Eksport do Szwecji. Informacje, wiadomości, oferty
Polskie produkty na rynku szwedzkim
Wybrane produkty eksportowane z Polski do Szwecji:
- stolarka okienna i drzwiowa (okna, drzwi, bramy) - ogrodzenia metalowe - materiały budowlane - materiały wykończeniowe - nawozy sztuczne - maszyny i urządzenia budowlane - usługi budowlane - pieczarki - mięso i przetwory mięsne - mięso drobiowe, filety, kaczki - pomidory, papryka - sery wiejskie, sery feta, jogurty, desery mleczne - napoje energetyczne - napoje izotoniczne - zabawki kreatywne - meble - tekstylia - autobusy - podłogi drewniane - podzespoły dla przemysłu maszynowego - artykuły metalowe - sprzęt sportowy i rekreacyjny - szkło użytkowe - innowacje |
Zrób biznes w Szwecji
Polskie firmy dobrze sobie radzą na rynkach skandynawskich. Wymagania są tam wysokie, ale polscy eksporterzy potrafią im sprostać.
Informacja prasowa 2015-11-03 Coraz więcej polskich firm próbuje swoich sił w Skandynawii. Mimo że są to rynki hermetyczne, a konsumenci mają wysokie wymagania co do jakości produktów i usług, to Polscy eksporterzy są w stanie je spełnić. Na rosnącej wymianie handlowej najbardziej korzysta branża meblowa, sektor rolno-spożywczy, elektromechaniczny, elektryczny oraz stoczniowy. Po ośmiu miesiącach roku wartość eksport wynosił blisko 112 mld euro i był o 9 proc. wyższy niż przed rokiem. Import rósł nieco wolniej – o 6,4 proc. – do 110,8 mld euro. Kraje skandynawskie odpowiadają w sumie za ponad 7 proc. polskiego eksportu. – Wymiana handlowa między Polską a krajami skandynawskimi jest dosyć ożywiona. Skandynawia jest drugim partnerem, jeżeli chodzi o eksport polskich towarów, i czwartym, jeżeli chodzi o import do Polski – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Kowalcze, dyrektor Polsko-Skandynawskiej Izby Gospodarczej. Najbardziej aktywnym rynkiem spośród krajów skandynawskich jest Szwecja, która jest ósmym partnerem handlowym Polski (w eksporcie). Eksport do tego kraju w ubiegłym roku wyniósł blisko 20 mld zł, a import – 13 mld. Z danych GUS wynika, że w I półroczu eksport do tego kraju wzrósł o 2,1 proc. Wywóz polskich towarów do pozostałych krajów skandynawskich nieco wyhamował – do Danii o 0,3 proc. (do 1,4 mld euro), do Finlandii o 1,9 proc. (do 0,7 mld euro) oraz do Norwegii o 28,5 proc. (do 1,2 mld euro). Jak podkreśla Kowalcze, w handlu z poszczególnymi krajami dominują inne branże. – W przypadku Danii branże, które najbardziej się rozwijają, są związane z sektorem elektromechanicznym, elektrycznym oraz rolno-spożywczym. W przypadku Szwecji to np. branża budowlana. Bardzo dużo eksportujemy stolarki drewnianej i mebli – wymienia Agnieszka Kowalcze. Z kolei Norwegia eksportuje do Polski bardzo dużo ryb i owoców morza. Polska jest jednym z najważniejszych odbiorców tych produktów. Intensywna wymiana z tym krajem dotyczy też przemysłu stoczniowego. – Rynki krajów skandynawskich są dosyć hermetyczne i wymagają od firm zainteresowanych wejściem na nie dobrego przygotowania i znajomości branży tam na miejscu. Ponadto tamtejsi konsumenci są dojrzali, świadomi swoich praw i tego, co kupują. Wymagają produktów o bardzo wysokiej jakości. Dlatego ważne jest to, żeby produkty, z którymi polskie firmy chciałyby wejść na skandynawskie rynki, spełniały te wymogi – podkreśla Kowalcze. Wymianę handlową między Polską a Szwecją, Danią, Norwegią i Finlandią oraz wzajemne inwestycje wspiera Polsko-Skandynawska Izba Gospodarcza. Zrzesza ponad 360 firm, z czego największą grupę stanowią podmioty zrzeszone w sekcji szwedzkiej. – Izba zrzesza przede wszystkim firmy skandynawskie, które działają na polskim rynku, ale naszymi członkami są również polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa, które szukają kontaktów ze Skandynawią tutaj w Polsce – mówi Agnieszka Kowalcze. Źródło: Newseria.pl Skandynawskie firmy coraz częściej inwestują w Polsce. Wypracowują nad Wisłą innowacyjne rozwiązania i wdrażają je na innych rynkach
