Znajdź swoją niszę rynkową
W dzisiejszych czasach natłoku informacji i łatwości prowadzenia biznesu w internecie znalezienie własnej niszy rynkowej i odniesienie w niej sukcesu jest niesamowicie trudne.
Poniżej przedstawiamy kroki niezbędne na drodze do osiągnięcia sukcesu w Twojej niszy rynkowej:
Poniżej przedstawiamy kroki niezbędne na drodze do osiągnięcia sukcesu w Twojej niszy rynkowej:
Zidentyfikuj swoją pasję i umiejętności
- zidentyfikuj swoją pasję i umiejętności
- sprawdź swoje mocne strony i zebrane doświadczenia, aby znaleźć idealną niszę
- najlepszym sposobem na wybranie niszy jest najpierw określenie tego, co lubisz i w czym jesteś dobry
- w ten sposób będziesz mógł zarabiać na swojej pasji i umiejętnościach
- dzięki połączeniu tych dwóch kluczowych czynników będziesz w stanie zbudować mocny fundament dla swojego biznesu
- robienie czegoś, co Cię pasjonuje, na dłuższą metę zapewni Ci motywację, ponieważ robisz coś, co kochasz
- będzie to główna siła napędowa, dzięki której będziesz mógł kontynuować pracę w chwilach gdy będziesz chciał się poddać
- kiedy wybierzesz jako niszę to, co kochasz, naturalnie będziesz w tym dobry
- kiedy z kolei jesteś dobry w tym, co robisz, będziesz miał możliwość rozwiązywania problemów na tym konkretnym rynku, ponieważ korzystasz z umiejętności, które już posiadasz
- Twoja konkretna nisza jest obszarem objętym Twoją prawdziwą pasję
- jedną z największych cech, jakie możesz wykorzystać w swojej niszy, jest Twoja autentyczność; jeśli wybierzesz niszę, którą się pasjonujesz, będziesz w stanie tworzyć wspaniałe, oryginalne treści
- odkrycie tego, co naprawdę kochasz i co Cię pasjonuje, pomoże Ci osiągnąć sukces w Twojej niszy
- zrób spis swoich najsilniejszych umiejętności i działań, które Cię pasjonują
- zadaj sobie pytanie, w jaki sposób Twoje umiejętności i zainteresowania mogą zainspirować inne osoby, które mogą chcieć je zgłębić
- próbując zidentyfikować swoją niszę, musisz upewnić się, że nie wybierasz obszaru zainteresowań, który jest już przesycony
- jeśli nisza jest już nasycona, zejdź głębiej i poszukaj jaki problem w jej ramach możesz rozwiązać
- jeśli nisza jest nasycona co możesz zrobić aby odróżnić się od tego co robią już wszyscy inni
- przyjrzyj się nasyconemu rynkowi i zidentyfikuj luki, w których możesz zaoferować swoje świeże spojrzenie.
- zrozumienie rynku, dla którego tworzysz treści, jest bardzo ważne; jeśli wprowadzisz treści do niszy, która jest już nasycona, trudniej będzie odróżnić się od innych
- znalezienie czegoś całkowicie poza rynkiem i wyjście poza niszę w celu stworzenia nowej, własnej niszy to idealne rozwiązanie dla Ciebie
- wprowadzenie czegoś na nowy rynek i uczynienie tego własnym to idealny sposób na sukces
- zanim zaczniesz tworzyć treści, musisz znaleźć lukę na rynku, w którą Twoja marka może się idealnie wśliznąć
- wszyscy jesteśmy w swojej własnej, indywidualnej podróży przez życie, nigdy nie lekceważ potęgi swojej wyjątkowej perspektywy
- zdecyduj, jak chcesz udostępniać swoje treści w niszy którą wybierzesz
- pracuj z tymi kanałami, w których czujesz się najwygodniej, ale bierz pod uwagę różne kanały komunikacji
- zidentyfikowanie medium, które najlepiej pasuje do Ciebie jako osoby kreatywnej, pomoże Ci odkryć niszę, która najlepiej ją uzupełnia
- każda ma do zaoferowania wyjątkową perspektywę, a zrozumienie Twojej może pomóc Ci znaleźć idealną niszę i rozwijać się w niej
- wykaż się kreatywnością, podążaj za tym, co kochasz i wykorzystaj wszystkie dostępne zasoby, aby uczynić to swoim własnym i odnieść sukces w swojej niszy
- przyjrzyj się własnym umiejętnościom i doświadczeniu: w czym jesteś dobry? Co lubisz robić? W czym masz doświadczenie? Są to wskazówki, które pomogą Ci zidentyfikować niszę rynkową dla Twojej małej firmy
- osiągnij niekwestionowaną pozycję w swojej niszy, branży lub na nowym rynku, aby prezentować i sprzedawać produkty i usługi
Poznaj swoich idealnych klientów
- poznaj swoich idealnych klientów w określonej niszy
- Twoja grupa docelowa to grupa osób należących do podobnej grupy demograficznej, o wspólnych zainteresowaniach, wartościach i przekonaniach
- kiedy masz jasność co do swojej konkretnej niszy, znacznie łatwiej będzie Ci zidentyfikować grupę docelową
- gdy już wiesz, kim są Twoi docelowi odbiorcy, będziesz mógł wdrożyć strategię marketingową, w tym proces tworzenia treści i rozwoju produktu
- nigdy nie należy lekceważyć wyboru niszy
- Twórz persony klientów
- posiadając wystarczająco dużo informacji twórz persony klientów
- działają one jak fikcyjne postacie, które mają reprezentować przeciętną osobę w jednym z Twoich segmentów odbiorców.
- persony klientów pomogą Ci umocnić Twoją niszę i ułatwią komunikowanie się z grupą docelową w wielu działach, w tym marketingu i sprzedaży.
- zrozumienie Twoich odbiorców
- zdefiniowanie i zrozumienie swojej niszy oznacza lepsze poznanie swoich odbiorców.
- Jak Twoi klienci widzą świat? Jakie są ich najważniejsze wartości i jakie są ich unikalne perspektywy? Gdy je zrozumiesz, będziesz w znacznie lepszej pozycji do komunikowania się z grupą docelową
- będziesz mógł tworzyć bardziej przekonujące materiały marketingowe i reklamowe
- Twoje rozmowy sprzedażowe będą z większym prawdopodobieństwem zakończyć się pozyskiwaniem klientów
- możesz także użyć tego do zwiększenia retencji swoich klientów (churn oznacza, ilu klientów przestało korzystać z usług firmy w określonym przedziale czasowym, retencja klientów to procent klientów, którzy pozostali z firmą w określonym czasie)
- przeprowadzaj ankiety i grupy fokusowe jeśli masz prototyp produktu, który chcesz zaoferować, lub jeśli masz coś istotnego, co możesz pokazać ludziom ze swojej niszy
- możesz spojrzeć na dane demograficzne, które już znasz, a także na dane demograficzne, których jeszcze nie brałeś pod uwagę
- jak ludzie reagują na Twój produkt? Co myślą o Twojej marce? Czy mają jakieś sugestie dotyczące poprawy?
