Wietnam. Produkcja, eksport, import, handel, biznes
Audyt kontrahenta, inspekcja produkcji i logistyki w Wietnamie
Wietnam. Informacje branżowe
WIETNAM NA CELOWNIKU ŚWIATOWYCH GOSPODAREKSilne zaplecze produkcyjne, strategiczne położenie geograficzne i szybko rosnąca klasa średnia powodują, że Wietnam stał się jedną z najbardziej pożądanych lokacji dla firm szukających nowego miejsca dla swoich działów produkcyjnych w południowo-wschodniej Azji.
Źródło i więcej: dhlexpress.pl Rozmowa z Piotrem Harasimowiczem, Kierownikiem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Wietnamie"Wietnam należy do kluczowych azjatyckich partnerów handlowych Polski zaraz po Chinach, Republice Południowej Korei oraz Japonii. Ze względu na jego potencjał gospodarczy resort rozwoju sklasyfikował go jako rynek perspektywiczny dla polskiego biznesu. Naszymi hitami eksportowymi do Wietnamu do tej pory były filety rybne, leki oraz produkty mleczarskie. Wartość sprzedaży nadwiślańskich towarów do Wietnamu w 2017 r. sięgnęła 1 mld złotych, natomiast w 2018 r. przekroczyła tę wartość. To drugi, po Singapurze, największy partner handlowy UE wśród państw należących do Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Wartość wymiany towarowej między UE a Wietnamem sięga niemal 50 mld euro rocznie, a w przypadku usług kwota ta wynosi prawie 4 mld euro. 30 czerwca tego roku Unia Europejska i Wietnam podpisały w Hanoi porozumienie o wolnym handlu (EVFTA), które docelowo zniesie ponad 99% ceł na unijne i wietnamskie towary."
Źródło i więcej informacji: vietnam.trade.gov.pl Program promocji o charakterze ogólnym dla przedsiębiorców - WIETNAMProgram promocji opracowany został w ramach poddziałania 3.3.2 „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR).
Udział przedsiębiorców w programie promocji sfinansowany zostanie ze środków poddziałania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” PO IR, za którego realizację odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach programu opracowany został wykaz działań promocyjnych przeznaczonych dla przedsiębiorców, który uzupełniony został o tzw. działania ogólne promujące polską gospodarkę. Program promocji przygotowany został w taki sposób aby zapewnić komplementarność działań podejmowanych na rzecz promocji wybranych branż na rynku wietnamskim. Więcej: https://vietnam.trade.gov.pl Program promocji o charakterze ogólnym dla przedsiębiorców– WIETNAM Agencja Rynku Rolnego chce otwierać polskim produktom dostęp do rynków zagranicznych. Największy potencjał ma Azja
W tym roku Agencja zamierza aktywnie promować polskie produkty na rynkach trzecich. Przede wszystkim skupi się na rynkach o dużym potencjale eksportowym, na których polska żywność nie jest obecna lub nie wykorzystuje w pełni ich potencjału. Jak wynika z przedstawionych w grudniu przez resort rolnictwa priorytetów, będą to głównie rynki azjatyckie – Indie, Wietnam, Japonia, Iran czy Tajwan. Poza tym producenci w dalszym ciągu będą wspierani na dotychczasowych rynkach, czyli Chiny, Algieria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemczy czy Białoruś. Więcej: Newseria.pl |
Informacje o rynku wietnamskim
Wietnam Informator Ekonomiczny MSZ
Wietnam Import i eksport - Vietnam.Trade.gov.pl Rynek perspektywiczny - Wietnam Prezentacja Prowincji Hau Giang Wietnam. Mapa rynków eksportowych - KUKE GoASEAN - Wietnam Wietnam. Przewodnik po rynku - GoASEAN Dlaczego Wietnam - szkolenie PAIH i Crowe Horwath przed misją biznesową Zagraniczne Biuro Handlowe w WietnamiePolska Agencja Inwestycji i Handlu otworzyła Zagraniczne Biuro Handlowe w Ho Chi Minh.