Szwecja jest drugim po Szwajcarii najbardziej innowacyjnym państwem na świecie. Dania i Finlandia także znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu, a Norwegia na 22. miejscu. O wysokiej pozycji Skandynawów decydują wysokie nakłady na badania i rozwój oraz edukację, a także inwestycje tamtejszych firm. Tacy giganci jak VELUX, IKEA czy Ericsson przenoszą swoje innowacje również do Polski. Dzięki temu zyskują krajowi dostawcy, środowisko i cała gospodarka. W europejskim rankingu innowacyjności (European Innovation Scoreboard) Szwecja, Dania i Finlandia zajmują miejsca od drugiego do czwartego. Wyprzedza je tylko Szwajcaria. Wskaźniki innowacyjności dla tych krajów są znacznie wyższe niż średnia dla UE (ok. 0,7 vs. 0,52 dla 28 państw). Norwegia znalazła się w tym zestawieniu na 17. pozycji, a Polska na 29. miejscu na 36 krajów. – O wysokiej pozycji państw skandynawskich decyduje przede wszystkim wysoki poziom edukacji, a co się z tym wiąże – wysokie nakłady na edukację, w granicach nawet 7–8 proc. PKB tych krajów. Drugim ważnym elementem są nakłady na badania i rozwój, które są jednymi z większych na świecie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC). Liderem w zakresie wydatków na badania i rozwój jest Finlandia – przeznacza na ten cel 3,78 proc. PKB, podczas gdy Polska niecały 1 proc. PKB. Rozdziałem środków na poszczególne programy wspierające innowacyjność zajmują się wyspecjalizowane agendy rządowe. – Ważnym elementem są także bardzo przejrzyste ramy instytucjonalne i bardzo sprawnie rozdzielane fundusze przeznaczone na innowacje. To także współpraca i zaangażowanie wielu różnych podmiotów w budowanie polityki innowacyjnej w Skandynawii. Zarówno sektor prywatny, jak i publiczny są bardzo mocno zaangażowane w te działania – mówi Agnieszka Kowalcze. Dla innowacyjności gospodarek istotne znaczenie ma także biznes, który sam jest liderem w tym zakresie. Znaczącą część wydatków rządowych na badania i rozwój wykorzystują bowiem właśnie skandynawskie przedsiębiorstwa (od 1,35 proc. do 2,5 proc. PKB). To szansa dla Polski, ponieważ wiele z tych firm prowadzi tutaj swoją działalność. – Wysoką innowacyjność firm skandynawskich możemy wykorzystać, nawiązując z nimi współpracę. Firmy te inwestują w nowe technologie, otwierają centra badawczo-rozwojowe, współpracują z polskimi uczelniami i z jednostkami badawczymi. Często ta współpraca łączy się z partnerstwami z polskimi firmami i ośrodkami badawczymi. Niejednokrotnie te rozwiązania wypracowywane są i testowane w Polsce, a później wdrażane na innych rynkach – mówi Agnieszka Kowalcze. – Rozwijanie innowacyjności w Polsce wymaga tworzenia kultury innowacyjności, którą określiłbym jako budowanie zaufania i współpracy wszystkich interesariuszy: zaczynając od rządu, polityków, poprzez agencje rozwojowe, instytuty naukowe, uczelnie, kończąc na biznesie, a więc małych, średnich i dużych firmach niezależnie od sektora. Wszyscy ci interesariusze tworzą razem pewien ekosystem. Efektywna współpraca w ramach tego ekosystemu będzie prowadziła do najlepszych innowacyjnych rozwiązań. W tym względzie możemy korzystać ze skandynawskich wzorców kultury zaufania, która dobrze sprawdza się także w Polsce – podkreśla Jacek Siwiński, dyrektor generalny VELUX Polska, należącego do duńskiego holdingu VKR producenta okien i drzwi. Jak podkreśla Agnieszka Kowalcze, energetyka może być perspektywicznym obszarem współpracy między polskimi a skandynawskimi firmami. Efektywność energetyczna, czyste technologie i OZE to jedne z priorytetów zarówno skandynawskich rządów, jak i poszczególnych firm. W ubiegłym roku pracownicy Grupy VELUX wdrożyli ponad 5 tys. różnych usprawnień w zakresie efektywności produkcji