Całe Chiny przeznaczyły na import produktów z tej grupy 31 mln USD
Wartość eksportu z Polski do Chin tworzyw sztucznych i artykułów z nich wyniosła 30,1 mln USD, co stanowi 2% ogólnego eksportu do Chin. Najwięcej importowały przedsiębiorstwa z Szanghaju – 5,5 mln USD (18% ogólnego improtu), prowincji Jiangsu – 3,6 mln USD, Zhejiang – 3,6 mln USD. Warto wyróżnić Heibei i Jinagxi, które nie pojawiły się wcześniej w zestawieniach z importu tych produktów. Do prowincji Guangdong trafiły towary o wartości 2,5 mln USD, a do prowincji Shandong - 2,2 mln USD.
Opracowanie WPHI w Pekinie na podstawie China Customs Statistics
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014