Zagranicznym Biurom Handlowym powierzono profesjonalną obsługę polskich przedsiębiorstw zainteresowanych ekspansją na rynkach zagranicznych. Eksperci nowo powstających placówek będą odpowiedzialni za:
|
Targi w Wietnamie 2021Propack Vietnam 2016 Food Drink Pharma
21-23 marca 2017 Ho Chi Minh Food&Hotel Vietnam 2017 25-27 kwietnia 2017 Ho Chi Minh VIETFOOD & BEVERAGE / ProPack 2017 9-12 sierpnia 2017 Ho Chi Minh MTA Vietnam Metalworking Exhibition 11-13 października 2017 Hanoi VIETNAM FOODEXPO AND FOODTECH 15-18 listopada 2017 Ho Chi Minh Mining Vietnam 18-20 kwietnia 2018 Hanoi Electric & Power Vietnam 11-13 września 2018 Ho Chi Minh AUTOMECHANIKA Targi motoryzacyjne Ho Chi Minh Wietnam 25-27.04.2018 VIETFOOD & BEVERAGE/ PROPACK Przemysł spożywczy i opakowania Ho Chi Minh Wietnam 8-11.08.2018 PROPACK Opakowania i maszyny pakujące Hanoi Wietnam 8-11.08.2018 VIETFOOD & BEVERAGE/ PROPACK Prztwórstwo spożywcze, opakowania i maszyny Ho Chi Minh Wietnam 8-11.08.2018 VIETNAM SHEET METAL Targi przemysłowe Hanoi Wietnam 8-10.08.2018 Lista targów w Wietnamie 2018 - Hanoi MSZ.gov.pl |
Eksport do Wietnamu od A do Z
Przydatne linki
Vietnam Economic News:
www.ven.org.vn Vietnam Economic Times: www.vneconomy.vn Vietnam Investment Review: www.vir.com.vn People’s Daily: http://www.nhandan.com.vn/cmlink/nhandan-online Saigon Times: http://english.thesaigontimes.vn/Home/ Viet Nam News: http://vietnamnews.vn/ Vietnam News Agency: http://news.vnanet.vn/webdichvu/en-US/29/Default.aspx Voice of Vietnam: http://english.vov.vn/ HCMC Dept. of Planning & Investment: www.dpi.hochiminhcity.gov.vn Vietnam Industry and Trade Center: http://asemconnectvietnam.gov.vn/ Investment& Trade Promotion Center: http://www.itpc.gov.vn/ Vietnam Business Forum: http://www.vbf.org.vn/ Vietnam Economic Portal: http://www.vnep.org.vn/en-US/Default.html Vietnam Trade Promotion Agency: http://www.vietrade.gov.vn/en/ NARODOWY BANK WIETNAMU www.sbv.gov.vn WIETNAMSKA IZBA PRZEMYSŁOWO-HANDLOWA (VCCI) www.vcci.com.vn |
Informacje rynkowe
Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a WietnamemUmowa o wolnym handlu między Wietnamem a Unią Europejską weszła w życie 1 sierpnia 2020 roku. Bez wątpienia Wietnam odniósł wielki sukces pod względem eksportu towarów w ciągu ostatnich 10 lat, rosnąc z 57,1 miliardów dolarów do 264,1 dolarów wartości eksportu w 2019 roku. To prawie pięciokrotny wzrost i może to być dopiero początek!