czy bezpieczeństwa pracy. Część z innowacyjnych rozwiązań dotyczy ekologii. Cztery polskie zakłady VELUX w ciągu pięciu lat zmniejszyły emisję dwutlenku węgla o 16 proc. – To, w czym firmy skandynawskie są najlepsze, to zrównoważony rozwój. Patrzymy na te kraje jako na miejsca, gdzie ludzie żyją najbardziej ekologicznie i które potrafią stworzyć dobre warunki do życia. Jak myślimy o innowacji, to powinniśmy patrzeć w stronę zrównoważonego rozwoju – uważa Ignacy Niemczycki, menadżer ds. relacji zewnętrznych w IKEA. Grupa IKEA dąży do tego, by we wszystkich 27 krajach, w których działa, uzyskiwać całą energię ze źródeł odnawialnych, produkując jej tyle, ile zużywa. W Polsce niezależność energetyczną udało się osiągnąć na początku 2016 roku, dzięki posiadanym sześciu farmom wiatrowym. IKEA promuje też ekologię wśród swoich klientów. W ofercie sieci dostępne jest wyłącznie oświetlenie LED, które zużywa 85 proc. energii mniej niż tradycyjne. W przyszłym roku chce zaś wprowadzić do sprzedaży panele fotowoltaiczne. Są one już dostępne w sklepach w Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwajcarii. – Chcemy sprowadzić innowacje z poziomu abstrakcyjnego i uczynić je dostępnymi dla wszystkich – mówi Ignacy Niemczycki. – Ważna jest także nasza rola we współpracy z polskimi firmami. Mamy tu ok. 70 dostawców, którym chcemy pokazywać najlepsze standardy światowe w zakresie zrównoważonego rozwoju. Polscy dostawcy są bardzo konkurencyjni, szybko się uczą i są otwarci na innowacje. Dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej podkreśla, że kolejnym ciekawym obszarem współpracy może być także cyfryzacja i nowe technologie w branży ICT, czyli technologii informacyjno-komunikacyjnych. Kraje skandynawskie są bardzo zaawansowane w tym zakresie. Dla przykładu, Duńczycy są jednymi z najbardziej zaawansowanych użytkowników internetu – 88 proc. z nich korzysta z bankowości elektronicznej, a 82 proc. robi zakupy online. Z kolei w Szwecji 99 proc. gospodarstw domowych jest w zasięgu internetu szerokopasmowego. – Przyszłość dla ICT w Polsce rysuje się w jasnych barwach. Rynek telekomunikacyjny jest w dobrej kondycji. Polska ma jedną z najlepszych sieci LTE w Europie – mówi Martin Mellor, country manager firmy Ericsson. – Potencjał rynku teleinformarycznego jest bardzo duży. Wraz z wysokimi kompetencjami pracowników w dziedzinie ICT czyni to Polskę bardzo atrakcyjnym krajem do inwestowania. Także dla nas. Ericsson przejął ostatnio firmę Ericpol, dzięki czemu dwa tysiące programistów zasiliło rodzinę Ericssona. Pracują oni nad oprogramowaniem systemów radiowych dla naszej firmy. To jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań na rynku, które jest sprzedawane na całym świecie. Innowacyjność firm i krajów skandynawskich przekłada się na konkurencyjność gospodarczą. Według Global Competitiveness Index 2015–2016 państwa skandynawskie znalazły się wśród 15 najbardziej konkurencyjnych gospodarek świata (Finlandia – 8., Szwecja – 9., Norwegia – 11., a Dania 12. miejsce). Polska w tym rankingu zajęła 41. pozycję. Źródło: Newseria.pl Skandynawskie inwestycje bezpośrednie w Polsce to ponad 43,7 mld zł. To jeden z pięciu największych inwestorów w naszym kraju
Wartość skandynawskich inwestycji bezpośrednich w Polsce sięgnęła w 2014 roku 43,8 mld zł. Blisko połowa tej kwoty przypada na Szwecję. Stamtąd pochodzi także największy inwestor – spółka Ikea. Polscy inwestorzy upodobali sobie natomiast głównie rynek norweski, na którym ulokowali w sumie ponad 3,7 mld zł. Lotos i PGNiG mają tam swoje złoża ropy naftowej. Z kolei autobusy Solarisa jeżdżą i w Norwegii, i w Danii, i w Szwecji. – Inwestorzy skandynawscy zainwestowali w Polsce w ciągu ostatniej dekady ponad 11 mld euro. Tych inwestycji było sporo, Oprócz Ikei w naszym kraju kapitał ulokowało także wiele