Chiny w pigułce. Top 10, czyli gdzie ulokować się w Chinach. Rynki24.pl Materiały archiwalne
Chiny w pigułce. Top 10, czyli gdzie ulokować się w Chinach. Autor: Jacek Strzelecki Rząd w Pekinie zdecydował się skierować procesy modernizacyjne i restrukturyzacyjne w strategiczne gałęzie przemysłu – dotychczas zamknięte – i na obszary odległe od ważnych centrów biznesu. Przeznaczył i nadal przeznacza dziesiątki miliardów dolarów na realizację projektów infrastrukturalnych oraz restrukturyzacyjnych gałęzi przemysłu, przygotowując te obszary oraz znajdujące się tam fabryki pod inwestorów zagranicznych. Obecność kapitału w tych miejscach – według zamysłu władzy centralnej – ma przyciągnąć za sobą do tych rejonów małych oraz średnich inwestorów. W dużych aglomeracjach, takich jak Pekin, Szanghaj czy Kanton, koszty produkcji wzrosły w ciągu roku o ponad 20%, a przy rosnącej inflacji wzrosną jeszcze wyżej. Dlatego też inwestorzy, zarówno zagraniczni, jak i chińscy, coraz częściej przenoszą swą produkcję w głąb kraju, gdzie koszty produkcji są bardzo niskie, środowisko i warunki do inwestowania o wiele przyjaźniejsze, a miejscami prawie brak konkurencji. 1. Dolina Czterech Małych Tygrysów – Zhongshan, Foshan, Shunde, Dongguan Cztery miasta okalające Hongkong i Macao, które brak atrakcyjności turystycznej nadrabiają prężnością w biznesie. Ich bliskość powoduje, że „Małe Tygrysy” są doskonałymi miejscami do inwestowania, bez potrzeby ponoszenia wielkich kosztów. Zhongshan – pachnące biznesem Nazwa miasta chryzantem, która początkowo brzmiała „Pachnące Wzgórze”, została zmieniona w XX wieku na „Wzgórze Sun Yat-sena”, ku czci ojca nowoczesnych Chin. Miasto to jest książkowym przykładem powiązania strefy miejskiej z podmiejską i wiejską w jeden ośrodek, który zamieszkuje blisko 800 tys. ludzi. Całość podzielona jest na 6 stref przemysłowych z główną Zhongshan Electronic Base of China, jako centrum produkcji urządzeń akustycznych. Jest to też centrum przemysłu mebli z drewna mahoniowego. Słynie ponadto z produkcji zamków i artykułów żelaznych, domowych urządzeń elektrycznych i wyposażenia elektrycznego, szycia ubrań sportowych i przemysłu spożywczego i przetwórczego. W mieście jest uniwersytet. Foshan i Shunde – dwa miasta jeden organizm Foshan z dystryktem Nanhai to światowe centrum przemysłu meblarskiego i oświetleniowego. Jako jedyne z „Małych Tygrysów” posiada atrakcje turystyczne i jest bardzo licznie odwiedzane przez turystów. Dodatkowo niewielka odległość od Kantonu, bo zaledwie 28 km, sprzyja łatwej wymianie gospodarczej. Mieszka w nim blisko milion mieszkańców. Idealne miejsce do produkcji ceramiki i porcelany, urządzeń elektrycznych, mebli, wyrobów z plastiku oraz wyrobów niemetalowych. Shunde to wieś, która stała się miastem-zapleczem dla Foshan. Słynie z tego, że pochodzi stamtąd Bruce Lee, mistrz kung fu i gwiazda filmowa oraz John So, burmistrz Melbourne w Australii. W mieście są strefy biznesu. Dominuje w nim produkcja mebli oraz urządzeń elektrycznych dla gospodarstw domowych. Obszar pomiędzy oboma miastami jest także specjalną strefą rolniczą. Wśród inwestorów mają pierwszeństwo ci, którzy potrafią wykorzystać nowoczesne technologie w produkcji rolnej dla rozwijania produkcji płodów rolnych na skalę przemysłową. Do rozwoju obu miast przyczyniło się lotnisko w Foshan, z którego to można dolecieć do największych chińskich miast. Info: http://foshan.gov/english/, http://shunde.gov.cn/en Dongguan – mały tygrys, duży kot Największy z „Małych Tygrysów”. Położone między Kantonem a Shenzhen na strategicznym korytarzu ekonomicznym Kanton-Hongkong. To miasto jak z piosenki: „tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco”. W ciągu 30 lat z małej wsi stało się blisko 7-milionowym miastem z bardzo rozwiniętym przemysłem i infrastrukturą. Początkowo Dongguan stanowiło zaplecze dla Kantonu, Hongkongu i Macao. O tym mieście mówi się, że albo do Dongguan przyjeżdża się z technologią, albo się ją z stamtąd wywozi. Obecnie to centrum zaawansowanych technologii IT z wieloma ośrodkami badawczo-wdrożeniowymi i z ogromnym centrum wystawowym. Obecnie promuje inwestycje związane z czystymi technologiami oraz z ochroną środowiska. Info: http://english.dg.gov.cn 2. Zagłębie maszynowo-samochodowe w Changchun 长春 W przeszłości drugorzędne miasto. Swój rozwój zawdzięcza japońskiej okupacji na początku XX wieku. Po drugiej wojnie światowej stało się ważnym ośrodek przemysłu maszyn rolniczych i samochodów. Dziś to ponad siedmiomilionowa metropolia z wieloma uniwersytetami i ośrodkami naukowo-badawczymi. Obecnie Changchun to stolica prowincji Jilin. Produkowane jest w nim połowa chińskich wagonów do pociągów, blisko jedna czwarta samochodów osobowych i ciężarówek i tyleż samo traktorów. Słynie jednak przede wszystkim z produkcji samochodów osobowych. To też miejsce dwóch największych w Chinach imprez wystawowo-handlowych: Changchun International Automobile Fair (samochody), Changchun Agricultural Fair (rolnictwo). Tu też mają miejsce, drugie po Pekinie, najważniejsze targi edukacyjne w Chinach Education Exhibition and the SculptureExhibition. Posiada 9 stref ekonomicznego rozwoju (ogólnych i specjalistycznych) oraz parków naukowo-technicznych. Info: http://en.changchun.gov.cn 3. Raj pod polskimi skrzydłami w Jiujiang O tym ponad 4-milionowym mieście położonym w prowincji Jiangxi zrobiło się głośno w styczniu tego roku, kiedy to pod patronatem wicepremiera i ministra gospodarki Waldemara Pawlaka i wicepremiera Chin ds. gospodarczych Zeng Peiyan między PZL Świdnik a AVIC II, chińskim konsorcjum z branży lotniczej, zostało zawarte joint venture na budowę montowni polskich śmigłowców w Chinach. Jiujiang to miasto portowe rzeczne. Rzeka Jangcy to ważny węzeł komunikacji, zaopatrzenia i wymiany handlowej między prowincją Jiangxi a prowincjami Hubei i Anhui. Zostało ono objęte rządowym planem inwestycji, przewidującym modernizację i restrukturyzację infrastruktury i przemysłu. Obok przemysłu lotniczego jest tu także przemysł petrochemiczny oraz produkowane są nawozy sztuczne. Rozwinięta infrastruktura drogowa, śródlądowa, lotnicza i kolejowa, surowce naturalne, dostęp do źródeł energii, duża liczba studentów na lokalnych uczelniach wyższych (80 tys. studentów rocznie) według władz miast i prowincji jest rajem do inwestowania. Info: http://jiujiang.gov.cn/english 4. Okno na świat w Ningbo To doskonałe miejsce dla inwestorów, którzy chcą połączyć chęć uniknięcia ogromnych kosztów i utraty bliskości z wielką metropolią (Szanghaj). Prawie od zawsze miasto kosmopolityczne, a to dzięki temu, że z jego portu wypływały statki w cały świat i stamtąd przypływały. Mimo nieograniczonego dostępu do morza i owoców morza Ningbo, znajdujące się w prowincji Zhejiang, słynie przede wszystkim z tego, iż jest jednym z czterech miast włókienniczych w Środkowo-wschodnich Chinach. Ponadto obecny jest przemysł maszynowy, high-tech, biomedyczny, spożywczy, energetyczny, stalowy oraz papierniczy. Niemałe znaczenie ma turystyka. Jak każde miasto w Chinach posiada strefy rozwoju ekonomicznego oraz park technologiczny i uczelnie wyższe. Łącznie ma 4 takie strefy. Info: http://english.ningbo.gov.cn 5. Miasto wiecznej wiosny – Kunming 昆明 To jedyne wielkie miasto uprzemysłowione w prowincji