Wietnam jest zaangażowany w liczne umowy o wolnym handlu, a największa z nich właśnie wchodzi w życie wraz z EVFTA (Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską i Wietnamem) ratyfikowaną w czerwcu ubiegłego roku przez rząd wietnamski i wchodzącą w życie 1 sierpnia 2020 r. Parlament Europejski i Wietnam ratyfikowały obecnie porozumienie. Termin realizacji rozpoczyna się 1 sierpnia 2020 roku. Co to jest EVFTA (umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Wietnamem)? Ta umowa o wolnym handlu prawie całkowicie znosi wszystkie cła między dwoma blokami (99% z nich). 65% ceł na wywóz z UE do Wietnamu zniknie z chwilą wejścia w życie umowy o wolnym handlu, a pozostała część będzie stopniowo znoszona przez okres do 10 lat. Jeśli chodzi o wietnamski wywóz do UE, 71% ceł zniknie po wejściu w życie, a pozostała część zostanie wycofana w okresie do 7 lat. Jaki ma to wpływ na mnie i moją firmę? Czy moje produkty są objęte niniejszą umową o wolnym handlu? Załóżmy, że już importujesz towary konsumpcyjne (meble, tekstylia lub elektronikę) lub planujesz import z Wietnamu. Zobaczmy, jak możesz skorzystać na tej umowie i jak może ona zachęcić Cię do importowania z Wietnamu. Importerzy, którzy chcą skorzystać z niedawno ratyfikowanego EVFTA, muszą zrozumieć wytyczne dotyczące reguł pochodzenia towarów i przestrzegać ich. Produkty będą korzystać z preferencji taryfowych zgodnie z regułami pochodzenia EVFTA, pod warunkiem że mogą udowodnić, że „pochodzą” z tego miejsca. Produkty uznaje się za pochodzące zgodnie z umową, jeżeli spełniają jeden z poniższych warunków:
Pełne listy produktów importowanych z Wietnamu do UE z taryfą 0% można sprawdzić dzięki liście opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 12 czerwca 2020 roku. Kliknij tutaj, aby przejść do pełnego artykułu. Następnie możesz wyszukać swój produkt za pomocą kodu HS. Jak widać, EVFTA ma już wpływ na dobra konsumpcyjne bez żadnych ograniczeń. Od produktów meblowych po dekoracje domowe, odzież, obuwie i elektroniczne towary konsumpcyjne. Czy dotyczy to tylko taryf? Nie, umowa ta idzie dalej niż jakiekolwiek poprzednie umowy handlowe, których Wietnam jest sygnatariuszem. Na przykład umowa obejmuje również 2 główne aspekty, które będą wspierać stosunki między 2 regionami: 1. Umowa handlowa między UE a Wietnamem zawiera również ważne postanowienia dotyczące ochrony własności intelektualnej, praw pracowniczych i zrównoważonego rozwoju. Umowa o wolnym handlu zawiera zobowiązania do wdrożenia podstawowych norm Międzynarodowej Organizacji Pracy i konwencji ONZ dotyczących na przykład walki ze zmianami klimatu lub ochrony różnorodności biologicznej. 2. Uzupełnieniem umowy jest również EVIPA (Wietnamska Umowa o Ochronie Inwestycji), również wymaga dalszej ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie UE (ale teraz powinna to być kwestia miesięcy). EVIPA obejmuje ochronę inwestycji zakazującą dyskryminacyjnego traktowania i wywłaszczenia bez odszkodowania. EVIPA wprowadzi nowy mechanizm rozstrzygania sporów między inwestorem a państwem, który zastąpi te mechanizmy w ramach istniejących dwustronnych umów inwestycyjnych (BIT) między Wietnamem a poszczególnymi państwami członkowskimi UE. O V-Trust Inspection Service V-Trust Inspection Service jest niezależną zewnętrzną firmą inspekcyjną założoną w 2006 roku z siecią kontroli