innych firm – mówi Agnieszka Kowalcze dyrektor Polsko-Skandynawskiej Izby Gospodarczej. W gronie skandynawskich inwestorów znajdują się między innymi szwedzki Electrolux, który zainwestował w fabrykę w Oławie oraz w Centrum Usług Wspólnych w Krakowie, a także norweski Kongsberg Automotive, który rozwija fabrykę części samochodowych w Pruszkowie pod Warszawą. – Mamy też Autoliv, który zainwestował w strefie wałbrzyskiej. Z takich dużych inwestorów jest jeszcze firma Cargotec, która zainwestowała w Stargardzie Szczecińskim w 2010 roku. Była to w ocenie PAIiIZ jedna z największych inwestycji tego roku – wylicza Agnieszka Kowalcze. Jeśli chodzi o najbliższe bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) realizowane przez firmy ze Skandynawii, to duże szanse realizacji ma budowa elektrociepłowni w Zabrzu. Inwestorem jest w tym przypadku fińska spółka Fortum. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na około 200 mln euro, a jego zakończenie powinno nastąpić w 2018 rok. – Wiem też, że Atlas Copco planuje dosyć dużą inwestycję w strefie wałbrzyskiej – fabrykę, która będzie serwisowała sprzęt produkowany przez Atlas Copco, w planach jest też kilka innych inwestycji – informuje dyrektor Polsko-Skandynawskiej Izby Gospodarczej. Największym inwestorem skandynawskim w Polsce pozostaje jednak Grupa Ikea. Spółka zainwestowała w naszym kraju łącznie w kilkanaście spółek. W tej grupie znajdują się zarówno zakłady produkcyjne, jak i sklepy. Szwedzi są ponadto właścicielami farmy wiatrowej. Strategia Grupy zakłada bowiem do 2020 roku pełne uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców energii. – Jeżeli chodzi o polskie firmy, to myślę, że mocno obecne na skandynawskim rynku, szczególnie w Norwegii, są Lotos, PGNiG i np. Solaris ze swoimi autobusami, które jeżdżą i w Szwecji, i w Norwegii – wyjaśnia Kowalcze. Źródło: Newseria.pl |
Eksport do Szwecji
Rośnie eksport polskich towarów na rynek szwedzki. Współpraca gospodarcza Polski i Szwecji odbywa się w ramach Jednolitego Rynku UE, którego istotą jest pełna swoboda przepływu towarów i usług oraz pracy i kapitału.
Więcej: WPHI Centra wystawiennicze w Szwecji
Stockholmsmässan Stockholm Svenska Mässan Göteborg Elmia Jonkoping MalmoMassan Malmö KistaMassan Kirsta Nolia Umeå Aktualności w mediach
Eksport żywności na rynki skandynawskie - WPHI Kierunki polskiego eksportu - rp.pl W Szwecji brakuje wykwalifikowanych pracowników - Forsal.pl Informacje o rynku szwedzkim
- Szwecja należy do najbogatszych krajów UE
- Ważną gałęzią gospodarki jest produkcja drewna - Szwecja jest jednym z największych na świecie eksporterów celulozy - Dochód narodowy na mieszkańca, liczony według parytetu siły nabywczej, wynosi 32 tys. euro - Grunty orne stanowią zaledwie 7 proc. powierzchni kraju, rolnictwo jest wysoce zmechanizowane - główne gałęzie szwedzkiej gospodarki to: produkcja celulozy, hutnictwo metali nieżelaznych, przemysł maszynowy, metalowy, środków transportu (samochodowy, lotniczy), elektrotechniczny, drzewny i chemiczny - Znane marki szwedzkie: Volvo, Scania (motoryzacja), Ericsson (telefonia komórkowa), Elektrolux (AGD), Husqvarna (sprzęt elektryczny), Vattenfall AB (systemy grzewcze), Skanska AB (branża budowlana), Nordea Bank (bankowość i usługi finansowe), Tetra Pak (opakowania), H&M (branża odzieżowa), firma meblarska IKEA - Bogactwa naturalne Szwecji to przede wszystkim: rudy żelaza, miedź, cynk, złoto, srebro, wolfram, uran, arszenik, skaleń, drewno, a także energia wodna - rynek artykułów żywnościowych w ponad 70 proc. jest opanowany przez trzy korporacje: ICA, COOP i grupę AxFood. Korporacje te zajmują się zarówno importem, dystrybucją jak i sprzedażą detaliczną artykułów konsumpcyjnych Szwecja chciałaby zwiększenia obrotów handlowych z Polską. Produkty polskie coraz bardziej doceniane w Skandynawii.
