Luka rynkowa
Czym jest luka rynkowa?Luka rynkowa (market gap) to luka istniejąca między popytem i podażą na konkretnym rynku.
Luka rynkowa to szansa biznesowa, okazja do zaoferowania czegoś, czego klienci chcą, ale czego firmy obecnie nie zapewniają. Gdy przedsiębiorca zidentyfikuje produkt, którego potrzebują klienci, ale nie jest on obecnie dla nich dostępny, może zaproponować rozwiązanie tej sytuacji. Może zaproponować zupełnie nowy produkt, ulepszenie istniejącego produktu lub sposób na ponowne wprowadzenie brakujących na rynku produktów. Zidentyfikowanie luki w niszy rynkowej pozbawionej podaży określonego produktu, może stanowić dla producenta lub dystrybutora znakomitą szansę zdobycia nowego rynku. Nisze rynkowe są szczególną szansą dla zdobywania rynku przez małe firmy, gdyż duże firmy z różnych powodów często nie wchodzą w takie luki i mała firma może je wypełniać bez konfrontacji z silnymi konkurentami (strategia niszy rynkowej). Jakie są atrybuty luki rynkowej?Luka rynkowa powstaje gdy:
Jaka jest różnica między luką rynkową a niszą rynkową? Różnica między luką rynkową a niszą rynkową jest taka, że luka rynkowa to brak rynku w miejscu gdzie mógłby być rynek, ale go jeszcze lub już nie ma. Luka to przestrzeń rynkowa czekająca na wypełnienie.
Luka rynkowa to dziura, pustka powstała po zniknięciu jakiejś niszy rynkowej. Luka rynkowa jest okazją do dostarczenia produktu lub usługi, która jest obecnie niedostępna, ale na którą z dużym prawdopodobieństwem będzie zapotrzebowanie. Nisza rynkowa to mały, wyspecjalizowany rynek w ramach większego sektora komercyjnego lub zupełnie zewnętrzna, nowa przestrzeń rynkowa. Nisza rynkowa nie musi być luką. Może już istnieć produkt na rynku niszowym. Nisza może być wyspecjalizowana, mało wykorzystywana, ale już istnieje. Możesz działać w niszy rynkowej, wypełniając dotychczasową lukę na rynku niszowym. Nie możesz działać w obrębie luki na rynku, inaczej nie byłaby to już luka. Możesz ją tylko zapełnić tworząc niszę rynkową lub rynek niszowy. |