Eksport do Grecji
Grecja (gr. Ελλάδα Elláda lub Ελλάς Ellás), Republika Grecka to kraj położony w południowo-wschodniej części Europy, na południowym krańcu Półwyspu Bałkańskiego. Graniczy z czterema państwami, Albanią, Republiką Macedonii i Bułgarią od północy, oraz Turcją od wschodu. Ma dostęp do czterech mórz: Egejskiego i Kreteńskiego od wschodu, Jońskiego od zachodu oraz Śródziemnego od południa.
Powierzchnia całkowita 131 957 km², liczba ludności to 10 775 557 mieszkańców. Potencjał rynku greckiego
Jak podaje greece.trade.gov.pl dużą szansą dla polskiego eksportu jest rynek produktów rolno-spożywczych. oraz asortyment HO.RE.CA. Grecki import sektora rolno-spożywczego szacowany jest na 5,5 mld Euro. Udział polskiego eksportu do Grecji w tym sektorze systematyczne wzrasta. Polskie firmy są coraz bardziej aktywne. W 2015 roku wyniósł 175,7 mln Euro. W ostatnich latach osiąga niemal 30% całego polskiego eksportu do Grecji. Od 2010 roku wartość produktów rolno - spożywczych w eksporcie do Grecji ogółem wzrosła o 75,2%. Grecki Urząd Statystyczny opublikował dane, z których wynika, ze średnia roczna konsumpcja per capita żywności i napojów w Grecji w 2014 roku, wyniosła 2,5 tys. Euro i była wartością znacznie wyższą od średniej konsumpcji w Unii Europejskiej, która wyniosła 1,7 tys. Euro na mieszkańca. Grecki rynek żywności i napojów oraz przemysł gastronomiczny jest najszybciej rozwijającym się w całym basenie Morza Śródziemnego. Występuje tu niewątpliwy związek z turystyką dlatego asortyment HO.RE.CA., dotyczący wyposażenia hoteli i restauracji to szansa dla polskiego eksportu. Grecja posiada 40 tys. obiektów zakwaterowania, 6.5 tys. firm; importerów i dystrybutorów, 4 tys. oddziałów w posiadaniu 30 sieci supermarketów, 4,5 tys. pojedynczych supermarketów, 30 tys. minimarketów, 65 tys. firm cateringowych, 25 tys. lokali gastronomicznych Snack Cafe. Prognozy są bardzo optymistyczne. Liczba przyjazdów turystycznych w Grecji w 2015 przekroczyła 26 mln, natomiast szacunki na 2016 rok przewidują przyjazd ponad 30 mln turystów.
Dlatego podobnie jak w latach ubiegłych do perspektywicznych branż i towarów dla polskiego eksportu należą:
Do nisz rynkowych i perspektywicznych branż i towarów dla polskiego eksportu można zaliczyć artykuły spożywcze, w tym: mięso, wyroby mleczne i cukiernicze (również cukier), grzyby, żywność ekologiczną, napoje; branże związane z instalacjami do ochrony środowiska, szczególnie w energetyce; wyroby chemiczne, w tym: farmaceutyki, kosmetyki, odczynniki i komponenty chemiczne; odzież, głównie damską i dziecięcą. Dużą szansą dla polskiego przemysłu stoczniowego jest grecki rynek żeglugi morskiej. Greckie flota transportowa w grudniu 2015 roku liczyła 1.831 statków o tonażu rejestrowym brutto powyżej100 ton. Nośność brutto greckiej floty handlowej w grudniu 2015 roku, dla statków o tonażu rejestrowy brutto 100 ton i powyżej, wynosiła 44,3 mln ton (DWT). Jednak według najnowszych danych opublikowanych przez Lloyd's List Intelligence, greccy armatorzy posiadają 5 266 statków o łącznej nośności 334 649 mln ton (DWT). Jest to największa morska flota transportowa na świecie, stanowi około 43 % floty europejskiej i około 15 % floty światowej. Polski eksport w sekcji statki pasażerskie, towarowe, promy wzrósł 88,2 mln Euro, co niewątpliwie jest konsekwencją udanej misji gospodarczej na targi globalnego przemysłu morskiego Posidonia 2014 w Atenach współorganizowanej przez WPHI. Podczas targów udało się polskim firmom stoczniowym zawrzeć kilka korzystnych kontraktów z armatorami greckimi. Grecka flota handlowa będzie nadal się rozwijać. Władze greckie zaplanowały szereg działań w najbliższych latach w celu wzmocnienia greckiego przemysłu okrętowego. Planowane jest wprowadzenie bardziej korzystnych przepisów podatkowych i lepszych warunków kredytowych dla sektora żeglugi. Grecja również wprowadziła do Narodowego Planu Rozwoju szereg działań, jak promocja narodowej strategii dla przemysłu okrętowego i dalszy rozwój zasobów ludzkich. Źródło: https://greece.trade.gov.pl Targi w Grecji w 2017 roku