Szwecja jest na 11. miejscu pod względem wartości zagranicznych inwestycji w Polsce. W ciągu dekady wymiana handlowa między Polską a Szwecją się podwoiła, a tempo to może zostać utrzymane w kolejnych latach. Szwecja staje się coraz bardziej otwartym rynkiem dla polskich produktów, które są tańsze niż towary wyprodukowane na rynku lokalnym i coraz częściej doceniane. – Handel Szwecji z Polską podwoił się w ciągu 10 lat i moim celem jest, żeby w ciągu kolejnej dekady jeszcze raz go podwoić – mówi agencji informacyjnej Newseria Daniel Larsson, radca handlowy Ambasady Szwecji. – Porównując wartość obrotu z innymi krajami, handel Szwecji z Polską jest duży i dobrze się rozwija, ale np. per capita jest bardzo mały. Rynek polski ma 40 mln ludzi, więc to ten handel w dalszym ciągu jest za mały. W 2014 roku wartość eksportu wyniosła 4,7 mld euro, co oznacza 11-proc. wzrost w stosunku do 2013 roku. Wartość importu była na poziomie ponad 3 mld euro i odnotowała 2-proc. wzrost. Pod względem wartości obrotu Szwecja, podobnie jak w 2013 r., znalazła się na 7. pozycji. Według danych za pierwszy kwartał 2015 r. wymiana handlowa między Polską a Szwecją wyniosła ponad 1,8 mld euro. Larsson podkreśla, że oprócz rosnącej wymiany handlowej także szwedzkie inwestycje bezpośrednie na rynku polskim również są na wysokim poziomie. – Jesteśmy w tej chwili numer 11. w Polsce pod względem zagranicznych inwestycji. Szwedzkie firmy działają na rynku polskim od bardzo długiego czasu. Mamy takie przykłady jak Ikea, która zaczęła działać w Polsce już w 1961 roku, mamy przykład firmy Ericsson, który już od ponad 100 lat działa na rynku polskim – dodaje radca handlowy. Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych całkowita wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych wyniosła 160,5 mld euro na koniec 2013 roku. Szwecja zajmowała 11. miejsce z 5,3 mld euro inwestycji. Jak podaje PAIiIZ w ostatniej dekadzie szwedzcy inwestorzy stworzyli ponad 6285 miejsc pracy. Na polskim rynku aktywnie działa ponad 500 szwedzkich firm. – W tej chwili widzimy potencjał dla szwedzkich firm w Polsce np. w branży zbrojeniowej, branży energetycznej, ogólnie mówiąc w branży ochrony środowiska – wylicza Daniel Larsson. Jego zdaniem polski rynek przedstawia spory potencjał dla firm, które sprzedają do końcowego klienta, gdyż Polska szybko się rozwija, ma 38 mln mieszkańców, a obywatele mają coraz więcej pieniędzy. Szwecja również staje się coraz ciekawszym rynkiem dla polskich firm. – W tej chwili widzimy np. możliwości dla polskich firm w branży spożywczej, gdzie polskie produkty są bardzo dobrze przyjmowane na rynku szwedzkim. W Szwecji poziom cenowy jest bardzo dobry dla polskich firm. Mamy polskie firmy, które w tej chwili są technologicznie już na bardzo dobrym poziomie, a w dalszym ciągu mogą oferować niższe ceny niż szwedzkie firmy – podsumowuje Daniel Larsson. Źródło: Newseria.pl Skandynawskie firmy jednymi z najbardziej pożądanych pracodawców. Zatrudniają w Polsce ponad 170 tys. osób