- otrzymasz od Klientów sensowne wskazówki, jeśli poważnie potraktujesz odpowiedzi uczestników
Poznaj problemy swojej grupy docelowej
- zidentyfikuj problemy swojej grupy docelowej
- przyjrzyj się potrzebom swoich klientów
- spójrz na potrzeby swojego rynku docelowego: Czego potrzebują, czego nie dostają od konkurencji
- przyjrzyj się zarówno własnym umiejętnościom i doświadczeniu, jak i potrzebom rynku docelowego, aby znaleźć unikalną niszę, której nikt inny nie obsługuje
- sukces jest o wiele łatwiejszy do osiągnięcia, gdy jesteś największą rybą w najmniejszym stawie.
- budowanie dochodowego biznesu polega na zrozumieniu problemów i pragnień docelowych odbiorców oraz umiejętności wypełnienia luki, tak aby pomóc im dotrzeć tam, gdzie chcą
- aby rozwiązać problemy swoich klientów, najpierw musisz być świadomy problemów, z którymi się borykają
- badaj rynek aby dowiedzieć się, z jakimi problemami borykają się Twoi potencjalni klienci
- w internecie, na forach, w grupach odkrywaj pytania, które zadają ludzie
- przyjrzyj się prowadzonym dyskusjom i postaraj się zauważyć, jakie pytania zadają, a także z jakimi problemami się borykają
- rola jaką Twoja firma pełni w szerszym ekosystemie gospodarczym w ramach Twojej niszy: jakie potrzeby zaspokajasz, a inne firmy ich nie zaspokajają? Czy istnieją konkretne produkty lub usługi, których ludzie potrzebują, a które nie są oferowane nigdzie indziej? A może oferowane obecnie produkty i usługi są w jakiś sposób niewystarczające dla Twojej grupy docelowej?
Poznaj swoją konkurencję
- zbadaj swoją konkurencję
- poznaj swoją konkurencję, aby porównać swój potencjał i aby móc określić rentowność rynku
- zrozumienie konkurencji pozwoli Ci zidentyfikować luki rynkowe i wypełnić niszę lub stworzyć nowy rynek
- będziesz mógł ustalić swoją unikalną propozycję wartości i określić, czy rynek jest przesycony, czy nie
- znajomość swoich konkurentów da ci pomysł, jak przewyższyć ich pozycję, badając ich mocne i słabe strony
- analiza konkurencji i monitorowanie wyników konkurencji pomoże Ci być dobrze przygotowanym do wprowadzania ulepszeń w trakcie własnych działań
- konkurencyjna defensywność - zdefiniowanie unikalnej niszy jest formą konkurencyjnej defensywy
- jeśli potrafisz tworzyć produkty i usługi, które naprawdę różnią się od produktów i usług konkurencji, nie będziesz musiał się martwić o wkroczenie konkurencji na swoje terytorium gospodarcze
- jeśli odwołujesz się do odbiorców, których inne marki całkowicie zaniedbują, zyskasz niższe koszty marketingu i większą trafność marketingową
- ofensywna rywalizacja - możesz także wykorzystać swoją niszę w bardziej agresywny sposób, konkurując bezpośrednio z największymi rywalami, oferując lepsze produkty lub odwołując się do wspólnych danych demograficznych w bardziej odpowiedni, skoncentrowany sposób
- ofensywna strategia konkurencji koncentruje się na aktywnej przebudowie danej branży i ciągłym doskonaleniu, aby wyprzedzić konkurencję
- połączenie defensywy i ofensywy to najlepszy sposób na zmierzenie się z konkurencją
- spójrz na swoją konkurencję, zacznij przyglądać się swoim czołowym konkurentom
- nie muszą to być bezpośredni rywale, oferujący te same produkty i usługi, co Ty, ale powinni być oni powiązani z Twoją branżą
- jak się pozycjonują? Kim jest ich grupa docelowa? Jak się definiują?
- możesz wykorzystać to jako inspirację do znalezienia własnej niszy lub spróbować całkowicie odejść od ich standardów, aby wyróżnić swoją markę
Określ potencjalną rentowność swojej niszy
- określ potencjalną rentowność
- podczas badania rynku powinieneś mieć pojęcie o opłacalności swojej niszy
- wybór niszy, która będzie trwała to jeden ze sposobów na zapewnienie, że Twoja firma będzie na dochodowym rynku
- Twoi klienci to ludzie, którzy mają dochód do dyspozycji, by wydać na rzeczy z Twojej niszy
- Twoi klienci to ludzi, którzy są fanami czegoś i nałogowo wydają na to pieniądze
- niektóre rynki mają tendencję do osiągania lepszych wyników niż inne, ponieważ na tych rynkach zawsze istnieje popyt
- możesz przeprowadzić badania rynku aby znaleźć popularne tematy i słowa kluczowe, które są często wyszukiwane
- ważne jest, aby określić, czy wybrana nisza ma potrzeby i czy ludzie są gotowi zapłacić za to, co masz do zaoferowania
- zrób rozeznanie, aby sprawdzić, czy istnieje rynek na to, co chcesz sprzedać.
- nawet jeśli istnieje trend, który Twoim zdaniem możesz wykorzystać, nie przyniesie Ci to nic dobrego, jeśli nie ma klientów zainteresowanych kupnem tego, co masz do zaoferowania
- decydując się na niszę, musisz mieć pewność, że jest wystarczająco dużo osób do obsługi
- jeśli do tej pory sprzedawałeś szerszemu gronu odbiorców, możesz zagłębić się w historię sprzedaży i zobaczyć, kto kupuje od Ciebie najwięcej i poszukać trendów
- kiedy pogłębiasz niszę i naprawdę obsługujesz jeden zakątek rynku, możesz go zdominować
- kiedy nie starasz się być wszystkim dla wszystkich, naprawdę możesz służyć ludziom i dostarczać im prawdziwej wartości
- kiedy zawężasz swoje skupienie na niszy w niszy, rozwijając swoją niszę, jesteś w stanie zarobić więcej pieniędzy
- inwestując w swojej niszy, jesteś w stanie znokautować konkurencję i uzyskać dużo szybciej sukces, ponieważ potrzebujesz mniej czasu na rozpracowanie rynku
- kiedy specjalizujesz się w jednej niszy, przenosisz swoją karierę na wyższy poziom
- Twoim zadaniem jest zrozumienie wartości wewnątrz i na zewnątrz Twojej niszy, tak abyś mógł rozpoznawać dobre oferty
- ustal swoje ceny dla swojej oferty w niszy
- gdy już zdecydujesz się na swoją niszę, przekonasz się, że możesz uzyskać lepsze ceny za powtarzalne transakcje z lokalnymi sprzedawcami, dostawcami i wykonawcami
- hurtownicy będą cię znali, znali Twój biznes i rozumieli Twoją niszę, a zatem będą gotowi przedstawić ci lepsze oferty
- pożyczkodawcy poczują się bardziej komfortowo z Twoją firmą, gdy będą wiedzieć, że rozumiesz lokalne niuanse swojej niszy
