Zielona herbata
Zielona herbata to napój przyrządzany wyłącznie z liści herbaty chińskiej (Camellia sinensis), które poddane zostały w czasie przetwarzania jedynie minimalnej oksydacji. Zielona herbata pochodzi z Chin, skąd rozpowszechniła się na inne kraje Azji, od Japonii po Bliski Wschód.
Współcześnie zielona herbata rozprzestrzenia się na Zachodzie, gdzie wciąż najpopularniejszym rodzajem tego napoju jest herbata czarna. W krajach, gdzie uprawia się herbatę, wytwarza się wiele rodzajów zielonej herbaty. Różnią się od siebie z uwagi na specyficzne warunki uprawy, sposób przetwarzania i porę zbiorów.
W kilku ostatnich dziesięcioleciach zielona herbata przechodziła wiele testów medycznych, których celem było ustalenie, czy rzeczywiście, jak się powszechnie sądzi, ma ona właściwości zdrowotne, a szczególnie przypisywany jej wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca oraz na niektóre odmiany nowotworów. Sądzi się także, że spożywanie zielonej herbaty pomaga w kontrolowaniu wagi ciała.
Chińskie zielone herbaty
Prowincja Zhejiang jest to obszar w którym zbiera się najsłynniejszą z zielonych herbat, herbatę Xi Hu Longjing, a także inne herbaty zielone o wysokiej jakości.
Japońskie zielone herbaty
Zielona herbata (ryokucha) jest powszechna w Japonii i dlatego zwana jest tam po prostu herbatą, a nawet japońską herbatą, choć po raz pierwszy była używana w Chinach w czasie dynastii Song. Do Japonii została sprowadzona przez japońskiego buddyjskiego mnicha Myōan Eisai (tego samego, który sprowadził do Japonii buddaistyczną szkołę Zen-Rinzai). Najlepsza japońska herbata pochodzi z regionów Yame i Uji. 40% japońskich liści zielonej herbaty pochodzi z prefektury Shizuoka.
Współcześnie zielona herbata rozprzestrzenia się na Zachodzie, gdzie wciąż najpopularniejszym rodzajem tego napoju jest herbata czarna. W krajach, gdzie uprawia się herbatę, wytwarza się wiele rodzajów zielonej herbaty. Różnią się od siebie z uwagi na specyficzne warunki uprawy, sposób przetwarzania i porę zbiorów.
W kilku ostatnich dziesięcioleciach zielona herbata przechodziła wiele testów medycznych, których celem było ustalenie, czy rzeczywiście, jak się powszechnie sądzi, ma ona właściwości zdrowotne, a szczególnie przypisywany jej wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca oraz na niektóre odmiany nowotworów. Sądzi się także, że spożywanie zielonej herbaty pomaga w kontrolowaniu wagi ciała.
Chińskie zielone herbaty
Prowincja Zhejiang jest to obszar w którym zbiera się najsłynniejszą z zielonych herbat, herbatę Xi Hu Longjing, a także inne herbaty zielone o wysokiej jakości.
- herbata Longjing (smocza studnia)
- herbata Hui Ming – nazwana od świątyni z prowincji Zhejiang
- herbata Long Ding (smocza góra)
- herbata Hua Ding – pochodzi z powiatu Tiantai, nazwana od szczytu w paśmie górskim
- herbata Qing Ding – popularna herbata zwana również zhucha, pochodzi z prowincji Zhejiang, ale obecnie uprawia się ją również w innych prowincjach Chin
- Prowincja Jiangsu
- herbata Bi Luo Chun (wiosenna, zielona spirala)
- herbata Rain Flower – uprawiana w Nankinie
- herbata Shui Xi Cui Bo
- Prowincja Hubei
- herbata Yu Lu
- Prowincja Henan
- Chińska zielona herbata Mao Jian
- herbata Mao Jian (zielony koniuszek)
- Prowincja Jiangxi
- herbata Chun Mee (drogocenne rzęsy) – obecnie uprawiana jest też w innych prowincjach
- herbata Gou Gu Nao – dobrze znana w Chinach, otrzymała wiele międzynarodowych nagród[potrzebny przypis]
- herbata Yun Wu (chmura i mgła)
- Prowincja Anhui
- herbata Da Fang (wielki plac)– uprawiana w górach Huang Shan
- herbata Huang Shan Maofeng – pochodzi z gór Huang Shan
- herbata Lu’an Guapian (znana też jako nasiono melona)
- herbata Hou Kui (małpia herbata)
- herbata Tun Lu – uprawiana w Tunxi
- herbata Huo Qing (znana jako płomienna zieleń)
- herbata Hyson – średniej jakości, wcześnie zbierana, występująca w wielu prowincjach Chin
Japońskie zielone herbaty
Zielona herbata (ryokucha) jest powszechna w Japonii i dlatego zwana jest tam po prostu herbatą, a nawet japońską herbatą, choć po raz pierwszy była używana w Chinach w czasie dynastii Song. Do Japonii została sprowadzona przez japońskiego buddyjskiego mnicha Myōan Eisai (tego samego, który sprowadził do Japonii buddaistyczną szkołę Zen-Rinzai). Najlepsza japońska herbata pochodzi z regionów Yame i Uji. 40% japońskich liści zielonej herbaty pochodzi z prefektury Shizuoka.