W dwóch tysiącach firm ze skandynawskim kapitałem pracuje w Polsce ponad 170 tys. osób. Nordyckie firmy zatrudniają na podstawie umów o pracę, oferują programy emerytalne, opiekę medyczną czy programy rozwoju pracowniczego, a także dbają o środowisko i lokalne społeczności. Dzięki temu są dla Polaków bardzo pożądanym pracodawcą – wynika z raportu Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. – W Polsce działa obecnie prawie dwa tysiące firm ze skandynawskim kapitałem, które w ciągu ostatniej dekady zainwestowały tu ponad 11 mld euro i stworzyły ponad 170 tys. miejsc pracy. Największym pracodawcą skandynawskim na polskim rynku jest obecnie Ikea Industry Poland, która zatrudnia ponad 10 tys. pracowników – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Kowalcze, dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC). Polski i skandynawski rynek różnią się między sobą w wielu aspektach, ale w żaden sposób nie wpływa to na coraz silniejsze powiązania biznesowe i gospodarcze między nimi – wynika z raportu „Skandynawskie miejsce pracy” opublikowanego przez SPCC. – Współpraca gospodarcza między Polską a krajami skandynawskimi rozwija się bardzo dobrze. Firmy skandynawskie postrzegają Polskę jako kraj bardzo atrakcyjny, z dużym rynkiem i 40 milionami potencjalnych klientów oraz dobrze rozwijającą się gospodarką. Wymiana handlowa między Polską a krajami skandynawskimi wynosi łącznie około 20 mld euro rocznie – z czego eksport stanowi około 11 mld euro, a import ok. 9 mld euro. Największym partnerem Polski spośród krajów skandynawskich jest Szwecja – mówi Agnieszka Kowalcze. Firma budowlano-deweloperska Skanska, kosmetyczny Oriflame, Velux – jeden z największych producentów okien, Scania, Nordea, Cybercom, IKEA, Ericsson czy producent farb Flügger – to najbardziej znane przykłady skandynawskich marek obecnych na polskim rynku. Dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej podkreśla, że obecność skandynawskich firm w Polsce ma nie tylko wymiar ekonomiczny, lecz także społeczny. Wraz z napływem skandynawskiego kapitału nastąpił także transfer wiedzy, technologii, doświadczeń oraz skandynawskiej kultury pracy, która powoduje, że firmy z Północy są cenionym przez Polaków pracodawcą. Wyróżnia je płaska struktura organizacji i brak hierarchii, które dobrze ilustrują skandynawski egalitaryzm, nastawienie na współpracę i szukanie konsensusu. – Zaufanie to słowo-klucz i jedno z dóbr narodowych Skandynawii. Przynosi dobre efekty ekonomiczne i społeczne. Przekłada się na mniejszą liczbę formalnych regulacji, mniej konfliktów, a w rezultacie na wyższy poziom PKB. Ludzie są szczęśliwsi, chętniej przyjmują odpowiedzialne zadania i są bardziej otwarci na zmiany, ponieważ ufają w ich pozytywny rezultat – mówi Ulf Andreasson z Nordyckiej Rady Ministrów. SPCC zauważa, że kraje skandynawskie od lat przodują w światowych rankingach oceniających poziom równowagi między życiem prywatnym a zawodowym oraz zadowolenia z pracy. W parze z wysokimi wskaźnikami satysfakcji idą dane dotyczące efektywności ekonomicznej, produktywności czy innowacyjności. Wskaźnik zatrudnienia, który w ubiegłym roku wyniósł w Polsce 69,3 proc., osiąga najwyższe wartości właśnie w krajach nordyckich (dla przykładu: 87,8 proc. w Islandii, 81,2 proc. w Szwecji i 78,6 proc. w Norwegii). – Firmy skandynawskie są uważane na rynku za bardzo dobrze zarządzane. Cieszą się tez opinią bardzo dobrych pracodawców. Zasłużyły sobie na to miano m.in. tym, że są znane z mocno zakorzenionej etyki prowadzenia biznesu, transparentności i działań na polu społecznej odpowiedzialności biznesu. To ważny aspekt, który jest doceniany przez rynek. Wprawdzie wszystkie polskie i zagraniczne firmy wdrażają działania w tych obszarach, ale firmy skandynawskie są dużo bardziej skuteczne i autentyczne. Jest to doceniane przez pracowników i klientów – mówi Jacek Siwiński, prezes Velux Polska. – Pracujemy nad tym, by nasze struktury były mniej hierarchiczne i bardziej płaskie, żeby ludzie mieli przestrzeń do powiedzenia tego, co myślą. Dużą uwagę zwracamy na zarządzanie przez wartości. Mamy cztery główne wartości, które są dla nas ważne: dbałość o życie, bycie transparentnym i etycznym, działanie razem i nastawienie na klienta. Staramy się łączyć pozytywy wynikające z naszej długiej obecności w Polsce i kultury skandynawskiej, która jest bardzo dobrze postrzegana na polskim rynku – dodaje Katarzyna Olczak, dyrektor ds. personalnych w Skanska CDE. Dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej podkreśla znaczenie stylu zarządzania, który stosują nordyckie firmy. Pracownicy mają nich większą swobodę w realizowaniu swoich zadań, co wiąże się z większą odpowiedzialnością, ale z drugiej strony działa motywująco. Ponadto skandynawskie firmy zatrudniają na podstawie umów o pracę, wprowadzają programy emerytalne, oferują opiekę medyczną czy programy rozwoju pracowniczego. – Często w skandynawskich firmach wszyscy mówią do siebie po imieniu, również do swoich przełożonych, co w żaden sposób nie ujmuje roli lidera, a jednocześnie bardzo dobrze wpływa na integrację w zespołach. Skandynawskie firmy wyróżnia otwartość w komunikowaniu się, nastawienie na stałą wymianę informacji. Ważne decyzje są dyskutowane i podejmowane wspólnie z grupą. Dla nas, Polaków, może się to czasami wydawać irytujące albo dziwne, gdyż jesteśmy przyzwyczajeni do szybkiego podejmowania decyzji i jeśli konsultowanych to w bardzo wąskim gronie, ale z drugiej strony – doceniamy taką formę współpracy, ponieważ nasze zdanie jest cenione i mamy poczucie wpływu na to, co dzieje się w organizacji – mówi Agnieszka Kowalcze. Jak wynika z raportu „Skandynawskie miejsce pracy”, opublikowanego przez SPCC, ten model zarządzania przynosi wymierne efekty: mieszkańcy Skandynawii są dłużej od Polaków aktywni zawodowo (obywatele Islandii pracują średnio 46 lat, w Polsce – 32,6 lat) i bardziej efektywni, co przekłada się na ilość czasu spędzanego w pracy. Podczas gdy przeciętny Polak pracuje 42,1 godz. w tygodniu (dane za 2016 rok), Duńczycy pracują średnio o 3,4 godz. krócej, podobnie jak Norwegowie. Autorzy raportu SPCC podkreślają też wieloletnie starania krajów Skandynawii dotyczące zapewnienia kobietom równej pozycji na rynku pracy. Norwegia jako pierwsza na świecie wprowadziła wymóg, aby kobiety stanowiły przynajmniej 40 proc. członków zarządu spółek notowanych na giełdzie. W Islandii kobiety stanowią natomiast połowę parlamentu, a Finlandia notuje najwyższy na świecie odsetek wykształconych kobiet (49 proc.). Międzynarodowe rankingi wskazują obecnie północ Europy jako najlepsze miejsce do aktywności zawodowej dla kobiet. Równouprawnienie – podobnie jak zarządzanie różnorodnością, kultura pracy czy dbałość o środowisko – są częścią strategii firm skandynawskich. Dyrektor ds. personalnych w Skanska CDE zauważa, że taki model prowadzenia biznesu może być odpowiedzią na wyzwania, z którymi pracodawcy mierzą się na polskim rynku pracy, tzn. zmianą pokoleniową, niskim poziomem zaangażowania i niedoborem pracowników, które wymuszają inne podejście do rekrutacji i zarządzania. – Połączenie kultury skandynawskiej i polskiej przynosi bardzo dobre efekty. Polską kulturę postrzegam przez pryzmat przedsiębiorczości, pomysłowości i zaangażowania. Potrafimy dać z siebie bardzo dużo. Myślę, że kultura skandynawska tworzy podatny grunt, by jeszcze wzmacniać te mocne strony Polaków. I to się sprawdza. Osiągamy bardzo dobre wyniki właśnie dlatego, że czerpiąc ze wzorców skandynawskich, dajemy przestrzeń do uwolnienia polskiej kreatywności i zaangażowania – komentuje Jacek Siwiński, prezes Velux Polska. Źródło: Newseria.pl |