- strategią, której należy się wystrzegać, jest rozpoczęcie działalności w oparciu o jakąkolwiek Twoją pasję
- możesz się czymś pasjonować, ale to nie ma znaczenia, bo jeśli nie ma rynku na produkty którymi się pasjonujesz, to jesteś hobbystą, a nie właścicielem firmy w niszy rynkowej
Zweryfikuj swój pomysł na biznes w niszy
- zweryfikuj swój pomysł
- przed podjęciem decyzji o wyborze swojej niszy, zweryfikuj swój pomysł poprzez przeprowadzenie testu
- możesz skorzystać ze stron crowdfundingowych, takich jak Kickstarter, aby zweryfikować swój pomysł na produkt i zebrać fundusze w tym procesie
- możesz utworzyć stronę produktową i zacząć zbierać leady, aby zobaczyć, jak dobrze idzie promocja i czy wybrana nisza ma jakieś zapotrzebowanie
- jednym z szybkich sposobów, aby to zrobić, jest uruchomienie kilku płatnych reklam, które skierują użytkowników na Twoją stronę docelową i zmierzą skuteczność reklam
- błędem będzie wybór niszy o niskim popycie, zarejestrowanie firmy i uruchomienie witryny tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że nikt nie chce Twoich produktów lub usług
- poznaj dogłębnie swoją niszę
- zgłęb wszystkie tajemnice swojej niszy
- zostań ekspertem w swojej niszy
- stwórz mocny fundament
Wykorzystaj luki w swojej niszy
- koncentrowanie się na niedostatecznie obsługiwanych lub niszowych rynkach może być zwycięską strategią
- rynki niszowe są często mniej konkurencyjne, a zatem łatwiejsze i mniej kosztowne do osiągnięcia niż rynki większe
- im większą niszę zdobywasz, tym bardziej zauważysz, że konkurencja nie obsługuje dobrze rynków niszowych
- rynek niszowy stanowi dla Twojej małej firmy doskonałą okazję do wypełnienia luk
- kiedy jesteś niszowy, nie próbujesz zaspokajać wszystkich
- staraj się dotrzeć do określonej grupy ludzi, którzy mają potrzebę lub chęć, którą może zaspokoić Twoja mała firma
- nisza to wyspecjalizowany rynek w ramach szerszego rynku
- Twoje zadanie to znalezienie niedostatecznie obsługiwanej lub nieobsługiwanej grupy konsumentów i przygotowanie oferty specjalnie dla nich
Obserwuj trendy rynkowe
- obserwuj trendy na rynku
- Jakie są najgorętsze kwestie, o których ludzie mówią? Jakie są nadchodzące trendy, które możesz wykorzystać?
- identyfikując trendy, możesz znaleźć niszę rynkową
- może to być trochę trudniejsze, ponieważ przewidujesz przyszłość zamiast patrzeć na dane z przeszłości
- może być warte wysiłków, aby dostać się na parter niszy, która ma eksplodować
- musisz być na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej branży i szukać nowych trendów, które mogą stwarzać możliwości dla Twojej firmy
- czytaj publikacje branżowe przeznaczone specjalnie dla Twojej branży. Często będą zamieszczać artykuły o nowych trendach i wydarzeniach w Twojej dziedzinie
- bierz udział w targach, to świetny sposób, aby zorientować się, co nowego i nadchodzącego w Twojej branży
- rozmawiaj z innymi firmami, utrzymuj kontakt z innymi firmami w swojej branży, niezależnie od tego, czy są konkurencją, czy nie. Mogą być cennym źródłem informacji o nowych trendach
- czytaj raporty branżowe publikowane przez stowarzyszenia handlowe lub firmy zajmujące się badaniem rynku i mogą dać wyobrażenie o tym, czy konkretna nisza rośnie, czy kurczy się
- rozmawiaj z grupą docelową . Jeśli masz określoną grupę osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę, porozmawiaj z nimi o trendach, które widzą w swojej branży. Mogą mieć pewne spostrzeżenia, których nie brałeś pod uwagę.
- sprawdź media społecznościowe. Media społecznościowe to kolejny świetny sposób, aby zobaczyć, o czym rozmawiają ludzie i dowiedzieć się, co jest popularne. Spróbuj wyszukać swoją branżę na Twitterze lub Facebooku oraz „trendy”, aby zobaczyć, co się pojawi
- przeprowadź wczesne badania rynku gdy masz już kilka pomysłów na potencjalnych odbiorców docelowych lub strategie pozycjonowania
- zbieraj informacje na temat demografii, analizuj raporty
- z czasem będziesz w stanie odfiltrować niektórych odbiorców, o których wiesz, że nie będą pasować do Twojej marki i zaczniesz identyfikować bardziej obiecujące możliwości
- przeprowadzanie badań rynkowych i analiz konkurencji może wydawać się męczące, ale musisz zbudować mocne fundamenty
- ważne jest, aby zrozumieć swoich konkurentów tak samo dobrze, jak swoich klientów, aby móc stale ulepszać swój marketing
- kiedy to robisz, z czasem wzmacniasz swoją wyjątkową propozycję wartości i stworzysz wyróżniającą się markę
Błękitne oceany
- wykucie niszy dla swojej firmy daje ci własny ocean
- jeśli znajdziesz zakątek rynku, który nie jest obsługiwany, możesz wziąć ten rynek całkowicie dla siebie i mieć swój własny błękitny ocean
- kiedy starasz się być wszystkim dla wszystkich, Twój przekaz jest ogólny
- jeśli Twoja wiadomość pozostanie ogólna, nie zostaniesz zauważony
- skupienie się na wąskiej niszy przyciągnie Twoich klientów, ponieważ rozmawiasz z nimi bezpośrednio
- nie jesteś już ogólnie brzmiącą stroną internetową, mówiącą to samo, co każdy inny sklep - masz swój niebieski ocean
- wejście w nową niszę może być mało ryzykownym sposobem na rozwój firmy
- dla celów marketingu i satysfakcji klienta znalezienie niszy i trzymanie się jej jest niezbędne dla nowych firm lub małych firm
- logika tego jest prosta: zaspokojenie potrzeb większego rynku lub odbiorców będzie wymagało zainwestowania większej ilości pieniędzy marketingowych, aby dotrzeć do tego rynku, a także większej ilości technologii lub personelu, aby zaspokoić ich potrzeby, jeśli i kiedy do nich dotrzesz
- nisza pomaga wyróżnić firmę i przyciągnąć klientów, zaspokajając bardzo specyficzne potrzeby
Marketing niszowy
- marketing niszowy
- gdy już wiesz, komu chcesz sprzedawać wszystko na twojej stronie powinno przemawiać do twojego nowego plemienia
- treści, które tworzysz, powinny dotyczyć ich, ich problemów i wyzwań
- gdy zdobędziesz te cenne treści, udaj się na ich spotkanie online i udostępnij im te treści.