dźwięku obejmującą Chiny, Wietnam, Kambodżę, Malezję, Indie i Bangladesz. Ponad 310 naszych pełnoetatowych inspektorów jest dobrze wyszkolonych, rzetelnych i doświadczonych w inspekcjach szerokiej gamy produktów. W 2019 roku z usług kontrolnych V-Trust skorzystało ponad 3100 importerów i kupców na całym świecie, a miesięcznie przeprowadzaliśmy ponad 6200 inspekcji. Podobnie jak w innych krajach, w których działa V-Trust, wszyscy nasi inspektorzy V-Trust w Wietnamie są wyłącznie naszymi pełnoetatowymi inspektorami, są przez nas zatrudniani, przeszkoleni przez nas i pracują tylko dla nas. V-Trust ma również lokalne biuro z siedzibą w mieście Ho-Chi-Minh, które z przyjemnością wita Cię na spotkaniu! Źródło: blog.v-trust.com Więcej informacji na temat umowy EU-Wietnam:
Polskie drzwi zdobywają Wietnam
Porta KMI Poland, największy producent drzwi w Europie Środkowo-Wschodniej, rozwija eksport do Wietnamu. Tylko po trzech kwartałach 2017 r. Porta zwiększyła sprzedaż na ten rynek o 450% r/r. Firma szacuje, że za cały obecny rok dynamika eksportu do Wietnamu wzrośnie jeszcze bardziej. Polski producent, który od ubiegłego roku ma salon pokazowy w Hanoi, planuje otwarcie dwóch następnych – kolejnego w stolicy kraju oraz salonu w Ho Chi Minh, dawnym Sajgonie. W Wietnamie drzwi ze znakiem Porta są zamawiane przede wszystkim przez deweloperów budujących kompleksy mieszkaniowe i biurowe. Z polskich fabryk trafiają tam drzwi wewnątrzlokalowe oraz przeciwpożarowe. Przykładem jednej z takich inwestycji jest Nam Cuong HH1 Cotencons – kompleks dwóch 25-kondygnacyjnych budynków w Hanoi, gdzie zostanie zamontowanych 2300 drzwi Porta VECTOR Premium. Producent kieruje też swoją ofertę do hoteli i firm inwestycyjnych planujących obiekty użyteczności publicznej. - Wietnam to atrakcyjny i perspektywiczny dla nas rynek. Gospodarka tego kraju rośnie bardzo szybko, znacznie przekraczając dynamikę unijnego PKB. Dobra koniunktura dotyczy także branży inwestycyjno-budowlanej, z czego właśnie korzystamy. Europejskie produkty, mimo że droższe od dostępnych na miejscu azjatyckich wyrobów, są doceniane za wysoką jakość. Nie bez znaczenia jest też to, że wyposażenie importowane z Europy, w tym produkty ze znakiem „Made in Poland”, cieszą się estymą i podnoszą prestiż inwestycji. Biorąc wszystko to pod uwagę chcemy coraz bardziej promować markę Porta Drzwi w tym kraju i dlatego planujemy otworzyć w Wietnamie dwa kolejne salony firmowe – zapowiada Łukasz Luto, wiceprezes i dyrektor zarządzający Porta KMI Poland. Porta to wiodący producent drzwi w środkowo-wschodniej Europie. W 2016 r. osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 365 mln zł, z czego ponad 75 mln zł stanowiły wpływy z eksportu. Firma jest obecna eksportowo w ponad 20 krajach. Swoje produkty wysyła m.in. do Czech, Bułgarii, na Słowację, Węgry, a także na rynki Europy Zachodniej. Porta KMI Poland, oprócz czterech fabryk w Polsce, posiada także zakład produkcyjny w Rumunii. Źrodło: Newseria.pl Azjatyckie szlaki handlowe będą zyskiwały na znaczeniu. Za 15 lat będą odpowiadać za połowę światowej wymiany handlowej