Yunnan, położonej w południowo-zachodniej części kraju. Przez cały rok utrzymuje się pogoda zapewniająca całoroczną wegetację roślin. Jednak rolnictwo jest utrudnione z uwagi na brak terenów pod uprawy, ze względu na góry. Natomiast rozwinął się przemysł ogrodniczy. Z tego miasta i jego okolic eksportowanych jest do krajów Azji ponad 3 miliony kwiatów. Samo miasto położone jest prawie na wysokości 2 tys. metrów nad poziomem morza. Duża odległość od wybrzeża (1200 km) oraz teren górski nie przeszkadza w rozwoju przemysłu i inwestowaniu kapitałowi zagranicznemu. Według danych – pochodzących od władz miasta – w Kunmingu jest ponad 2 tys. inwestorów zagranicznych. Obok ogrodnictwa prym wiedzie przemysł tytoniowy, farmaceutyczny. Rozwija się przemysł samochodowy, sektor high-tech oraz usługi spedycyjne. Niewytłumaczalne jest, dlaczego mimo bogactwa kwiatów nie rozwinęła się produkcja zapachów i akcesoriów dla branży kosmetycznej. Kunming to także miejsce światowej wystawy ogrodniczej Expo. W mieście jest wiele uniwersytetów oraz branżowych centrów naukowych-badawczych. Info: http://gokuming.com/en 6. Expo 2011 – Xi’an Gdyby ocenić przychylność dla inwestorów przez władze lokalne Xi’anu od strony posiadania oficjalnej www z informacjami dla inwestorów w języku angielskim, to Xi’an na pewno jest nieprzychylny. To jedno z najstarszych chińskich miast. Ma za sobą 2 tys. lat nieprzerwanej historii. Z prowincjonalnego miasta handlowo-rzemieślniczego po drugiej wojnie światowej przekształciło się w uprzemysłowione, nowoczesne wielomilionowe miasto, w którym wytwarzane są najbardziej zaawansowane technicznie urządzenia, począwszy od samochodów, przez maszyny oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne, oprogramowanie dla przemysłu, aż po technologie kosmiczne. Z uwagi na wielowiekową historię i odkrycie w latach siedemdziesiątych minionego wieku figur Żołnierzy Armii Terakotowej Xi’an, to także centrum przemysłu turystycznego, nie tylko w skali miasta czy regionu, ale całych Chin. Miasto to także ważny węzeł kolejowy, łączący północ kraju z południem oraz wschód z zachodem. Znajduje się w nim kilkadziesiąt uczelni wyższych, ośrodków naukowych oraz stref rozwoju ekonomicznego i parków technologicznych. Odbywa się w nim wiele imprez wystawienniczo-targowych. W 2011 roku będzie ono gospodarzem Światowej Wystawy Ogrodniczej Expo. Strony www miasta po angielsku brak. 7. Rozwój za 29 mld dolarów – Tangshan 唐山 Gdyby nie bliskość Pekinu i Tianjin, Tangshan byłby metropolią taką jak Szanghaj. Ale i tak liczba mieszkańców (7 mln) oraz rozległość terenu robi wrażenie. Filar ekonomii miasta stanowi produkcja porcelany, wydobycie węgla kamiennego i hutnictwo (Okręg Przemysłowy Caifeidian). Ponadto są w nim zakłady koksochemiczne, produkujące maszyny i sprzęt dla górnictwa oraz cementownie. O znaczeniu miasta zadecydowało włączenie w jego granice miejscowości położonych na południe, aż do Zatoki Bohai. W efekcie Tangshan posiada port morski. Miasto to jest także ważną stacją kolejową na linii łączącej północno-wschodnie Chiny ze wschodnimi. Znajduje się na rządowej liście strategicznych projektów infrastrukturalnych i przemysłowych, któremu nadaje się taką sama rangę, jak budowa tam i hydroelektrowni oraz zbiorników wodnych na Jangcy w ramach projektu Trzy Przełomy na Rzece Jangcy. Na realizację tego celu rząd w Pekinie planuje przyznać pomoc finansową w wysokości 29 mld dolarów w ciągu kilkunastu lat. Strony www po angielsku brak. 8. Port morski w środku lądu – Wuhan 武汉 Centrum badawcze, przemysłowe, komunikacyjne, finansowe Środkowych Chin. Ośrodek przemysłu