- nie próbuj im sprzedawać. Zamiast tego bądź tam, angażuj się na ich forach, oferuj porady, odpowiadaj na ich pytania i bądź ich osobą, do której należy się udać, aby być gotowym, kiedy klienci są gotowi do zakupu
- pozycjonując siebie jako eksperta w przestrzeni, która nie naciska na sprzedaż, twoje nowe plemię przyjdzie do ciebie
- kiedy są gotowi, wiedzą, kto najlepiej rozumie ich potrzeby i wymagania
- w marketingu niszowym chodzi o to, by dotrzeć do sposobu myślenia ludzi, którzy mają problem, z którym potrzebują pomocy
Produkt niszowy
- rynek niszowy to nie to samo co produkt niszowy
- bez względu na to, na jakim etapie znajduje się Twoja firma, warto zastanowić się, czy chcesz wprowadzić na rynek produkt niszowy, czy pozostać na rynku niszowym
Nowe rynki
- kreuj i buduj nowe rynki
- nisza rynkowa to jest coś, co już funkcjonuje i co odkrywasz, ale także przebudowujesz i tworzysz na nowo
- stwarzaj nowe potrzeby
- wskazane jest, aby firmy zaczynały od małej niszy, ale dążyły do wyjścia poza nią
- nowe produkty, nowe rynki, nowe nisze, nowe segmenty rynku
- przyglądaj się segmentom sąsiadującym z Twoim obecnym segmentem centralnym
- nisza geograficzna
- powinieneś skupić się na jednym obszarze geograficznym i naprawdę poznać wszystkie jego tajniki
- jakie czynniki ekonomiczne wpływają na ceny w tym rejonie? jaka jest struktura zatrudnienia? jaka jest struktura dochodowa? poznaj lokalne niuanse społeczne i polityczne, czy łatwo jest budować biznes w tym obszarze, czy jest wiele ograniczeń? i inne
- pamiętaj, że to, co jest trendem w skali kraju, niekoniecznie jest tym samym trendem, który ma miejsce na Twoim niszowym rynku
- staraj się nie dać się złapać informacjom ogólnokrajowym podczas podejmowania decyzji dotyczących Twojej niszy
Strategia niszy
- strategia niszy
- odnoszący sukcesy wojownik to przeciętny człowiek z zawężonym skupieniem
- musisz oferować coś, co różni się od tego, co oferują konkurenci i oferować to w sposób atrakcyjny dla określonej grupy demograficznej
- zróżnicowanie i tożsamość
- na początek zdefiniowanie niszy dla Twojej firmy oznacza znalezienie sposobu na wyróżnienie się.
- to także cenna okazja do rozpoczęcia budowania tożsamości Twojej marki
- kiedy już wiesz, jak i dlaczego różnisz się od innych firm w swojej branży, będziesz w stanie określić dla siebie lepsze standardy marki i zacząć budować swój biznes w wiarygodnym kierunku
- będzie to również służyć jako podstawa dla Twojej marki i materiałów marketingowych, teraz i w przyszłości
- wybór docelowej niszy nie jest jednorazową strategią, wymaga stałej uwagi przez cały rozwój Twojej firmy
- nisza cały czas zmienia się, rozwija się, rozrasta, gaśnie, znika, przeistacza się w inny segment rynku
- nieustannie kwestionuj swoje założenia i zdobywać nowe informacje
- Twoja grupa docelowa nie pozostanie w stagnacji - dane demograficzne będą ewoluować i dostosowywać się do zmian otoczenia, więc ważne jest, abyś ewoluował i dostosowywał się wraz z nimi
- pomysł na niszę dla start-upu
- nie wystarczy mieć dobry pomysł, solidny zespół lub wsparcie inwestycyjne - bez solidnej niszy Twój startup upadnie
Nisza rynkowa
- nisza rynkowa to:
- określona grupa docelowa, jedna, konkretna publiczność, zdefiniowana przez takie czynniki, jak wiek, płeć, lokalizacja, poziom dochodów, poziom wykształcenia, określone wartości, perspektywy
Twoja wiecznie zielona nisza
- znajdź wiecznie zielone nisze rynkowe
- niszowy Evergreen jest jednym z najczęściej powtarzanych zwrotów w tej branży
- wiecznie zielone rynki niszowe są to rynki, które przetrwają dłużej niż kilka lat, co czyni je dobrą inwestycją czasu i wysiłku
- budujesz biznes, a on generuje pieniądze rok po roku, ponieważ główny przedmiot lub produkty nigdy się nie zmieniają
- zbuduj niszową witrynę, która może zdominować swoją niszę przez kolejne lata
- Twoja grupa docelowa nigdy nie zmienia się w tego typu wiecznie zielonych niszach
Nisza rynkowa co to jest?
Nisza rynkowa to wąski obszar rynku wyodrębniony z określonej branży lub sektora. Nisze rynkową stanowią klienci, którzy szukają ściśle określonych produktów i usług. Nisza może być specyficzna geograficznie, specyficzna dla produktu lub specyficzna dla branży.
Niszę rynkową stanowią nabywcy posiadający skonkretyzowane potrzeby, poszukujący produktów i usług o określonych, często nie standardowych cechach. Są oni w stanie zapłacić wyższą cenę w zamian za produkt spełniający ich preferencje.
Jak znaleźć swoją niszę
Znalezienie swojej niszy rynkowej to proces dwuetapowy. Pierwszym krokiem jest znalezienie branży, w której chcesz pracować, drugim krokiem jest znalezienie własnej niszy w tej branży.
Im bardziej Twoja oferta dopasowana jest do Twojej niszy rynkowej, tym większe prawdopodobieństwo, że przetrwasz i się rozwiniesz. Rozpoczynając działalność lub prowadząc małą firmę dużo lepiej być specjalistą niż generalistą. Znalezienie swojej niszy ułatwia stworzenie własnej marki i lojalnych klientów w określonej branży.
Wybór niszy jest trudny, a jego odkrycie odbywa się metodą prób i błędów poprzez pracę z klientami, dostrzeżenie niuansów, dowiedzenie się, które obszary są najbardziej dochodowe i poszukiwane. Ważne jest zbadanie i zrozumienie docelowego rynku głównego oraz ustalenie zapotrzebowania na Twój produkt lub usługę w wybranej niszy. Następnym etapem jest określenie twojej specjalizacji i dostosowanie do potrzeb wybranej niszy rynkowej.
Gdy już poznasz branżę, w której chcesz działać, będziesz musiał zanurzyć się i wgryźć w niuanse wybranego sektora. Nie znajdziesz swojej konkretnej niszy w ramach wybranej branży, dopóki nie wskoczysz do niej i nie poczujesz rynku z pierwszej ręki. Dopiero gdy odkryjesz i zrozumiesz luki w wybranej branży, będziesz mógł pracował nad ich wypełnieniem.
Zbieraj możliwie najwięcej informacji od klientów na temat tego, co jest dla nich najbardziej przydatne, jakie istnieją problemy do rozwiązania i jaka nisza ma dla Ciebie największy sens.
Wiele firm rozpoczyna działalność z ustalonym planem działania. Ale gdy poznają tajniki branży, czego chcą klienci i jak najlepiej im służyć, modyfikują swoje plany i w końcu podążają inną drogą.
Stwórz swój własny styl
Gdy już odkryjesz w ramach danej branży niszę którą chcesz wypełnić, stwórz swój własny, niepowtarzalny styl.
Specyfika działania w niszy rynkowej
Specyfika rynku niszowego łączy się z bazowymi elementami rynku i konsumenta:
Błędy, które można wyeliminować
Jednak na rynku można zaobserwować sytuacje gdy przedsiębiorstwa popełniają znaczące błędy, które skutkują wystąpieniem dużego ryzyko. Są to na przykład brak zdefiniowania preferencji klientów, które w niszy rynkowej różnią się od standardowych potrzeb, wyodrębnienie zbyt małych rynków w odniesieniu do oczekiwanych zysków.