- Bancha (zwykła herbata)
- Bancha pochodzi z 4. lub 5. zbioru herbaty między latem a zimą. Aki bancha (jesienna bancha) nie jest robiona z całych liści, ale jedynie z przycinanych, niepotrzebnych gałązek owocu herbaty.
- Genmaicha (herbata brązowo-ryżowa)
- Bancha (czasami Sencha) i przyprawa prażony genmai (ryż brązowy). Często jest mieszana z odmianą matcha, aby uzyskać lepszy kolor.
- Gyokuro (jadeitowy napar)
- Najlepszej jakości japońska herbata uprawiana w specjalny sposób. Nazwa gyokuro pochodzi od bladego koloru herbacianego naparu. Liście na 21 dni przed zbiorem są zacieniane, co skutkuje zwiększeniem produkcji chlorofilu przez krzew, a to – przyciemnieniem liści i zmianą smaku naparu. Gyokuro ma wysoką zawartość kofeiny[2], ale znacząca zawartość w niej L-teaniny spowalnia proces asymilacji kofeiny w organizmie, tak że wchłaniana jest jedynie jej niewielka dawka.
- Hōjicha (prażona herbata)
- Kukicha prażona nad węglem drzewnym.
- Kabusecha (nakryta herbata)
- Herbata sencha, której liście przed zbiorem rosły w cieniu, choć jedynie 14 dni, a nie 21 jak gyokuro. Ma bardziej delikatny smak niż sencha.
- Kamairicha (herbata prażona z patelni)
- Herbata prażona na patelni, która nie przechodzi tradycyjnego w Japonii procesu naparowywania i nie ma charakterystycznego dla większości japońskich herbat gorzkiego smaku.
- Kukicha (herbata z łodygi)
- Herbata produkowana z łodyżek krzewu herbacianego
- Karigane
- Herbata będąca mieszanką sencha i gyokuro.
- Matcha (sproszkowana herbata)
- Zbierana i uprawiana w podobny sposób jak gyokuro. Używana w japońskiej ceremonii picia herbaty. Matcha to także popularny smak lodów oraz innych słodyczy w Japonii.
- Mecha (herbata pąków i końcówek)
- Herbata pochodzi z wczesnych zbiorów pąków i końcówek liści herbaty. Zbierana wiosną jako zwinięte liście, które w rankingu jakości herbaty sytuują się pomiędzy gyokuro i sencha.
- Mugicha (prażona herbata jęczmienna)
- Spożywana w Japonii głównie latem jako napój chłodzący.
- Sencha (gotowana herbata)
- Pierwszy i drugi zbiór liści herbaty, które w czasie wzrostu są poddane promieniom słonecznym.
- Tamaryokucha
- Herbata, która ma pikantny smak przypominający jagody oraz długi posmak migdałów. Ma także głęboki aromat z nutą cytrusów, jagód i trawy.
Japońska ceremonia picia herbaty
Chanoyu (jap. 茶の湯 cha-no-yu ; dosł.: „wrzątek na herbatę”) – japońska ceremonia parzenia sproszkowanej, zielonej herbaty (matcha). Inaczej: sztuka ceremonialnego przyrządzania herbaty[1]. Ceremonia ma podniosły, uroczysty charakter.
Częściowo synonimicznie używa się również słów: chadō lub (pierwotnie) sadō (jap. 茶道), co tłumaczy się jako „droga herbaty”[2], podobnie jak w słowach: kendō („droga miecza” czyli sztuka posługiwania się mieczem), kadō („droga kwiatów”, to inna nazwa ikebany, sztuki układania kwiatów), czy shodō ("droga pisma”, czyli sztuka kaligrafii).
Zasady Chado
WPROWADZENIE Ponieważ zasady chado obowiązują zarówno gospodarza, jak i gości, niniejsze uwagi zostały przygotowane tak, abyś znał kodeks postępowania, który jest tradycyjnie zatrudniony. Są one dostarczane z nadzieją, że Ci to umożliwią aby w pełni cieszyć się wieczorem, i zostanie powtórzone przez gospodarza w we właściwym czasie.....więc nie ma powodu do obaw, pod warunkiem, że gość działa w ducha harmonii i wzajemnego szacunku, uważany jest za honorowy gość.