Potencjał handlowy gospodarek regionu Azji i Pacyfiku (APAC) stale rośnie. Do 2030 roku tamtejsze szlaki handlowe będą odpowiadać za 50 proc. globalnej wymiany handlowej – ocenia międzynarodowa firma logistyczna DHL Express. Rynki te zmieniają swoją strukturę i zwiększają import. To szansa dla polskich eksporterów. – Potencjał rynków azjatyckich jest ogromny. W tej chwili zmieniają one trochę swoją strukturę, stają się rynkami importu, więc mamy szanse na nich zaistnieć, bo jest na nich popyt na produkty wysokoinnowacyjne i wysokomarkowe. Część polskich produktów jest już za takie uważana – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express w Polsce. – Przyrost naszego eksportu do Chin w I połowie tego roku jest dwucyfrowy i to grubo powyżej 50 proc. W ocenie Tomasza Burasia potencjał handlowy krajów azjatyckich jest bardzo duży, lecz wyzwanie wciąż pozostaje choćby sposób dotarcia z ofertą na odległy rynek czy zapanowanie nad ryzykiem, np. walutowym. Jak podkreśla, klienci DHL Express zwracają uwagę na różnice między prowadzeniem biznesu w granicach Unii Europejskiej a współpracą z kontrahentami ze wschodniej czy południowej Azji. Z ich doświadczeń wynika, że najtrudniejszym etapem we współpracy z odległymi rynkami jest rozpoczęcie takiej działalności ze względu np. na szereg formalności, których w UE nie ma. – Natomiast już po nawiązaniu kontaktu handlowego dużo łatwiej jest utrzymać tę współpracę w krajach azjatyckich, bo tam zaufanie odgrywa duże znaczenie. Z kolei na rynkach europejskich konkurencja jest dużo większa. Ci klienci, którzy rozpoczęli eksport na rynki azjatyckie, pozostają na nich przez długi czas i ten biznes rośnie – przyznaje Buraś. Ekspansję polskich firm na dalekich azjatyckich rynkach ułatwia internet. Po pierwsze, umożliwia poznanie specyfiki rynku i nawiązanie kontaktów z potencjalnymi klientami, a po drugie, staje się miejscem sprzedaży. – Trochę trudniej jest z przewiezieniem takiej przesyłki. Trzeba pamiętać o tym, że takiego przedsiębiorcę czeka po pierwsze formalność eksportowa, a potem formalność importowa w kraju docelowym plus wszelka dokumentacja – zaznacza szef DHL Express w Polsce. Zwraca uwagę na to, że przy tego typu działalności kwestie kosztów samej przesyłki schodzą na dalszy plan. Ponadto rynek azjatycki jest bardzo duży, dlatego ceny będą się różnić w zależności od poszczególnych regionów, a poza tym będą na nie wpływać także inne czynniki. – Tu trzeba zwrócić uwagę na to, jaka jest zawartość oraz waga nadawanych przesyłek, na to, jaka jest struktura eksportu, i negocjować warunki z firmami logistycznymi – mówi Tomasz Buraś. – Na pewno koszt wysłania takiej przesyłki nie będzie wyższy niż koszt w przypadku identycznych przesyłek sprowadzanych z Azji. Ważne są także koszty pozaprzesyłkowe. – Dla naszego klienta, który sprzedaje produkt innowacyjny w Japonii, ważne jest to, jakie cło za ten produkt zapłaci jego odbiorca. Te wszystkie elementy warto wziąć pod uwagę, kalkulując koszty, nie zaś tylko sam koszt przesyłki. My w tym możemy pomóc. Znając konkretną strukturę i zawartość produktową, jesteśmy w stanie oszacować takie koszty – mówi Tomasz Buraś. Z analizy DHL Express wynika, że kluczowe dla wzrostu potencjału handlowego regionu Azji i Pacyfiku są pojawiające się nowe centra produkcyjne, rosnąca konsumpcja oraz dynamiczny wzrost handlu elektronicznego. Chiny pozostają niekwestionowanym centrum produkcyjnym mimo rosnącej popularności sąsiednich rynków wschodzących, jak Indie czy Wietnam. W najszybciej rosnącej „azjatyckiej szóstce” są – poza wymienioną trójką – również Tajlandia, Indonezja i Malezja. Źródło: Newseria.pl Rośnie polski eksport do Wietnamu i Malezji
Kraje Azji Południowo-Wschodniej mogą być obiecującymi kierunkami eksportu dla polskich przedsiębiorców. Malezja czy Wietnam to gospodarki, które szybko się rozwijają, a ich strategie gospodarcze nastawione są na modernizację i otwieranie się na zagranicznych kontrahentów. Przykładowo wzrost PKB Malezji w roku 2014 wyniósł 6 proc., a na rok 2015 prognozowano 4,7 proc. Więcej: https://www.bzwbk.pl |
Wybrane informacje prasowe
BZ WBK: Wietnam to szansa dla polskich firm np. mleczarskich, mięsnych, ale i sporo wyzwań - PortalSpozywczy.pl PAIH w Wietnamie: polski sektor spożywczy ma duży potencjał, by zawojować ten chłonny rynek - PortalSpozywczy.pl FM LOGISTIC TWORZY BAZĘ W WIETNAMIE I WZMACNIA SWOJĄ POZYCJĘ W AZJI
FM Logistic tworzy pierwszą bazę w Wietnamie. Wspiera w ten sposób swojego wieloletniego klienta – firmę Auchan Retail. I potwierdza swoją politykę rozwoju w krajach azjatyckich, zgodnie z przyjętą i realizowaną przez firmę strategią o nazwie „Ambition 2022”. To nowe przedsięwzięcie wpisuje się w strategię długoterminowych inwestycji na rynkach wschodzących, po wejściu w 2004 r. na rynek chiński, a w latach 2013 i 2016 na rynki w Brazylii i Indiach. Ekspansja geograficzna dla wsparcia międzynarodowego rozwoju grupy Auchan Retail Wspierając ambitny plan rozwoju klienta w Wietnamie, FM Logistic uruchomiła w Bắc Ninh, 20 km od Hanoi, centrum logistyczne o powierzchni 5000 m², w którym można składować towary w trzech strefach temperaturowych. Centrum będzie obsługiwało wszystkie sklepy Auchan: hipermarkety, supermarkety i sklepy osiedlowe w północnej części kraju. Jednocześnie lokalne ekipy przygotowują się do uruchomienia nowego centrum w Ho Chi Minh, którego otwarcie zaplanowano na 2018 rok. „Stworzenie nowoczesnego systemu logistycznego umożliwi nam szybszy dostęp do produktów w naszych sklepach i zagwarantuje wysoką jakość zimnego łańcucha dostaw” – powiedział Christian Autié, dyrektor ds. efektywności Auchan Retail w Wietnamie. Długoterminowy plan rozwoju w Wietnamie „Zgodnie ze strategią grupy, naszym celem jest uzyskanie do 2020 roku pozycji jednego z wiodących dostawców logistycznych na rynku wietnamskim i opracowanie wspólnych rozwiązań, tworząc wartość dodaną dla naszych klientów” – wyjaśnia Stéphane Descarpentries, dyrektor operacyjny FM Logistic na Azję. Wietnam ma ponad 90 milionów mieszkańców i jeden z najsilniejszych wskaźników wzrostu gospodarczego w Azji Południowo-Wschodniej. Urbanizacja, rozwój handlu detalicznego i e-commerce przyspieszy profesjonalne funkcjonowanie sektora logistyki. Zgodnie ze strategią podążania za zmianami rynkowymi i wykorzystania potencjału wzrostu, FM Logistic postawiło sobie za cel wejście na rynek i zbudowanie z wyprzedzeniem podstaw „modelu FM”: multi-klienckich centrów dystrybucji „klasy A”, które współdzielą infrastrukturę i zasoby dla zapewnienia elastycznych i bezpiecznych rozwiązań na wietnamskim rynku. Ta pierwsza struktura oparta na standardach FM ma powstać w Hanoi w 2019 roku. Będzie ona dysponować powierzchnią magazynową do 50 000 m². Informacje dodatkowe: O FM Logistic w Polsce FM Logistic Polska to oddział międzynarodowego organizatora rozwiązań logistycznych. Swoją działalność w Polsce firma rozpoczęła w 1995 roku. FM Logistic Polska posiada 9 centrów