Działanie w ramach nisz rynkowych odznacza się następującymi cechami:
Zalety i wady niszy rynkowej
Zalety niszy to małe zainteresowanie ze strony konkurencji, indywidualne kontakty z nabywcami oraz dobra znajomość rynku, wynikająca ze specjalizacji. Nisza rynkowa stwarza możliwość producentom i usługodawcom doboru oferty spełniającej zindywidualizowane potrzeby klientów, a co za tym idzie- zyskanie ich lojalność.
Wady działania w niszy to możliwość zmiany potrzeb klientów, możliwość ataku ze strony konkurencji, która będzie poszukiwać jeszcze większej specjalizacji, możliwość znacznego zmniejszenia skali działania. W niszy rynkowej występuje także ryzyko załamania popytu i wówczas utraty atrakcyjności dla inwestora.
Postępowanie przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa działające w niszy nie przyjmują rynków jako czegoś określonego przez siły zewnętrzne, lecz tworzą je i kontrolują sami. Takimi superniszowcami są np. Deutz Motors Industienmotoren wytwarzający chłodzone powietrzem diesle; również producent sztucznych zastawek serca - St. Jude Medical oraz wytwórca pras do druku bankomatów - Kenigs Bajer.
Koncepcja niszy sugeruje, że niewielka liczba użytkowników jest nadzwyczaj lojalna wobec marki, dzięki czemu możliwe jest podniesienie ceny powyżej poziomu cen większych, ale mniej wyspecjalizowanych konkurentów.
Sposoby kształtowania niszy rynkowej
Wyodrębnienie niszy rynkowej to koncepcja polegająca na zidentyfikowaniu grupy klientów posiadających niezaspokojone potrzeby w danym segmencie rynku. Istnieje możliwość wyodrębnienia niszy rynkowej poprzez analizę cech segmentu rynku takich jak:
Możliwości uzupełnienia niszy rynkowej:
Kreowanie niszy rynkowej
Zazwyczaj za tworzenie nowych rynków odpowiedzialne są duże firmy lub instytucje, z którymi mały przedsiębiorca występuje w symbiozie. Śledzenie zmian w wybranym segmencie rynku jest jednym z skutecznych rozwiązań.
Kreowanie nisz rynkowych może być związane z wprowadzeniem nowymi regulacji i deregulacji prawa, zmieniającymi się preferencji klientów i kreowaniem nowych obszarów rynku. Powstawanie rynków komplementarnych to również proces prowadzący do kreowania nowej niszy rynkowej.
Źródło: mfiles.pl
Niszę rynkową stanowią nabywcy posiadający skonkretyzowane potrzeby, poszukujący produktów i usług o określonych, często nie standardowych cechach. Są oni w stanie zapłacić wyższą cenę w zamian za produkt spełniający ich preferencje.
Jak znaleźć swoją niszę
Znalezienie swojej niszy rynkowej to proces dwuetapowy. Pierwszym krokiem jest znalezienie branży, w której chcesz pracować, drugim krokiem jest znalezienie własnej niszy w tej branży.
Im bardziej Twoja oferta dopasowana jest do Twojej niszy rynkowej, tym większe prawdopodobieństwo, że przetrwasz i się rozwiniesz. Rozpoczynając działalność lub prowadząc małą firmę dużo lepiej być specjalistą niż generalistą. Znalezienie swojej niszy ułatwia stworzenie własnej marki i lojalnych klientów w określonej branży.
Wybór niszy jest trudny, a jego odkrycie odbywa się metodą prób i błędów poprzez pracę z klientami, dostrzeżenie niuansów, dowiedzenie się, które obszary są najbardziej dochodowe i poszukiwane. Ważne jest zbadanie i zrozumienie docelowego rynku głównego oraz ustalenie zapotrzebowania na Twój produkt lub usługę w wybranej niszy. Następnym etapem jest określenie twojej specjalizacji i dostosowanie do potrzeb wybranej niszy rynkowej.
Gdy już poznasz branżę, w której chcesz działać, będziesz musiał zanurzyć się i wgryźć w niuanse wybranego sektora. Nie znajdziesz swojej konkretnej niszy w ramach wybranej branży, dopóki nie wskoczysz do niej i nie poczujesz rynku z pierwszej ręki. Dopiero gdy odkryjesz i zrozumiesz luki w wybranej branży, będziesz mógł pracował nad ich wypełnieniem.
Zbieraj możliwie najwięcej informacji od klientów na temat tego, co jest dla nich najbardziej przydatne, jakie istnieją problemy do rozwiązania i jaka nisza ma dla Ciebie największy sens.
Wiele firm rozpoczyna działalność z ustalonym planem działania. Ale gdy poznają tajniki branży, czego chcą klienci i jak najlepiej im służyć, modyfikują swoje plany i w końcu podążają inną drogą.
Stwórz swój własny styl
Gdy już odkryjesz w ramach danej branży niszę którą chcesz wypełnić, stwórz swój własny, niepowtarzalny styl.
Specyfika działania w niszy rynkowej
Specyfika rynku niszowego łączy się z bazowymi elementami rynku i konsumenta:
- Oczekiwania oraz potrzeby nabywców różnią się od reszty rynku, co wynika z ich odmiennych preferencji
- Koncentracja geograficzna, czyli zdobycie lub utrzymanie przewagi konkurencyjnej na danym terenie
- Skupienie działalności na konkretnym asortymencie, pożądanym przez potencjalnych klientów
Błędy, które można wyeliminować
Jednak na rynku można zaobserwować sytuacje gdy przedsiębiorstwa popełniają znaczące błędy, które skutkują wystąpieniem dużego ryzyko. Są to na przykład brak zdefiniowania preferencji klientów, które w niszy rynkowej różnią się od standardowych potrzeb, wyodrębnienie zbyt małych rynków w odniesieniu do oczekiwanych zysków.
Działanie w ramach nisz rynkowych odznacza się następującymi cechami:
- Przedsiębiorstwo tworząc niszę musi zwrócić uwagę na otoczenie rynkowe
- Nisza zyskuje większy wolumen zbytu niż rynek całkowity, mimo to iż jest znacznie mniejsza
- Koncentracja i specjalizacja producentów warunkuje ich sposób postępowania
- Punktem odniesienia rozpatrywanym w kontekście niszy jest rynek całkowity
- Niezaspokojone oczekiwania klientów pełnią istotną rolę przy kształtowaniu się rynków niszowych
Zalety i wady niszy rynkowej
Zalety niszy to małe zainteresowanie ze strony konkurencji, indywidualne kontakty z nabywcami oraz dobra znajomość rynku, wynikająca ze specjalizacji. Nisza rynkowa stwarza możliwość producentom i usługodawcom doboru oferty spełniającej zindywidualizowane potrzeby klientów, a co za tym idzie- zyskanie ich lojalność.
Wady działania w niszy to możliwość zmiany potrzeb klientów, możliwość ataku ze strony konkurencji, która będzie poszukiwać jeszcze większej specjalizacji, możliwość znacznego zmniejszenia skali działania. W niszy rynkowej występuje także ryzyko załamania popytu i wówczas utraty atrakcyjności dla inwestora.
Postępowanie przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwa działające w niszy nie przyjmują rynków jako czegoś określonego przez siły zewnętrzne, lecz tworzą je i kontrolują sami. Takimi superniszowcami są np. Deutz Motors Industienmotoren wytwarzający chłodzone powietrzem diesle; również producent sztucznych zastawek serca - St. Jude Medical oraz wytwórca pras do druku bankomatów - Kenigs Bajer.