WPHI Ateny uczestniczy
W 2017 roku WPHI w Atenach planuje wziąć udział i zorganizować stoiska promocyjne na imprezach targowych odbywających się w Grecji. Międzynarodowe Targi HO.RE.CA., (wyposażenie hoteli, restauracji, kawiarni, napoje, art. spożywcze), Ateny, luty http://www.horecaexpo.gr/ Międzynarodowe Targi FOOD EXPO, (mięso, produkty mleczne, mrożonki, zboża, wyposażenie, surowce, składniki), stoisko narodowe, Ateny, marzec http://www.foodexpo.gr/?lang=en Stoisko Informacyjne „Promocja polskich specjalności eksportowych” podczas wystawy z okazji Święta Narodowego Konstytucji Trzeciego Maja, Ateny, maj Międzynarodowe Targi Athens Dental, (materiały stomatologiczne), Ateny, maj Stoisko Informacyjne „Promocja polskich specjalności eksportowych” podczas wystawy z okazji Święta Narodowego Święta Niepodległości, Ateny, listopad Wystawa wraz z prezentacją „Polski sektor rolno spożywczy” oraz spotkanie z najważniejszymi importerami towarów polskich (siedziba WPHI) Ateny, grudzień |
Katalog polskich eksporterów Polish Merchants w Grecji
Strategia wejścia na rynek grecki
Pierwszym podstawowym krokiem polskich firm chcących skutecznie działać na greckim rynku jest znalezienie lokalnego partnera ds. sprzedaży. Zbieranie stosownych informacji oraz dostęp do rynku może się okazać trudne bez lokalnego
przedstawiciela, który posiada kontakty oraz know-how w prowadzeniu biznesu na tym małym, ale złożonym rynku. Dla wielu zagranicznych firm wynajęcie dobrego agenta miejscowego albo dystrybutora okazało się tańsze niż wprowadzenie bezpośredniej sprzedaży. Polskie firmy chcące operować na greckim rynku albo dystrybuować swoje produkty mogą znaleźć do dyspozycji znaczną liczbę handlowców, agentów, pośredników, hurtowników oraz detalistów. Wszystkie typowe kanały dystrybucji są dostępne, niemniej jednak należy dodać, iż charakteryzują się one brakiem nowoczesnych form działania w porównaniu z zachodnimi rynkami. Grecko-Polski Związek Przemysłu i Inwestycji
Celem Związku jest wzrost przemysłu i inwestycji pomiędzy naszymi krajami, które od lat mają bardzo przyjazne stosunki. W naszym zamiarze jest prowadzenie konferencji, które odnoszą się do rozwoju przedsiębiorczości w obu krajach oraz organizowanie
misji biznesowych Greków do Polski lub odwrotnie Polaków do Grecji, gdzie dojdą do skutku spotkania B2B w imię potencjalnej współpracy, uczestnictwa w różnych rodzajach wystaw oraz działań promujących cele Związku. http://www.greekpolish.org/ Misje gospodarcze do Grecji w 2017 roku
Misja gospodarcza polskich przedsiębiorców do Aten wraz z udziałem w Międzynarodowych Targach Spożywczych Food Expo 2017
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Atenach informuje, że w dniach 18-20 marca 2017, organizuje misję gospodarczą polskich przedsiębiorców do Aten w związku z organizacją stoiska narodowego podczas Międzynarodowych Targów FOOD EXPO 2017. Zakres branżowy targów obejmuje m.in.: artykuły spożywcze, mięso, wyroby mięsne i delikatesowe, produkty mleczne i sery, żywność mrożoną, zboża, rośliny strączkowe, surowce (składniki cukiernicze i piekarnicze) jak i maszyny do przetwarzania żywności i opakowań oraz wyposażenia super marketów (zamrażarki, chłodnie). Na targach FOOD EXPO w 2016 roku prezentowało się ponad 350 wystawców. Targi odwiedziło 80 tys. osób. Źródło: https://greece.trade.gov.pl Aktualności gospodarcze
Polski eksport do Grecji rośnie o 23,5 proc. - PortalSpozywczy.pl
Grecja - obok turystów - przyciąga polskich eksporterów - rp.pl Ukazał się nowy Biuletyn Informacyjny WPHI Ateny nr 1/17 - greece.trade.gov.pl Eksport polskiej żywności do Grecji bardzo perspektywiczny - PortalSpozywczy.pl Rośnie polski eksport na Bałkany - bzwbk.pl |