WSTĘPOWANIE Zanim zapukasz do drzwi, zwróć uwagę, czy woda została spryskana, czy pojemnik z wodą umieszczony na werandzie. Jeśli nie, poczekaj. Jeśli tak, proszę pukaj, a zostaniesz przywitany. Najlepiej przyjść o 19:30, piętnaście minut przed rozpoczęciem ceremonii. Proszę zdjąć buty i wyjść je w holu. Wszystko, co nie jest wymagane podczas ceremonii (czapki, płaszcze) itp.) należy pozostawić w pokoju na końcu korytarza. Ten pokój również służy jako palarnia w przerwie. Poproszony o wejście do „Dojo”, które z tej okazji służy jako herbaciarnia, proszę ukłonić się (ukłon na stojąco) w kierunku tokonomy (wnęka zawierająca ozdoby). Zobaczysz „safu” umieszczone w całym pokoju, a na każdym z nich będzie koperta, w której naczynia przyniesione przez Ciebie w „zenrei” i wymagane do ceremonii, zostały umieszczone. Twoje imię zostanie zapisane koperta. Proszę ukłonić się przed safu, wyjąć kopertę i trzymając ją, usiądź w dół, klęcząc z nogami po obu stronach safu. Jeśli nie wymagasz safu, podnieś go i połóż przed sobą (zostanie wtedy usunięty). Miejsce kopertę na podłodze po lewej stronie. Proszę milczeć.
KŁANIĄ SIĘ W SIEDZĄC Gdy już usiądziesz, wszystkie ukłony są wykonywane z tej pozycji. Kiedy się zbliżysz, rozmawiany lub podawany do jedzenia lub picia przez głównego gościa lub gospodarza, lub kiedy zwracając się do jednego z nich, należy ukłonić się „shinrai” (ręce jak w „zarai”, ale plecy i głowa pochylone nieco mniej), a gdy zwracasz się lub odpowiadasz na innemu gościowi należy użyć łuku „sorai” (czubki palców dotykają tylko podłogi, a plecy i głowa są pochylone ułamkowo).
KORZYSTANIE Z NACZYŃ Przywiezione na uroczystość przedmioty są używane w następujący sposób: Jedna bawełniana szmatka służy do wycierania miski lub krawędzi miski, gdy masz Użyj tego. Jedwabna szmatka służy do klepania wokół ust między napojami lub daniami. Druga bawełniana ściereczka (lub papierowa serwetka) służy jako podkładka pod miskę którego używasz, i jako izolację. Krótki szpikulec służy do zbierania suchych i wilgotnych bakalii. Dłuższy szpikulec służy do zbierania małych przysmaków.
POSIŁEK KAISEKI Ze względu na zróżnicowane gusta gości, aby nie urazić każdy, przygotowany na tę okazję posiłek Kaiseki został nieco urozmaicony z tradycyjnej taryfy. Proszę pozwolić głównym gościom, którzy służyli za każdym razem, aby zacząć przed wami. Zaczynamy od wypicia miski gorącej wody w celu oczyszczenia podniebienia. Kiedy skończyłeś, wytrzyj miskę i umieść ją po swojej prawej stronie, a następnie osusz usta. Kiedy wszyscy goście skończą, możesz porozmawiać. Rozmowa podczas ceremonii zwykle chodzi o posiłek, okazję, naczynia lub dekoracje. Pytania w tych sprawach są mile widziane przez gospodarza, ale Należy unikać „plotek”, ponieważ jest to uważane za obrazę okazji. Właściwy posiłek zaczyna się miską zupy miso z „oceanem i górą” garnirunek. (Pijesz bezpośrednio z miski, najpierw przekręcając ją dwa razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara kierunek, za każdym razem dziewięćdziesiąt stopni). Ta zupa i jej przybranie są całkowicie wegańskie. Do zupy otrzymasz również dmuchane ciasto ryżowe. Ty powinien trzymać go płasko na dłoni, trzymając otwartą serwetkę pod spodem z drugiej strony, aby złapać wszelkie kawałki, które mogą uciec. Polewa jest wszystkim jadalne i ponownie jest wegańską formą żywności morskiej i górskiej, zaprojektowanej do uzupełnij dekorację zupy. Odkładając miskę na zupę w celu zjedzenia ciasta ryżowego, miska powinna być umieszczony na podłodze po prawej stronie. Kiedy skończysz, jako sygnał proszę postawić miskę na podłodze przed sobą. Kiedy wszyscy skończą, to zostanie zebrane. Następnie przedstawiamy specjalnie przygotowane walizki vol au vont zawierające owoce morza. Dla tych gości, którzy nie jedzą skorupiaków, krakersy ryżowe z soją zostanie zaprezentowany spread. To dla tych cząber są dłuższe szaszłyki używany. Kiedy skończysz, umieść dłuższy szpikulec przed sobą. Kiedy wszyscy skończą swoje przysmaki, długie szaszłyki i półmiski itp. zostanie usunięty, po czym należy zachować ciszę podczas wstawiania czajnika na herbatę. Ciepłe saki jest następnie nalewane przez gospodarza dla każdego gościa (woda będzie nalewane dla tych gości, którzy nie piją alkoholu), za pomocą miseczek pierwotnie używany do gorącej wody. Kiedy wszyscy zostali obsłużeni, na sygnał od gospodarza wszyscy unoszą miskę i po obróceniu jej o półokręgu w dwie ćwierć obrotu (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), pije zgodnie, popijając tylko jeden mały łyk, potem stawiając miskę na podłodze po lewej stronie. Małe słodycze oferowane są również w tym razem jedna to kostka galaretki z czerwonej fasoli, a druga kulka marcepanowa z glace cherry polewa, na zielonym marcepanowym podłożu. Tradycyjnie brać tylko jedna z kostek, ale można wziąć dwa cukierki glace cherry toped, każdy nabijane krótszym szpikulcem i umieszczane na serwetce. Kiedy główny gość (gości) wznowią jedzenie i picie, może rozpocząć się rozmowa ponownie; je się słodycze, a sake pije. Kiedy skończysz Ze względu na to, brzeg kubka należy przetrzeć przed położeniem go przed sobą.