Koncepcja niszy sugeruje, że niewielka liczba użytkowników jest nadzwyczaj lojalna wobec marki, dzięki czemu możliwe jest podniesienie ceny powyżej poziomu cen większych, ale mniej wyspecjalizowanych konkurentów.
Sposoby kształtowania niszy rynkowej
Wyodrębnienie niszy rynkowej to koncepcja polegająca na zidentyfikowaniu grupy klientów posiadających niezaspokojone potrzeby w danym segmencie rynku. Istnieje możliwość wyodrębnienia niszy rynkowej poprzez analizę cech segmentu rynku takich jak:
- zasięg terytorialny
- grupy klientów
- linie produktów
- marki
- innowacje
- proces, który na bazie wyodrębnienia kształtuje rynek, dzięki czemu istnieje możliwość rozpoznawania zachowań klientów, a w konsekwencji wykreowania lub uzupełnienia ich przyszłych potrzeb
Możliwości uzupełnienia niszy rynkowej:
- uzupełnienie o darmową informację,
- uzupełnienie o usługę w celu odciążenia konsumenta od realizowanych zadań
- uzupełnienie o walory funkcjonalne bądź użytkowe istniejących na rynku produktów
Kreowanie niszy rynkowej
Zazwyczaj za tworzenie nowych rynków odpowiedzialne są duże firmy lub instytucje, z którymi mały przedsiębiorca występuje w symbiozie. Śledzenie zmian w wybranym segmencie rynku jest jednym z skutecznych rozwiązań.
Kreowanie nisz rynkowych może być związane z wprowadzeniem nowymi regulacji i deregulacji prawa, zmieniającymi się preferencji klientów i kreowaniem nowych obszarów rynku. Powstawanie rynków komplementarnych to również proces prowadzący do kreowania nowej niszy rynkowej.
Źródło: mfiles.pl
Nisza rynkowa. Marketing niszowy
- Przewodnik krok po kroku, jak znaleźć swoją niszę i rynek docelowy - entrepreneur.com
- Dlaczego koncentrowanie się na niedostatecznie obsługiwanych lub niszowych rynkach może być zwycięską strategią - entrepreneur.com
- Wybierz niszę i zostań ekspertem - entrepreneur.com
- 5 prostych kroków, aby znaleźć swój niszowy rynek - forbes.com
- Wykucie niszy dla swojej firmy daje ci własny ocean - entrepreneur.com
- 9 przykładów rynku niszowego z niewykorzystanym potencjałem biznesowym - shopify.com
- Dlaczego warto zajrzeć do luksusowych nisz i marketingu mikroinfluencerów - entrepreneur.com
- Jak znaleźć swoją niszę, przechytrzyć konkurencję i wygrać na Amazon - forbes.com
- Dlaczego znalezienie swojej niszy jest kluczowe dla osiągnięcia doskonałości i odniesienia sukcesu - entrepreneur.com
- 7 kroków do zostania siedmiocyfrowym influencerem w swojej niszy - entrepreneur.com
- Jak znaleźć niszę biznesową, która nie została jeszcze zdominowana? - forbes.com
- Jak ustawić się jako ekspert w swojej niszy? - entrepreneur.com
- Jak pozycjonować swój produkt na rynku niszowym? - entrepreneur.com
- Dlaczego niszowe, pionowe rynki to przyszłość - forbes.com
- O czym należy pamiętać podczas tworzenia produktu na rynek niszowy - entrepreneur.com
- Jak w zrównoważony sposób rozwijać małą, niszową markę? - forbes.com
- Jak angażować odbiorców niszowych we właściwym czasie? - entrepreneur.com
- 11 sposobów, aby niszowy start-up był bardziej widoczny w swojej branży - forbes.com
- Jak znaleźć najlepsze nisze dropshippingowe w 2022 roku - shopify.com
- 5 kroków, których możesz użyć, aby znaleźć swoją niszę - entrepreneur.com
- 3 kroki, aby zidentyfikować swoją niszę jako gwiazdę i rozwijać się - entrepreneur.com
- Jak sprzedawać w branży niszowej - entrepreneur.com
- Nisza na rynku krótkoterminowego wynajmu luksusowego - forbes.com
- O czym należy pamiętać przed sfinalizowaniem niszy biznesowej - entrepreneur.com
- 5 prostych kroków, aby odkryć swoją niszę i zmienić swoją pasję w karierę - entrepreneur.com
- Jak zostać uznanym ekspertem w swojej niszy? - forbes.com
- 5 wskazówek dotyczących marketingu cyfrowego dla niszy prawnej od prawnika - entrepreneur.com
- Jak ustanowić autorytet marketingowy w branży niszowej? - entrepreneur.com
- Ramy do znalezienia kolejnego udanego produktu dropshippingowego - forbes.com
- To jest klucz do udanej pracy pobocznej jako student: „Znajdź swoją niszę” - cnbc.com
- Dlaczego znalezienie swojej niszy jest kluczem do rozwoju biznesu - forbes.com
- Zrozumienie koncepcji „niszy rynkowej” dla początkujących przedsiębiorców - entrepreneur.com
- 7 kroków do zdefiniowania swojego niszowego rynku - entrepreneur.com
- Pomysły na niszowy biznes - shopify.com
- Musisz znaleźć swoją niszę, aby się wzbogacić - forbes.com
- Jak znaleźć niszę dla swojego startupu? - entrepreneur.com
- Jak wybrać odpowiednią niszę dla swojej firmy e-commerce? Lista kontrolna - entrepreneur.com
- Jak amerykańskie przedsiębiorczynie znajdują swoją niszę w biznesach inspirowanych duchowością - cnbc.com
- Cztery strategie budowania trwałej obecności mediów na rynkach niszowych - forbes.com
- Jak rozwijać się na niszowych rynkach? - entrepreneur.com
- Jak znaleźć idealną niszę dla start-upu - readwrite.com
- Znajdź swoją niszę w 60 minut lub mniej dzięki tym 4 pytaniom - entrepreneur.com
- 5 kroków do określenia idealnego biznesu niszowego nawet na nieznanym rynku - entrepreneur.com
- Co to jest rynek niszowy i jak do niego dotrzeć - coursera.org
- 4 wskazówki, jak znaleźć dochodową niszę blogową - entrepreneur.com
- Identyfikowanie odbiorców niszowych w handlu elektronicznym i zarabianie na nich - forbes.com
- 3 zasady marketingu niszowego - entrepreneur.com
- Jak założyć butikowy biznes: rozważ swoje talenty i hobby - forbes.com
- Marketing niszowy podstawy - entrepreneur.com
- Znajdź swoją niszę: buduj swój biznes poprzez zawężanie uwagi - forbes.com
- 3 kroki, aby znaleźć swoją niszę i rozkwitać - entrepreneur.com
- Niszowe rynki B2B to ukryta okazja inwestycyjna - forbes.com
- Jak znaleźć idealną niszę - entrepreneur.com
- Osiem kroków, które należy podjąć, aby określić swoją niszę - forbes.com
- Jak rozwija się stuletni biznes niszowy? - entrepreneur.com
- Jak zidentyfikować wczesnych inwestorów na produkt niszowy? - forbes.com
- Zysk z rynków niszowych - entrepreneur.com
