Afganistan. Rynek afgański
Dostęp do rynku afgańskiego dla polskich towarów i usług.
Kwestie logistyczne Głównym utrudnieniem w dostępie do rynku afgańskiego jest jego odległość od Polski oraz trudności logistyczne, związane z transportem towarów. W eksporcie do Afganistanu wykorzystywane są następujące trasy: 1. Drogą morską do portu w Karaczi lub Quasim (Pakistan), dalej lądem do Afganistanu. Zgodnie z podpisanym 28.10.2010 r. „Porozumieniem o tranzycie towarów Afganistan – Pakistan” („Afghanistan – Pakistan Transit Trade Agreement” - APTTA) towary tranzytowane przez pakistańskie terytorium do Afganistanu są zwolnione z wszelkich opłat celnych, zaś ich kontrola ograniczona jest do minimum. Dokument ustanawia kilka tras tranzytu towarów (wymieniono jedynie działające trasy prowadzące do Afganistanu, porozumienie dot. także tranzytu do Indii):
2. Drogą morską do portów irańskich w Badar Abbas i Chabahar, skąd towary mogą być przewiezione koleją do Mashadu i dalej transportem samochodowym do Heratu. 3. Drogą powietrzną – władze IRA deklarują, że w kraju funkcjonują cztery międzynarodowe porty lotnicze: Kabul, Herat, Kandahar i Mazar-i Sharif. Obecnie tylko lotnisko w stolicy kraju jest gotowe do realnego przyjęcia towarów. 4.Transportem samochodowym przez Turkmenistan, Uzbekistan lub Tadżykistan. 5. Jedyną droga kolejowa, prowadząca do Afganistanu to kończy się w miejscowości Hairatan (pogranicze afgańsko-uzbeckie, w pobliżu Mazar-i-Sharif). Ograniczenia taryfowe i pozataryfowe W ocenie amerykańskiej Administracji ds. Handlu Międzynarodowego Afganistan posiada najniższe celne taryfy importowe w regionie. Pełna taryfa celna dostępna jest na stronach Departamentu Ceł Afganistanu (http://customs.mof.gov.af/Content/files/Afghanistan-HS-2012-English-version.pdf - język angielski). Istnieje także możliwość występowania o zastosowanie wyłączeń z opłat celnych. Dotyczy to reżimów celnych stosowanych wobec towarów: eksportowanych na podstawie traktatów międzynarodowych; mających charakter pomocy humanitarnej, których eksport do Afganistanu jest warunkowany porozumieniami lub konwencjami; dostarczanych przez międzynarodowe organizacje rozwojowe na potrzeby wsparcia procesu rozwojowego IRA oraz dostarczanych na potrzeby projektów finansowanych z kredytów państwowych. Całkowicie zakazany jest eksport do Afganistanu następujących towarów:
Źródło: Informatorekonomiczny.msz.gov.pl |
Przydatne linki
Ambasada RP w Kabulu Informator MSZ mew.gov.af Ministerstwo Energii i Wody. mof.gov.af Ministerstwo Finansów. moec.gov.af Ministerstwo Gospodarki. mom.gov.af Ministerstwo Górnictwa i Ropy Naftowej. moci.gov.af Ministerstwo Handlu i Przemysłu. mcit.gov.af Ministerstwo Komunikacji i Technologii Informacyjnych. mrrd.gov.af Ministerstwo Odbudowy i Rozwoju Wsi. molsamd.gov.af Ministerstwo Pracy, Spraw Społecznych, Męczenników i Niepełnosprawnych. mopw.gov.af Ministerstwo Robót Publicznych mail.gov.af Ministerstwo Rolnictwa, Irygacji i Hodowli. motca.gov.af Ministerstwo Transportu i Lotnictwa Cywilnego. centralbank.gov.af Bank Centralny. customs.mof.gov.af Departament Ceł Ministerstwa Finansów. acci.org.af Afgańska Izba Przemysłowo-Handlowa. harakat.af „Harakat” – Organizacja Wspierania Rozwoju Klimatu Inwestycyjnego. aba.af Stowarzyszenie Przedsiębiorstw Budowlanych Afganistanu. ariananews.af/category/business dział „Business”, portal „Ariana news”. bakhtarnews.com.af/eng/business.html dział „Economic”, portal Bakhtar. khaama.com/category/business dział „Business”, portal „Khaama Press”. pajhwok.com/en/business-economics dział „Business&Economics”, portal Pajhwok Afghan News. tolonews.com/en/component/news_portal/?view=category&id=3 dział „Business”, portal „Tolo news”. wadsam.com – afgański portal wiadomości biznesowych „Wadsam”. wakht.af/en/index.php/business-economics/index.1.html dział „Business&Economics”, portal „Wakht”. aisa.org.af Afgańska Agencja Wspierania Inwestycji. cso.gov.af Centralna Organizacja Statystyczna. ppu.gov.af Jednostka ds. Przetargów Ministerstwa Finansów. http://harekat.pl/ Firma doradcza Co eksportować do Afganistanu
W 2013 r. obroty handlowe RP z IRA wyniosły 34,3 mln USD (spadek o 9%). Utrzymywała się zasadnicza przewaga polskiego eksportu nad importem z IRA – wyniósł on 30,9 mln USD (spadek o 7%). Wwóz do Polski towarów z Afganistanu wart był 0,2 mln USD (spadek o 81%). Polski eksport to przede wszystkim produkty ropopochodne oraz różnego rodzaju pojazdy – związane to jest z obecnością Polskiego Kontyngentu Wojskowego. Głównym towarem eksportowym, poza ww. sprzętem, są produkty cukiernicze. Polska importuje z IRA głównie winogrona i dywany. W okresie I-V 2014 r. Obroty wyniosły 6,5 mln USD (spadek o 72% w porównaniu do analogicznego okresu 2013 r.), eksport – 6,2 mln (spadek o 73%), zaś import – 0,3 mln USD (wzrost o 241%). Znaczny procentowy wzrost importu wiązać należy z niską bazą porównawczą 2013 r. Transakcje, które wpłynęły na ten wzrost mają – na razie – charakter incydentalny. Polskie inwestycje. Brak polskich inwestycji w IRA Współpraca regionalna. Kooperacja regionalna utrzymuje się na niskim poziomie. Na obecnym etapie jedynie Ghazni posiada miasto partnerskie w Polsce – Giżycko. List intencyjny dot. nawiązaniu kontaktów partnerskich podpisany został podczas wizyty burmistrz Giżycka, pani Jolanty Piotrowskiej, w Ghazni (luty 2012 r.). Współpraca samorządów gospodarczych. Brak regularnych kontaktów i współpracy między samorządami gospodarczymi RP i IRA. Źródło: Informatorekonomiczny.msz.gov.pl Imprezy targowe w Afganistanie
First International Exhibition of Afghanistan’s Rehabilitation W Kabulu odbyły się pierwsze Międzynarodowe Targi i Konferencja Odbudowy Afganistanu. W targach wzięło udział 51 firm w tym 9 z Uranu, jedna z Niemiec i jedna firma arabska. |