PRZERWA Następuje krótka przerwa (piętnaście minut). W tym okresie ci, którzy… chcąc palić, należy wycofać się do zewnętrznego pokoju. Tradycyjnie tym razem jest służy do przeglądania i komentowania dekoracji w pokoju, zawartości tokonoma, ekrany, naczynia, artefakty itp. Uderza się w gong lub dzwonek nadszedł czas, aby kontynuować picie herbaty. Goście posiadający prezent do wręczenia, albo „pokazać prawdziwą twarz”, albo zaznaczyć tę okazję, powinien je wprowadzić w dojo na tym etapie postępowania i umieść je za safu przed siedzenie, bo to początek ostatniego i najważniejszego etapu Ceremonia.
PRZYJMOWANIE HERBATY Gęstą (mocną) herbatę pije się bez ogólnej rozmowy, chociaż uprzejmie komentarze lub uprzejmości są często wymieniane po cichu między gośćmi a gospodarza lub między głównym gościem (gośćmi) a innymi osobami. Kiedy wszyscy goście zajmą swoje miejsca, gospodarz zaczyna przygotowywać gęsta herbata. Używając chochli, nalewa trochę gorącej wody do ceremonii miskę, wylewa i wyciera miskę specjalną ściereczką. Jest to znane jako „oczyszczanie miski”. Następnie wsypuje do miski trochę sproszkowanej herbaty, układając ją w mały kopiec w centrum. Powtarza się to tyle razy, ile jest to wymagane, zgodnie z liczba obecnych gości. Gorąca woda jest następnie nalewana na herbatę, która jest następnie zagniatane na pastę za pomocą trzepaczki. Następnie dodaje się więcej wody do miski zawiera odpowiednią ilość płynu. Naczynia są następnie wycierane, a miskę przesuwa się po podłodze do gość główny, który (po ukłonie) podnosi go, kłania się z nim w dłoniach (a należy użyć czystej ściereczki / podkładki) i przeprasza innych gości (za pijąc herbatę przed nimi). Następnie odwraca miskę, jak poprzednio, i łyki z niego. Krawędź miski jest następnie wycierana, obracana i przekazywana do następny gość, który ją odwróci, popija herbatę, wyciera ją i podaje dalej, aż wszystko goście z niego pili. Tradycyjnie każdy gość wypija trzy i pół łyka gęstej herbaty, ale tam na ceremonii parzenia herbaty jest zwykle tylko trzech gości, a maksymalnie pięciu. Od jesteśmy zaszczyceni faktem, że tego wieczoru mamy tak wielu gości i chcemy wykorzystać to, co najlepsze specjalną miskę ceremonialną, przed podaniem należy wypić tylko jeden łyk miska do następnego gościa. Ostatni gość, który wypił, zwraca miskę gospodarzowi, kłaniając się przy tym. Rozmowa może zostać wznowiona. Następnie oferowane są suche słodycze, a do trzech z nich można wziąć, umieszczając je na jedwabnej serwetce po lewej stronie, w oczekiwaniu na porcję cienkiej (słabej) herbaty. Te słodycze są wegetariańskie, ale nie wegańskie. Małe miseczki do herbaty zostaną do tego czasu wyjęte i umyte i będą w posiadaniu gospodarza. Tradycyjnie używa się jednej małej miski, to napełnione, herbata wypita przez pierwszego gościa, a miska oczyszczona i uzupełniony dla następnego gościa... itd. Byłoby to jednak niewykonalne w przypadku tak wielu gości, którzy są obecni przy tej okazji. Z tego powodu miska cienka herbatę przygotujemy dla każdego gościa we własnej misce. Kiedy Twoja miska zostanie zsunięta, weź ją w prawą rękę i połóż lewa ręka (z podkładką) pod nią. Kiedy główni goście zaczynają, herbatę należy wypić, a suche słodycze zjeść. Kiedy skończysz, proszę odłóż małą miskę. Oznacza to zakończenie picia herbaty.