- Jaka nisza rynkowa jest odpowiednia dla Twojej firmy? - forbes.com
- Czy skupienie się na konkretnej niszy jest naprawdę takie ważne? - entrepreneur.com
- 5 kroków do stworzenia niszowego biznesu - entrepreneur.com
- 10 dochodowych nisz w dropshippingu - forbes.com
- Myślisz, że nie masz tego, czego potrzeba, aby prowadzić niszową markę franczyzową? Pomyśl jeszcze raz - franchise500.com
- Jak znaleźć swoją niszę biznesową w e-commerce? - entrepreneur.com
- Nisza to coś, co trzeba zidentyfikować i wyostrzyć z precyzją skalpela - forbes.com
- 5 lekcji, których przedsiębiorcy mogą nauczyć się z niszowych rynków - entrepreneur.com
- Klucze do ekspansji poza swoją niszę - forbes.com
- Jak mikrofirmy niszowe będą rządzić światem biznesu? - entrepreneur.com
- Jak najlepiej dotrzeć do odbiorców niszowych? - forbes.com
- Dlaczego warto obsługiwać rynek niszowy? - entrepreneur.com
- Pomysły na biznes online - shopify.com
- 5 sposobów, w jakie marki niszowe mogą zbudować ogromną społeczność - entrepreneur.com
- Nisza do rozwoju - entrepreneur.com
- Pięć branż i nisz pokazujących możliwości dla inwestorów - forbes.com
- 5 zasad marketingu, które pomogą Ci znaleźć odpowiednią niszę i rozwijać się - entrepreneur.com
- Jak wybrać swoją niszę, aby odnieść sukces jako fotograf? - entrepreneur.com
- 3 powody, dla których warto zwracać uwagę na niszowe sieci społecznościowe - entrepreneur.com
- 6 niszowych sieci mediów społecznościowych zmieniających sposób, w jaki łączymy się, współpracujemy i odkrywamy nowe możliwości - entrepreneur.com
- 9 kobiet które znalazły swoje nisze, eksplorując niezbadane terytoria - entrepreneur.com
- Jedno pytanie do identyfikacji rynku niszowego - entrepreneur.com
- Jak uzyskać większy wpływ w niszy: 12 skutecznych metod - forbes.com
- 8 strategii ekspansji produktu niszowego na nowe rynki - entrepreneur.com
- Sprzedajesz na rynku niszowym? Popraw te strategie - entrepreneur.com
- Dlaczego Twoja firma musi być niszowa - forbes.com
- Jak gracze niszowi mogą konkurować z dużymi markami - entrepreneur.com
- Jak marki etniczne wyrastają poza swoją niszę - entrepreneur.com
- 5 kroków do zbudowania udanego biznesu niszowego - entrepreneur.com
- Zielony biznes: od niszy do głównego nurtu - entrepreneur.com
- Jak zdominować swoją niszę na Amazon? - forbes.com
- Opanuj swoją niszę: jak prowadzić firmę rzemieślniczą z domu - entrepreneur.com
- 5 lekcji, których przedsiębiorcy mogą nauczyć się z niszowych rynków - entrepreneur.com
- Znajdź swoją niszę w branży eventowej - entrepreneur.com
- Trzy wskazówki, o których należy pamiętać podczas projektowania dla niszowych grup klientów - forbes.com
- Jak Matt Brown czterokrotnie zwiększył swoją działalność, stając się graczem niszowym? - entrepreneur.com
- 3 sekrety do opanowania dowolnej niszy - entrepreneur.com
- Pięć kroków do wykorzystania niszy biznesowej w celu zbudowania marki - forbes.com
- Chcesz się wyróżnić? Wytyczyć swoją niszę - entrepreneur.com
- Uruchom niszową siłownię - entrepreneur.com
- 15 pomysłów na rynki niszowe w internecie - nichepursuits.com
- Rozważasz niszowanie swojej firmy - plusy i minusy - forbes.com
- Planiści weselni odkrywają rynki niszowe, aby się wyróżnić - entrepreneur.com
- 5 dziwacznych firm, które znalazły idealną niszę - entrepreneur.com
- Dlaczego znalezienie swojej niszy jest kluczem do sukcesu Twojej firmy - forbes.com
- Chcesz wyrzeźbić swoją niszę fitness? Wskazówki od tego eksperta pomogą - entrepreneur.com
- Celuj we właściwą niszę - entrepreneur.com
- 10 podstawowych faktów, które agencje powinny rozważyć przed wyborem niszy - forbes.com
- Znalezienie swojej niszy w małym mieście - entrepreneur.com
- 60-sekundowy przewodnik po tworzeniu niszy rynkowej - entrepreneur.com
- 8 niszowych firm sprzątających - entrepreneur.com
- Dlaczego decyzja o wyborze niszy ułatwia sprzedaż - forbes.com
- Skupienie się na wąskiej bazie klientów z niszowym biznesem może być kluczem do sukcesu - entrepreneur.com
- Produkty niszowe - economicshelp.org
- Znajdowanie swojej niszy w serwisie eBay - entrepreneur.com
Strategia niszy rynkowej
Niszę rynkową definiuje się jako wąską grupę klientów, którzy szukają ściśle określonych korzyści. Mają oni wyraźnie sprecyzowane potrzeby i gotowi są zapłacić wyższą cenę za określony produkt (usługę), czy też jego jakość, aby je zaspokoić.
Strategia niszy rynkowej polega na wyborze wąskiego zakresu rynku, gdzie potrzeby i preferencje nabywców znacznie różnią się od reszty rynku. Umożliwia to znalezienie takiego podsegmentu rynku, gdzie przedsiębiorca może uzyskać przewagę nad konkurentami. Dlatego też firma koncentruje się albo na rynku geograficznym albo na określonej grupie nabywców (zazwyczaj niezbyt licznej) i jednocześnie na określonym asortymencie. Dzięki temu identyfikuje specyficzne cechy produktów najbardziej poszukiwanych i pożądanych przez potencjalnych klientów.
Cele strategii
Celem tej strategii jest osiąganie założonych przez firmę celów strategicznych poprzez zaoferowanie klientom albo tańszych produktów albo produktów o dużym zróżnicowaniu ich właściwości1. Jest to strategia zorientowana na potrzebę, gdyż stosujące ją firmy muszą być przygotowane do spełnienia całej gamy potrzeb i oczekiwań zgłaszanych przez klientów.
Strategia niszy rynkowej może być realizowana w dwóch formach:
Efekty stosowania
Strategia ta jest też relatywnie bezpieczna. Przedsiębiorca ma możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej, dzięki dobrej znajomości rynku, która wynika z wysokiej specjalizacji w zakresie asortymentu i umiejętności zaspokajania specyficznych wymagań klientów.
Dzięki temu możliwy jest rozwój firmy i osiągnięcie wyższego poziomu sprzedaży, jednakże istnieją ograniczenia związane z osiągnięciem udziału w całym rynku. ponadto precyzyjna wiedza o nabywcach skorelowana jest ze specjalizacją produkcji, dystrybucji i promocji, co pozwala na oszczędność kosztów i wyższą rentowność.