Targi w Szwecji w 2018 roku
Formex 2018 Targi Wyposażenia Wnętrz, Tekstyliów, Upominków i Zabawek 17-20 stycznia 2018 Sztokholm
Skydd & Säkerhet Targi zabezpieczeń i instalacji bezpieczeństwa 24-25 stycznia 2018 Malmo
Elmässan Targi oświetlenia i instalacji elektrycznych 24-25 stycznia 2018 Malmo
Fastighetsmässan Targi budownictwa i wyposażenia wnętrz 24-25 stycznia 2018 Malmo
Restaurangexpo 2018 Targi gastronomii i hotelarstwa 31 stycznia - 1 lutego 2018 Malmo
Fastfood&Café 2018 Targi gastronomii 31 stycznia - 1 lutego 2018 Malmo
Stockholm Furniture & Light Fair Targi mebli, oświetlenia i wyposażenia wnetrz 6-10 lutego 2018 Sztokholm
Caravan Stockholm Targi caravaningu 15-18 lutego 2018 Sztokholm
Antikmässan Targi antyków 15-18 lutego 2018 Sztokholm
Panorama World Festival 2018 Targi turystyki, kultury i gastronomii 16-18 lutego 2018 Sztokholm
Möten & Events Targi branży eventowej 21-22 lutego 2018 Sztokholm
Personal & Chef 2018 Targi sektora zatrudnienia i zarządzania personelem 21-22 lutego 2018 Sztokholm
Stora Villamässan Targi wyposażenia wnętrz 1-4 marca 2018 Malmo
Vår Trädgård Targi ogrodnicze 1-4 marca 2018 Malmo
Allt för sjön Targi jachtów i żeglarstwa 2-11 marca 2018 Sztokholm
Explore Targi aktywnego wypoczynku 9-11 marca 2018 Sztokholm
Fotomässan Targi fotografowania i sprzętu fotograficznego 9-11 marca 2018 Sztokholm
UNDERHALL Targi przemysłowe 13-16 marca 2018 Göteborg
E-COMMERCE 24-25 marca 2018 Sztokholm
Nordiska Trädgårdar Targi ogrodnicze 22-25 marca 2018 Sztokholm
NORDBYGG Targi budowlane 10-13 kwietnia 2018 Sztokholm
SCANDINAVIAN ELECTRONICS EVENT 24-26 kwietnia 2018 Sztokholm
Skydd & Säkerhet Targi zabezpieczeń i instalacji bezpieczeństwa 24-25 stycznia 2018 Malmo
Elmässan Targi oświetlenia i instalacji elektrycznych 24-25 stycznia 2018 Malmo
Fastighetsmässan Targi budownictwa i wyposażenia wnętrz 24-25 stycznia 2018 Malmo
Restaurangexpo 2018 Targi gastronomii i hotelarstwa 31 stycznia - 1 lutego 2018 Malmo
Fastfood&Café 2018 Targi gastronomii 31 stycznia - 1 lutego 2018 Malmo
Stockholm Furniture & Light Fair Targi mebli, oświetlenia i wyposażenia wnetrz 6-10 lutego 2018 Sztokholm
Caravan Stockholm Targi caravaningu 15-18 lutego 2018 Sztokholm
Antikmässan Targi antyków 15-18 lutego 2018 Sztokholm
Panorama World Festival 2018 Targi turystyki, kultury i gastronomii 16-18 lutego 2018 Sztokholm
Möten & Events Targi branży eventowej 21-22 lutego 2018 Sztokholm
Personal & Chef 2018 Targi sektora zatrudnienia i zarządzania personelem 21-22 lutego 2018 Sztokholm
Stora Villamässan Targi wyposażenia wnętrz 1-4 marca 2018 Malmo
Vår Trädgård Targi ogrodnicze 1-4 marca 2018 Malmo
Allt för sjön Targi jachtów i żeglarstwa 2-11 marca 2018 Sztokholm
Explore Targi aktywnego wypoczynku 9-11 marca 2018 Sztokholm
Fotomässan Targi fotografowania i sprzętu fotograficznego 9-11 marca 2018 Sztokholm
UNDERHALL Targi przemysłowe 13-16 marca 2018 Göteborg
E-COMMERCE 24-25 marca 2018 Sztokholm
Nordiska Trädgårdar Targi ogrodnicze 22-25 marca 2018 Sztokholm
NORDBYGG Targi budowlane 10-13 kwietnia 2018 Sztokholm
SCANDINAVIAN ELECTRONICS EVENT 24-26 kwietnia 2018 Sztokholm