PREZENTOWANIE PREZENTÓW Jeśli gospodarz ma prezent do wręczenia gościowi, jest on wręczany teraz. Podobnie, jeśli goście mają wymieniać lub wręczać prezenty, jest to część ceremonia, kiedy to powinno nastąpić. Jeśli ma prezent do podarowania, gospodarz się kłania wobec gościa, dla którego jest przeznaczony, kto powinien wtedy wstać i zbliżyć się do gospodarz, ponownie siedzący w pozycji klęczącej. Prezent jest następnie wręczany. Gdy gospodarz wręczy swój prezent (prezenty), goście powinni wręczyć swój prezent każdemu inne, jeśli taka jest ich intencja, ale to prezenter wstaje i idzie do potencjalny odbiorca, zabierając ze sobą prezent. Jeśli prezent ma być składany gospodarzowi, pozostaje do czasu, gdy goście wymienią się między sobą prezentami, jeśli taka jest ich intencja, ponieważ otrzymanie prezentów przez gospodarza oznacza koniec ceremonii.
CZADO „Droga herbaty” ma być mikrokosmosem życia. Z tego powodu jest funkcja gospodarza próbująca symbolizować określony aspekt życia poprzez jedzenie i picie zapewnione podczas ceremonii. Z tej okazji intencją było zapewnienie każdego z pięciu smaków, a mianowicie gorzkiego, słodkiego, kwaśny, pikantny i słony. Ceremonia „Chado”, na którą łaskawie zgodziłeś się wziąć udział tego wieczoru jest wykonywana w sposób znany jako „Wabi Cha”, co oznacza „herbatę prostą” smaku” i jest prowadzona zgodnie z zasadami Ch'an Tao Chia. ten rodzaj ceremonii Chado, z którą jest zgodny, jest znany jako „Kaiseki” lub „ciepła kamień'. Ten rodzaj ceremonii został nazwany na cześć praktyki wczesnych taoistów i Zenji, który często będąc głodny wracając na noc na spoczynek, zabierał ze sobą do łóżka, ciepły kamień owinięty w materiał, którego używano w bardzo podobny sposób jako termofor, aby ulżyć napadom głodu. Posiłek dostarczony w dzisiejsza ceremonia ma na celu spełnienie tej funkcji odciążenia uczucie głodu. Filozofią chado jest wzbudzanie wzajemnego szacunku, harmonii i spokoju. Mamy nadzieję, że dzisiejsza ceremonia będzie w jakiś sposób sprzyjać ta filozofia.
OKAZJA Uroczystość dzisiejszego wieczoru odbywa się w pięćdziesiąte drugie urodziny Shih-tien Roshi, który jest twoim gospodarzem i został zaaranżowany w celu uczczenia oficjalne otwarcie Centrum Studiów i Praktyk Ch'an Tao Chia, inaczej znany jako „Shih-Tien Gakkai” (Szkoła „Kamienista ziemia”). To jest dlatego miał być szczęśliwą i formalną okazją. Tradycyjnie gęsta herbata używana podczas ceremonii parzenia herbaty zapewnia gorzki smak o których mowa wcześniej, ale w celu zwrócenia uwagi na podniebienie zachodnie, a ponieważ mam nadzieję, że ten wieczór zapamiętacie raczej jako szczęśliwą niż gorzka okazja, jeden z głównych gości wpadł w spore kłopoty aby uzyskać japońską herbatę górską, która nie ma tak gorzkiej gorzkiej nuty „posmak”, jak w przypadku niektórych herbat używanych w Czado. Cienka herbata jest również herbata górska, ale pochodzi z Chin kontynentalnych. Poprzez włączenie zarówno języka chińskiego, jak i Japońska herbata w tej ceremonii ma symbolizować fakt, że Ch'an Tao Chia ma dług wobec mistrzów obu tych narodów. Muzyka grany w przerwie został specjalnie nagrany przez innego dyrektora gość, a wiele użytych artefaktów i przyborów zostało dostarczonych przez przeszłość i obecnych studentów. Dziękujemy wszystkim tym dobrym ludziom, jakimi są za uhonorowanie nas swoją obecnością na tym zgromadzeniu.
Źródło: sacred-texts.com
Częściowo synonimicznie używa się również słów: chadō lub (pierwotnie) sadō (jap. 茶道), co tłumaczy się jako „droga herbaty”[2], podobnie jak w słowach: kendō („droga miecza” czyli sztuka posługiwania się mieczem), kadō („droga kwiatów”, to inna nazwa ikebany, sztuki układania kwiatów), czy shodō ("droga pisma”, czyli sztuka kaligrafii).
Zasady Chado
WPROWADZENIE Ponieważ zasady chado obowiązują zarówno gospodarza, jak i gości, niniejsze uwagi zostały przygotowane tak, abyś znał kodeks postępowania, który jest tradycyjnie zatrudniony. Są one dostarczane z nadzieją, że Ci to umożliwią aby w pełni cieszyć się wieczorem, i zostanie powtórzone przez gospodarza w we właściwym czasie.....więc nie ma powodu do obaw, pod warunkiem, że gość działa w ducha harmonii i wzajemnego szacunku, uważany jest za honorowy gość.
WSTĘPOWANIE Zanim zapukasz do drzwi, zwróć uwagę, czy woda została spryskana, czy pojemnik z wodą umieszczony na werandzie. Jeśli nie, poczekaj. Jeśli tak, proszę pukaj, a zostaniesz przywitany. Najlepiej przyjść o 19:30, piętnaście minut przed rozpoczęciem ceremonii. Proszę zdjąć buty i wyjść je w holu. Wszystko, co nie jest wymagane podczas ceremonii (czapki, płaszcze) itp.) należy pozostawić w pokoju na końcu korytarza. Ten pokój również służy jako palarnia w przerwie. Poproszony o wejście do „Dojo”, które z tej okazji służy jako herbaciarnia, proszę ukłonić się (ukłon na stojąco) w kierunku tokonomy (wnęka zawierająca ozdoby). Zobaczysz „safu” umieszczone w całym pokoju, a na każdym z nich będzie koperta, w której naczynia przyniesione przez Ciebie w „zenrei” i wymagane do ceremonii, zostały umieszczone. Twoje imię zostanie zapisane koperta. Proszę ukłonić się przed safu, wyjąć kopertę i trzymając ją, usiądź w dół, klęcząc z nogami po obu stronach safu. Jeśli nie wymagasz safu, podnieś go i połóż przed sobą (zostanie wtedy usunięty). Miejsce kopertę na podłodze po lewej stronie. Proszę milczeć.
KŁANIĄ SIĘ W SIEDZĄC Gdy już usiądziesz, wszystkie ukłony są wykonywane z tej pozycji. Kiedy się zbliżysz, rozmawiany lub podawany do jedzenia lub picia przez głównego gościa lub gospodarza, lub kiedy zwracając się do jednego z nich, należy ukłonić się „shinrai” (ręce jak w „zarai”, ale plecy i głowa pochylone nieco mniej), a gdy zwracasz się lub odpowiadasz na innemu gościowi należy użyć łuku „sorai” (czubki palców dotykają tylko podłogi, a plecy i głowa są pochylone ułamkowo).
KORZYSTANIE Z NACZYŃ Przywiezione na uroczystość przedmioty są używane w następujący sposób: Jedna bawełniana szmatka służy do wycierania miski lub krawędzi miski, gdy masz Użyj tego. Jedwabna szmatka służy do klepania wokół ust między napojami lub daniami. Druga bawełniana ściereczka (lub papierowa serwetka) służy jako podkładka pod miskę którego używasz, i jako izolację. Krótki szpikulec służy do zbierania suchych i wilgotnych bakalii. Dłuższy szpikulec służy do zbierania małych przysmaków.
POSIŁEK KAISEKI Ze względu na zróżnicowane gusta gości, aby nie urazić każdy, przygotowany na tę okazję posiłek Kaiseki został nieco urozmaicony z tradycyjnej taryfy. Proszę pozwolić głównym gościom, którzy służyli za każdym razem, aby zacząć przed wami. Zaczynamy od wypicia miski gorącej wody w celu oczyszczenia podniebienia. Kiedy skończyłeś, wytrzyj miskę i umieść ją po swojej prawej stronie, a następnie osusz usta. Kiedy wszyscy goście skończą, możesz porozmawiać. Rozmowa podczas ceremonii zwykle chodzi o posiłek, okazję, naczynia lub dekoracje. Pytania w tych sprawach są mile widziane przez gospodarza, ale Należy unikać „plotek”, ponieważ jest to uważane za obrazę okazji. Właściwy posiłek zaczyna się miską zupy miso z „oceanem i górą” garnirunek. (Pijesz bezpośrednio z miski, najpierw przekręcając ją dwa razy zgodnie z ruchem wskazówek zegara kierunek, za każdym razem dziewięćdziesiąt stopni). Ta zupa i jej przybranie są całkowicie wegańskie. Do zupy otrzymasz również dmuchane ciasto ryżowe. Ty powinien trzymać go płasko na dłoni, trzymając otwartą serwetkę pod spodem z drugiej strony, aby złapać wszelkie kawałki, które mogą uciec. Polewa jest wszystkim jadalne i ponownie jest wegańską formą żywności morskiej i górskiej, zaprojektowanej do uzupełnij dekorację zupy. Odkładając miskę na zupę w celu zjedzenia ciasta ryżowego, miska powinna być umieszczony na podłodze po prawej stronie. Kiedy skończysz, jako sygnał proszę postawić miskę na podłodze przed sobą. Kiedy wszyscy skończą, to zostanie zebrane. Następnie przedstawiamy specjalnie przygotowane walizki vol au vont zawierające owoce morza. Dla tych gości, którzy nie jedzą skorupiaków, krakersy ryżowe z soją zostanie zaprezentowany spread. To dla tych cząber są dłuższe szaszłyki używany. Kiedy skończysz, umieść dłuższy szpikulec przed sobą. Kiedy wszyscy skończą swoje przysmaki, długie szaszłyki i półmiski itp. zostanie usunięty, po czym należy zachować ciszę podczas wstawiania czajnika na herbatę. Ciepłe saki jest następnie nalewane przez gospodarza dla każdego gościa (woda będzie nalewane dla tych gości, którzy nie piją alkoholu), za pomocą miseczek pierwotnie używany do gorącej wody. Kiedy wszyscy zostali obsłużeni, na sygnał od gospodarza wszyscy unoszą miskę i po obróceniu jej o półokręgu w dwie ćwierć obrotu (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), pije zgodnie, popijając tylko jeden mały łyk, potem stawiając miskę na podłodze po lewej stronie. Małe słodycze oferowane są również w tym razem jedna to kostka galaretki z czerwonej fasoli, a druga kulka marcepanowa z glace cherry polewa, na zielonym marcepanowym podłożu. Tradycyjnie brać tylko jedna z kostek, ale można wziąć dwa cukierki glace cherry toped, każdy nabijane krótszym szpikulcem i umieszczane na serwetce. Kiedy główny gość (gości) wznowią jedzenie i picie, może rozpocząć się rozmowa ponownie; je się słodycze, a sake pije. Kiedy skończysz Ze względu na to, brzeg kubka należy przetrzeć przed położeniem go przed sobą.
PRZERWA Następuje krótka przerwa (piętnaście minut). W tym okresie ci, którzy… chcąc palić, należy wycofać się do zewnętrznego pokoju. Tradycyjnie tym razem jest służy do przeglądania i komentowania dekoracji w pokoju, zawartości tokonoma, ekrany, naczynia, artefakty itp. Uderza się w gong lub dzwonek nadszedł czas, aby kontynuować picie herbaty. Goście posiadający prezent do wręczenia, albo „pokazać prawdziwą twarz”, albo zaznaczyć tę okazję, powinien je wprowadzić w dojo na tym etapie postępowania i umieść je za safu przed siedzenie, bo to początek ostatniego i najważniejszego etapu Ceremonia.
PRZYJMOWANIE HERBATY Gęstą (mocną) herbatę pije się bez ogólnej rozmowy, chociaż uprzejmie komentarze lub uprzejmości są często wymieniane po cichu między gośćmi a gospodarza lub między głównym gościem (gośćmi) a innymi osobami. Kiedy wszyscy goście zajmą swoje miejsca, gospodarz zaczyna przygotowywać gęsta herbata. Używając chochli, nalewa trochę gorącej wody do ceremonii miskę, wylewa i wyciera miskę specjalną ściereczką. Jest to znane jako „oczyszczanie miski”. Następnie wsypuje do miski trochę sproszkowanej herbaty, układając ją w mały kopiec w centrum. Powtarza się to tyle razy, ile jest to wymagane, zgodnie z liczba obecnych gości. Gorąca woda jest następnie nalewana na herbatę, która jest następnie zagniatane na pastę za pomocą trzepaczki. Następnie dodaje się więcej wody do miski zawiera odpowiednią ilość płynu. Naczynia są następnie wycierane, a miskę przesuwa się po podłodze do gość główny, który (po ukłonie) podnosi go, kłania się z nim w dłoniach (a należy użyć czystej ściereczki / podkładki) i przeprasza innych gości (za pijąc herbatę przed nimi). Następnie odwraca miskę, jak poprzednio, i łyki z niego. Krawędź miski jest następnie wycierana, obracana i przekazywana do następny gość, który ją odwróci, popija herbatę, wyciera ją i podaje dalej, aż wszystko goście z niego pili. Tradycyjnie każdy gość wypija trzy i pół łyka gęstej herbaty, ale tam na ceremonii parzenia herbaty jest zwykle tylko trzech gości, a maksymalnie pięciu. Od jesteśmy zaszczyceni faktem, że tego wieczoru mamy tak wielu gości i chcemy wykorzystać to, co najlepsze specjalną miskę ceremonialną, przed podaniem należy wypić tylko jeden łyk miska do następnego gościa. Ostatni gość, który wypił, zwraca miskę gospodarzowi, kłaniając się przy tym. Rozmowa może zostać wznowiona. Następnie oferowane są suche słodycze, a do trzech z nich można wziąć, umieszczając je na jedwabnej serwetce po lewej stronie, w oczekiwaniu na porcję cienkiej (słabej) herbaty. Te słodycze są wegetariańskie, ale nie wegańskie. Małe miseczki do herbaty zostaną do tego czasu wyjęte i umyte i będą w posiadaniu gospodarza. Tradycyjnie używa się jednej małej miski, to napełnione, herbata wypita przez pierwszego gościa, a miska oczyszczona i uzupełniony dla następnego gościa... itd. Byłoby to jednak niewykonalne w przypadku tak wielu gości, którzy są obecni przy tej okazji. Z tego powodu miska cienka herbatę przygotujemy dla każdego gościa we własnej misce. Kiedy Twoja miska zostanie zsunięta, weź ją w prawą rękę i połóż lewa ręka (z podkładką) pod nią. Kiedy główni goście zaczynają, herbatę należy wypić, a suche słodycze zjeść. Kiedy skończysz, proszę odłóż małą miskę. Oznacza to zakończenie picia herbaty.
PREZENTOWANIE PREZENTÓW Jeśli gospodarz ma prezent do wręczenia gościowi, jest on wręczany teraz. Podobnie, jeśli goście mają wymieniać lub wręczać prezenty, jest to część ceremonia, kiedy to powinno nastąpić. Jeśli ma prezent do podarowania, gospodarz się kłania wobec gościa, dla którego jest przeznaczony, kto powinien wtedy wstać i zbliżyć się do gospodarz, ponownie siedzący w pozycji klęczącej. Prezent jest następnie wręczany. Gdy gospodarz wręczy swój prezent (prezenty), goście powinni wręczyć swój prezent każdemu inne, jeśli taka jest ich intencja, ale to prezenter wstaje i idzie do potencjalny odbiorca, zabierając ze sobą prezent. Jeśli prezent ma być składany gospodarzowi, pozostaje do czasu, gdy goście wymienią się między sobą prezentami, jeśli taka jest ich intencja, ponieważ otrzymanie prezentów przez gospodarza oznacza koniec ceremonii.
CZADO „Droga herbaty” ma być mikrokosmosem życia. Z tego powodu jest funkcja gospodarza próbująca symbolizować określony aspekt życia poprzez jedzenie i picie zapewnione podczas ceremonii. Z tej okazji intencją było zapewnienie każdego z pięciu smaków, a mianowicie gorzkiego, słodkiego, kwaśny, pikantny i słony. Ceremonia „Chado”, na którą łaskawie zgodziłeś się wziąć udział tego wieczoru jest wykonywana w sposób znany jako „Wabi Cha”, co oznacza „herbatę prostą” smaku” i jest prowadzona zgodnie z zasadami Ch'an Tao Chia. ten rodzaj ceremonii Chado, z którą jest zgodny, jest znany jako „Kaiseki” lub „ciepła kamień'. Ten rodzaj ceremonii został nazwany na cześć praktyki wczesnych taoistów i Zenji, który często będąc głodny wracając na noc na spoczynek, zabierał ze sobą do łóżka, ciepły kamień owinięty w materiał, którego używano w bardzo podobny sposób jako termofor, aby ulżyć napadom głodu. Posiłek dostarczony w dzisiejsza ceremonia ma na celu spełnienie tej funkcji odciążenia uczucie głodu. Filozofią chado jest wzbudzanie wzajemnego szacunku, harmonii i spokoju. Mamy nadzieję, że dzisiejsza ceremonia będzie w jakiś sposób sprzyjać ta filozofia.
OKAZJA Uroczystość dzisiejszego wieczoru odbywa się w pięćdziesiąte drugie urodziny Shih-tien Roshi, który jest twoim gospodarzem i został zaaranżowany w celu uczczenia oficjalne otwarcie Centrum Studiów i Praktyk Ch'an Tao Chia, inaczej znany jako „Shih-Tien Gakkai” (Szkoła „Kamienista ziemia”). To jest dlatego miał być szczęśliwą i formalną okazją. Tradycyjnie gęsta herbata używana podczas ceremonii parzenia herbaty zapewnia gorzki smak o których mowa wcześniej, ale w celu zwrócenia uwagi na podniebienie zachodnie, a ponieważ mam nadzieję, że ten wieczór zapamiętacie raczej jako szczęśliwą niż gorzka okazja, jeden z głównych gości wpadł w spore kłopoty aby uzyskać japońską herbatę górską, która nie ma tak gorzkiej gorzkiej nuty „posmak”, jak w przypadku niektórych herbat używanych w Czado. Cienka herbata jest również herbata górska, ale pochodzi z Chin kontynentalnych. Poprzez włączenie zarówno języka chińskiego, jak i Japońska herbata w tej ceremonii ma symbolizować fakt, że Ch'an Tao Chia ma dług wobec mistrzów obu tych narodów. Muzyka grany w przerwie został specjalnie nagrany przez innego dyrektora gość, a wiele użytych artefaktów i przyborów zostało dostarczonych przez przeszłość i obecnych studentów. Dziękujemy wszystkim tym dobrym ludziom, jakimi są za uhonorowanie nas swoją obecnością na tym zgromadzeniu.
Źródło: sacred-texts.com
Zielone Rynki poleca
Redakcja Rynki24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) dostarczone do redakcji lub pochodzące z zewnętrznych serwisów informacyjnych. Więcej informacji: Regulamin