Istnieje też pewne ryzyko - konkurenci mogą zniwelować silne strony przedsiębiorstwa, wykorzystując doświadczenie uzyskane w podobnych niszach i pokonać bariery wejścia ze względu na wysoką atrakcyjność niszy. Ryzyko wiąże się także ze zmniejszeniem różnic w oferowanych produktach i usługach tzn. wyróżniające dany produkt cechy mogą stać się powszechnie oferowane, co pociąga za sobą konieczność szybkiego reagowania i interwencji.
Źródło: mfiles.pl
Strategia niszy rynkowej polega na wyborze wąskiego zakresu rynku, gdzie potrzeby i preferencje nabywców znacznie różnią się od reszty rynku. Umożliwia to znalezienie takiego podsegmentu rynku, gdzie przedsiębiorca może uzyskać przewagę nad konkurentami. Dlatego też firma koncentruje się albo na rynku geograficznym albo na określonej grupie nabywców (zazwyczaj niezbyt licznej) i jednocześnie na określonym asortymencie. Dzięki temu identyfikuje specyficzne cechy produktów najbardziej poszukiwanych i pożądanych przez potencjalnych klientów.
Cele strategii
Celem tej strategii jest osiąganie założonych przez firmę celów strategicznych poprzez zaoferowanie klientom albo tańszych produktów albo produktów o dużym zróżnicowaniu ich właściwości1. Jest to strategia zorientowana na potrzebę, gdyż stosujące ją firmy muszą być przygotowane do spełnienia całej gamy potrzeb i oczekiwań zgłaszanych przez klientów.
Strategia niszy rynkowej może być realizowana w dwóch formach:
- jako strategia przywództwa kosztowego - jeżeli klienci zainteresowani są głównie ceną, wówczas firma skupia się na uzyskaniu przewagi w zakresie kosztów wytwarzania produktów w danym podsegmencie rynku, lub
- jako strategia zróżnicowania produktów - stosowana, gdy nabywcy zwracają szczególną uwagę na właściwości użytkowe
Efekty stosowania
Strategia ta jest też relatywnie bezpieczna. Przedsiębiorca ma możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej, dzięki dobrej znajomości rynku, która wynika z wysokiej specjalizacji w zakresie asortymentu i umiejętności zaspokajania specyficznych wymagań klientów.
Dzięki temu możliwy jest rozwój firmy i osiągnięcie wyższego poziomu sprzedaży, jednakże istnieją ograniczenia związane z osiągnięciem udziału w całym rynku. ponadto precyzyjna wiedza o nabywcach skorelowana jest ze specjalizacją produkcji, dystrybucji i promocji, co pozwala na oszczędność kosztów i wyższą rentowność.
Istnieje też pewne ryzyko - konkurenci mogą zniwelować silne strony przedsiębiorstwa, wykorzystując doświadczenie uzyskane w podobnych niszach i pokonać bariery wejścia ze względu na wysoką atrakcyjność niszy. Ryzyko wiąże się także ze zmniejszeniem różnic w oferowanych produktach i usługach tzn. wyróżniające dany produkt cechy mogą stać się powszechnie oferowane, co pociąga za sobą konieczność szybkiego reagowania i interwencji.
Źródło: mfiles.pl
Marketing niszowy
Specyficzną formą marketingu dla tego segmentu jest marketing niszowy (niche marketing). Dotyczy niewielkich grup nabywców o szczególnych potrzebach, tworzących subrynek i nieopłacalnych dla dużych firm. Nisza musi być jednak na tyle pojemna i chłonna, aby firma była w stanie obsłużyć ją z zyskiem.
Firmy mogą tworzyć superspecjalistyczne przedsiębiorstwa o bardzo silnej pozycji na wąskich rynkach. Nierzadko stają się też "właścicielami" takich rynków, monopolistami. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo nie ma otoczenia konkurencyjnego, a podstawą do programowania działań na rynku może być wyłącznie orientacja popytowa. Nabywcy, pozostając w kontaktach z monopolistą mają do wyboru następujące alternatywy:
Firmy działające w niszy rynkowej mogą konkurować w oparciu o:
Firmy mogą tworzyć superspecjalistyczne przedsiębiorstwa o bardzo silnej pozycji na wąskich rynkach. Nierzadko stają się też "właścicielami" takich rynków, monopolistami. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo nie ma otoczenia konkurencyjnego, a podstawą do programowania działań na rynku może być wyłącznie orientacja popytowa. Nabywcy, pozostając w kontaktach z monopolistą mają do wyboru następujące alternatywy:
- kupić produkt u monopolisty lub zrezygnować
- kupić produkt dziś lub odłożyć zakup na przyszłość
Firmy działające w niszy rynkowej mogą konkurować w oparciu o:
- przewagę cenową– w momencie gdy potencjalni klienci skupiają się na atrakcyjności ceny, a firma konkuruje za pomocą przewagi w zakresie kosztów wytwarzania dóbr lub usług,
- unikatowość produktu– właściwości użytkowe produktów bądź usług odgrywają w tym przypadku najistotniejszą rolę
Czym jest produkt niszowy
Produkt niszowy to produkt skierowany do określonej części większej branży i rynku. Produkty niszowe są często (ale nie zawsze) droższe niż produkty bardziej generyczne.
Ponieważ produkty niszowe spełniają szczególne zapotrzebowanie specjalistów, okazuje się, że popyt jest bardziej nieelastyczny cenowo. Dzięki temu firma sprzedająca produkty niszowe może generować wyższą marżę i zysk, co może zrekompensować niższy wolumen produktu.
Produkty niszowe mogą być dostarczane przez duże firmy, ale dają też większe szanse na konkurowanie mniejszym, prywatnym firmom – ponieważ istnieje mniejsze zapotrzebowanie na korzyści skali i wysoką produkcję.
Ponieważ produkty niszowe spełniają szczególne zapotrzebowanie specjalistów, okazuje się, że popyt jest bardziej nieelastyczny cenowo. Dzięki temu firma sprzedająca produkty niszowe może generować wyższą marżę i zysk, co może zrekompensować niższy wolumen produktu.
Produkty niszowe mogą być dostarczane przez duże firmy, ale dają też większe szanse na konkurowanie mniejszym, prywatnym firmom – ponieważ istnieje mniejsze zapotrzebowanie na korzyści skali i wysoką produkcję.
Perspektywiczne nisze rynkowe
- zielone rynki
- kryzys klimatyczny, rozwiązania wyzwań
- opakowania ekologiczne i materiały biodegradowalne
- żywność pochodzenia roślinnego
- zamienniki roślinne
- rynek zwierząt domowych
- obsługa rynku e-commerce
- dostawy do domu
- automaty paczkowe i inne
- preppers, urban survival, przygotowanie osobiste i rodziny na trudne czasy
- opieka nad starszymi w starzejących się społeczeństwach
- nawiązywanie bliskich relacji w cyfrowym społeczeństwie
- wirtualny seks, VR, seks samotnych
- finanse osobiste, inwestycje osobiste, doradztwo finansowe
- bezpieczeństwo domu, mieszkania, rodziny
- rynek odchudzania
- rozrywka elektroniczna
- energia odnawialna
- subskrypcje, pudełka subskrypcyjne
- małe domy, domy kontenerowe, domy drewniane, tanie domy
Znajdź swoją niszę rynkową
Tutaj wybrane narzędzia do znalezienia niszy rynkowej: