Prospecting
Co to jest prospecting?
Prospecting czyli poszukiwanie klientów to pierwszy krok w procesie sprzedaży, który polega na prawidłowej identyfikacji potencjalnych klientów. Celem prospectingu jest stworzenie bazy danych prawdopodobnych klientów, a następnie kontakt z nimi w celu przekształcenie ich z potencjalnego klienta w klienta kupującego.
Stały napływ nowych klientów i systematyczny kontakt z aktualnymi klientami to podstawa stałej i systematycznej sprzedaży
Prospecting to działania mające na celu szybkie zidentyfikowanie i sklasyfikowanie potencjalnych klientów np. poprzez cold calling. Pozyskiwanie leadów to proces dostarczenia kwalifikowanych leadów, który jest znacznie dłuższy i oparty np. o inbound marketing.
MetodyAby nawiązać kontakt z potencjalnymi kupującymi istnieje wiele narzędzi i taktyk:
Zasady prospectingu
Program musi zawierać szereg taktyk marketingowych i sprzedażowych, które z czasem stopniowo przybliżą potencjalnych klientów do podjęcia decyzji o zakupie Twoich produktów lub usług.
Poznaj swój rynek docelowy
Bez względu na to, czy pobrali oficjalny dokument ze strony Twojej firmy, przeprowadzili ostatnie wyszukiwanie w Google na ten temat, czy zaoferowali swoje dane kontaktowe w zamian za specjalną ofertę, sprzedawcy mogą wykonać ten pierwszy telefon z pewnością, że nie zostaną odrzuceni.
Skuteczny prospecting na LinkedIn
Stały napływ nowych klientów i systematyczny kontakt z aktualnymi klientami to podstawa stałej i systematycznej sprzedaży
Prospecting to działania mające na celu szybkie zidentyfikowanie i sklasyfikowanie potencjalnych klientów np. poprzez cold calling. Pozyskiwanie leadów to proces dostarczenia kwalifikowanych leadów, który jest znacznie dłuższy i oparty np. o inbound marketing.
MetodyAby nawiązać kontakt z potencjalnymi kupującymi istnieje wiele narzędzi i taktyk:
- Cold calling (zimne rozmowy telefoniczne) – mają na celu zainteresowanie osoby, która odbiera telefon ofertą handlową
- SMSy i automatyczne wiadomości głosowe – mają na celu przekonanie słuchacza do podjęcia działań w celu uzyskania większej ilości informacji, takich jak odwiedzenie strony internetowej lub wykonanie połączenia telefonicznego
- E- mail marketing – stosowany do zachęcania odbiorcy do podjęcia działania, które zidentyfikuje go jako potencjalnego klienta
- Direct mail – wysyłane pocztą lub umieszczanie w skrzynce pocztowej ulotek lub katalogów produktowych, co ma na celu udostępnianie informacji, które mogą skłonić klientów do rozważenia zakupu produktów lub usług
Zasady prospectingu
- prospecting czyli poszukiwanie klientów jest kluczową taktyką sprzedaży
- przyciągaj uwagę potencjalnych klientów, utrzymaj ich zainteresowanie i spraw, by chcieli tego, co oferujesz
- musisz szukać klientów każdego dnia
- Czas to pieniądz – automatyzuj swoje działania marketingowe i sprzedażowe
- docieraj do stałego strumienia klientów zainteresowanych Twoimi usługami
- prawidłowo identyfikuj potencjalnych klientów
- prospecting wiąże się z komunikowaniem się z nieznajomymi i wiąże się z dużym prawdopodobieństwem odrzucenia
- buduj i pielęgnuj swoje relacje z potencjalnymi i aktualnymi klientami
- skonfiguruj bazę danych za pomocą oprogramowania do zarządzania kontaktami (CRM, excel)
- utrzymuj stały kontakt z ciepłymi potencjalnymi klientami – firmami i osobami, z którymi wcześniej miałeś kontakt lub które już dokonały pierwszego zakupu
Program musi zawierać szereg taktyk marketingowych i sprzedażowych, które z czasem stopniowo przybliżą potencjalnych klientów do podjęcia decyzji o zakupie Twoich produktów lub usług.
Poznaj swój rynek docelowy
- Zbuduj listę potencjalnych klientów, którzy Twoim zdaniem mogą najbardziej skorzystać z Twoich usług
- Przeanalizuj swoje plany sprzedażowe, aby stworzyć profil idealnego klienta
- Sprawdź swoją bazę danych pod kątem osób, które pasują do Twojego szablonu
- W ten sposób maksymalizujesz czas i wysiłek, jaki poświęcasz na prospecting
- Szanse na zdobycie klienta natychmiast po jednym zimnym telefonie są niskie i zależą od wielu czynników
- Możesz jednak drastycznie zwiększyć swoje szanse, oferując swoje usługi większej liczbie osób
- Najprostszym sposobem na to jest systematyczne i regularne przeznaczenie określonego czasu każdego dnia wyłącznie na znalezienie nowych klientów
- Już pozyskanych potencjalnych klientów należy systematycznie monitorować i stosować tzw. follow up czyli systematyczne komunikować się z klientami
- Stały napływ nowych klientów i systematyczny kontakt z aktualnymi klientami to podstawa stałej i systematycznej sprzedaży
- Poznaj konkretne potrzeby potencjalnych klientów (więcej: Dochodowa nisza)
- Poinformuj klienta w jak sposób możesz zaspokoić jego potrzeby lub rozwiązać jego problem
- Możliwość zaoferowania swoim klientom namacalnych korzyści pozwoli Ci na zbudowanie długotrwałej relacji z klientem, którą jednak cały czas trzeba pielęgnować, kultywować i podgrzewać
- Myśl nieszablonowo i nie polegaj tylko na zwykłych metodach, takich jak cold calling, mailing lub korzystanie z leadów przychodzących
- Jest wiele sposobów na uświadomienie ludziom, co oferujesz
- Zadbaj o swoich klientów, utrzymuj systematyczny kontakt, podgrzewaj relacje,
- Rekomendacje zadowolonych klientów, to skuteczna metoda na zwiększenie świadomości Twojej marki
- Po zamknięciu sprzedaży, zapytać klienta, czy zna kogoś innego, kto może potrzebować Twoich usług co pozwoli Ci na szybkie pozyskanie ciepłych leadów
- Zimni potencjalni klienci to osoby decyzyjne, działy lub firmy, które zidentyfikowane zostały jako potencjalni klienci docelowi, ale które mają niewielką lub żadną wiedzę na temat Twojej firmy i Twoich produktów
- Można do nich dotrzeć poprzez wielokanałowe działania marketingowe, inbound marketing, reklamę, public relations, cold calling, mailing, networking i inne
Bez względu na to, czy pobrali oficjalny dokument ze strony Twojej firmy, przeprowadzili ostatnie wyszukiwanie w Google na ten temat, czy zaoferowali swoje dane kontaktowe w zamian za specjalną ofertę, sprzedawcy mogą wykonać ten pierwszy telefon z pewnością, że nie zostaną odrzuceni.
Skuteczny prospecting na LinkedIn
- Z ponad 810 milionami użytkowników na całym świecie, LinkedIn jest doskonałym narzędziem prospectingu B2B
- LinkedIn jest profesjonalną siecią do budowania i pielęgnowania relacji biznesowych
- LinkedIn jest platformą do nawiązywania kontaktów z kluczowymi decydentami z różnych branż
- Pozwala komunikować się z dużą grupą odbiorców i ułatwia znalezienie dokładnie takiej osoby, której szukasz
- Zidentyfikuj swoich idealnych klientów i zacznij budować z nimi autentyczne relacje