logistycznych i zatrudnia blisko 3 tysiące pracowników, dysponuje łącznie ponad 550 tys. m2 powierzchni magazynowej oraz flotą ok. 2 tysięcy pojazdów. O FM Logistic na świecie W ciągu 50 lat, firma FM Logistic stała się jednym z międzynarodowych lideróww dziedzinie magazynowania, transportu i pakowania. Jako niezależna i rodzinna grupa, jest uznawana za eksperta w obsłudze logistycznej klientów z sektora dóbr konsumpcyjnych, środków czystości i kosmetyków, artykułów przemysłowych oraz produktów ochrony zdrowia. FM Logistic jest obecne na 3 kontynentach i w 5 strefach biznesowych (Europa Zachodnia, Europa Środkowa, Europa Wschodnia, Azja i Ameryka Łacińska). Obecnie operator zatrudnia prawie 24 000 pracowników i osiąga przekraczające miliard euro przychody (z czego 63% jest realizowane w skali międzynarodowej). Grupa jest pionierem w zakresie przyszłościowych, skutecznych rozwiązań optymalizujących łańcuchy dostaw, autorem koncepcji, takich jak pooling (wspólne zarządzanie zasobami transportowymi i logistycznymi) i Collaborative Routing Centre (łączenie przepływu towarów wielu klientów i dostawców). We współpracy z producentami firma opracowała również innowacyjne rozwiązania wykorzystywane w magazynach jutra, takie jak: AGV, drony, roboty, wykorzystanie Big Data etc. FM Logistic także aktywnie wspiera także start-upy, powstałe w duchu tzw. gospodarki współdzielenia, które mogą mieć wkład w rozwój dziedzin takich jak magazynowanie i transport. Mając na względzie nowe wzorce konsumpcyjne, firma FM Logistic stworzyła i wdrożyła projekt CityLogin, przyjazne dla środowiska rozwiązanie dla tzw. ostatniej mili dla dostaw w Rzymie, Madrycie i Paryżu, Moskwie i Warszawie. Źródło: Newseria.pl Kampania przeciw łapówkarzom poprawia nastroje biznesu w Wietnamie
W wyniku kampanii antykorupcyjnej w Wietnamie wyroki wieloletniego więzienia dostało wielu liczących się polityków i biznesmenów. Stanowcze kroki władzy zostały dobrze przyjęte przez firmy i inwestorów. Analitycy Economist Intelligence Unit ostrzegają jednak, że wiążą się z nimi także pewne zagrożenia. Więcej: ObserwatorFinansowy.pl Azja szansą dla polskiego eksportu
Polski eksport szuka nowych kierunków. Jednym z najbardziej perspektywicznych ma być Azja Południowo-Wschodnia. Kluczowym jest co prawda ogromny rynek Chin, ale także inne kraje regionu mogą stać się miejscem ekspansji polskich producentów. Zwłaszcza, że eksport w tę stronę może być mocno zróżnicowany. Szanse na wzrost sprzedaży w Azji Południowo-Wschodniej ma zwłaszcza polska żywność. Według FAO, do roku 2020 roku liczba mieszkańców tego regionu zwiększy się o 4 proc. do 2,13 miliarda. Co prawda, tempo wzrostu gospodarczego spowalnia, ale w krajach ASEAN nadal ma się utrzymać na poziomie przekraczającym 5 proc. rocznie. Według prognoz Banku Światowego, najszybciej rozwijać będą się Filipiny (o około 6,5 proc. rocznie) i Wietnam (o około 6,3 proc.), ale także Indonezja (o ponad 5 proc.). - Rosnąca zamożność społeczeństw jest podstawowym czynnikiem warunkującym szybki wzrost popytu na artykuły pochodzenia zwierzęcego. Polska spełnia wysokie unijne normy jakościowe i jednocześnie jest konkurencyjna cenowo, co ma duże znaczenie w krajach rozwijających się - podkreśla Paweł Stamburski, dyrektor Departamentu Agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK. Więcej: https://www.bzwbk.pl |