maszynowego, samochodowego, bioinżynierii, farmaceutycznego, optycznego i optoelektronicznego, produkcji żywności, urządzeń dla ochrony środowiska oraz budowy statków rzecznych. Są trzy specjalistyczne strefy rozwoju ekonomicznego, cztery parki techniczne, blisko 400 instytutów i ośrodków badawczo-wdrożeniowych. Zarejestrowanych jest ponad 1500 firm z sektora high-tech. Do tego kilkadziesiąt kierunkowych uniwersytetów i szkół technicznych. Ważny węzeł komunikacji kolejowej, śródlądowej oraz morskiej. Mimo iż do morza jest setki kilometrów, dzięki właściwościom rzeki Jangcy możliwe jest wpływanie na nią niedużych statków morskich. Każdego roku w mieście organizowanych jest kilkadziesiąt wystaw i imprez targowo-handlowych, w tym najważniejsza branżowa nie tylko w skali Chin, ale i całej Azji wystawa optoelektroniki – „China Optical Valley” International Photoelectronic Exposition. Info: http://english.wh.gov.cn 9. Miasto-prownicja Chongqing Miasto to jest przykładem na to, że nie ma rzeczy niemożliwych, i że budować da się wszędzie, nawet na zboczach stromych gór. Chongqing przez wiele lat zabiegało o przyznanie mu takiego samego statusu jak ma Szanghaj czy Pekin. Udało mu się to dopiero w 1997 roku; stało się ono czwartym w Chinach miastem na prawach prowincji z największym – liczącym ponad 35 mln – skupiskiem ludzi w Środkowo-Południowo-Zachodnich Chinach (część prowincji Syczuan). W okolicach miasta znajdują się największe w Chinach złoża węgla i gazu ziemnego. Ponadto są też duże złoża strontu i magnezu oraz kilkadziesiąt innych surowców naturalnych. Dominuje przemysł maszynowy, samochodowy, elektroniczny, hutniczy, włókienniczy, cukrowniczy (trzcina cukrowa). Miasto – jak wiele innych w Chinach – stawia na rozwój zaawansowanych technologii. W tym celu utworzył strefy rozwoju ekonomicznego i parki przemysłowo-naukowe (Chongqing New North Zone, Economic & Technical Development Zone, High-Tech Industrial Zone). W mieście znajduje się kilkadziesiąt uniwersytetów publicznych i prywatnych. Na początku lipca bieżącego roku władze Chongqing ogłosiły plan zainwestowania w rozwój lokalnych struktur biznesu blisko 20 mld dolarów w ciągu kilku lat. Info: http://english.cq.gov.cn 10. Smok na odludziu – Liuzhou 柳州 Do najbliższego lotniska jest tylko 150 km. Odległość tę pokonuje się drogą w 90 minut. Gdyby jednak nie udało się ani dolecieć, ani dojechać lądem, to można jeszcze dopłynąć rzeką z Hongkongu. Władze miasta nie chcą być jednak odcięte od świata. Skorzystały z rządowego projektu dofinansowującego budowę lotnisk z budżetu centralnego i już niedługo zostanie otwarte nowe lotnisko o statusie portu krajowego. Dzięki temu Liuzhou, położone w samym środku Regionu Autonomicznego Guangxi od kilku lat rozwija się bardzo intensywnie. Władze stawiają na nowe technologie w szerokim rozumieniu. Inwestują w budowę infrastruktury telekomunikacyjnej oraz internetu. Wielką zaletą tego miasta jest to, że, gdyby nie liczyć inwestycji General Motors, Nissana i jeszcze kilku drobnych inwestycji zagranicznych w innych sektorach, to można śmiało powiedzieć, że konkurencji nie ma. W mieście jest przemysł samochodowy, maszynowy (maszyny budowlane), metalurgiczny, chemiczny, cukrowniczy (trzcina cukrowa), papierniczy, farmaceutyczny. Zewsząd otaczający miasto wapień zapewnia mu pozycję lidera w produkcji materiałów budowlanych oraz chemii budowlanej. Posiada trzy strefy rozwoju ekonomicznego. Info: http://english.liuzhou.gov.cn Jacek Strzelecki jest doskonałym znawcą Chin i błyskotliwym komentatorem wydarzeń zachodzących w chińskiej i światowej gospodarce. Autor m.in. "Jak to powiedzieć po chińsku. Rozmówki i słownik." |
|